Page 50 - Hekim Sözü Sayı: 3
P. 50

KÜLTÜR -  SANAT

              70. yılında 1984 tiyatro sahnesinde








                                                     Ozan Toraman   *



                    ecidiyeköy’de Artı Sah-  larına karşı nefrete, Büyük Birader’le   Okyanusya’sı arasında paralellikler
                    ne’deyiz. Birazdan Rutkay   cisimleşen devlete bağlılığa çağırıyor.   kurmayı kolaylaştırırken, Winston’ın
            MAziz’in yönetimi ve Taner       Devletin size biçtiği rol dışına çıkan   var olma, düşünceleri ve duygularını
            Birsel’in kurgusundan 1984: Büyük   en ufak bir davranışınız (ekrandaki   koruma çabası, yaşadığı gerilimler
            Gözaltı oyunu başlayacak. Oyunun 14   bir “haine” nefret sergilememeniz   silikleşmiş, Orwell’in eserindeki
            Aralık’taki ilk sahnelenişinin üzerin-  örneğin) en yakınınızdakiler tarafından   örgütlülük ve işçi sınıfına inanç yitimi
            den aylar geçmiş olmasına rağmen,   ispiyonlanmanıza, Sev-Bak’ın (“Sevgi”   gibi alt metinler zayıflamış. Oyunun
            yaş ortalaması 30’un altında genç bir   Bakanlığı) sorgu odalarına ufak bir   finali için, kitabın verdiği sorgulatıcı
            izleyici kitlesi salonda neredeyse boş   yolculuğun ardından, varlığınızın tüm   umutsuzluk hissi yerine güncel siyasi
            koltuk bırakmamış durumda.       delilleriyle beraber “silinmesi”ne ne-  bir konumlanışla pes etmeme çağrısı
                                             den olabilir. Kitap sizi mesaisini tarih   tercih edilmiş. Bu tercihler konusunda
            Yayımlanışının üzerinden geçen 70 yıl,   yazımı ve özgür düşünceyi imkansız   yargı izleyiciye kalıyor.
            bu karanlık, huzursuz edici distop-  kılacak yeni dilin yaratımıyla geçiren
            yaya gösterilen ilgiyi azaltmak yerine   Ger-Bak (“Gerçek” Bakanlığı) çalışanı   Oyunun sahnelenişiyle ilgili olarak,
            arttırmışa benziyor. Kitap, Türkiye’de   Winston’ın düşüncelerine sokar. Wins-  Rutkay Aziz ve Taner Birsel’in “Prol”-
            2018 yılının en fazla satanları arasın-  ton Büyük Birader’in tarih yazımı,   lere karşı umudu koruyan ve savunan
            da başı çekiyor. Oyuna olan ilgiyi,   biat ve gözetimle imal ettiği gerçeklik   yaklaşımının bir yansıması olabilecek,
            Rutkay Aziz ve Taner Birsel gibi   dışında bir “gerçek”e inancını, düşün-  “Prol ev sahibi”-Aytaç Öztuna’nın
            duayen isimlerle açıklayabilecek olsak   ce ve duygularını koruyabilecek midir,   spot ışığında söylediği şarkının dra-
            da, internet haberleri ilginin ardındaki   yoksa iktidar benliğinin son kalıntıları-  matikten çok, yabancılaştırıcı bir etki
            başka nedenlere işaret ediyor. Örneğin   na kadar onu teslim almayı başaracak   yarattığını belirtmekte fayda var.
            ABD’de özellikle 2013’deki Ulusal Gü-  mıdır? Bu devlete karşı örgütlü siyasal
            venlik Kurumu (NSA) telefon dinleme   bir eylem mümkün müdür, yoksa bu   Yazılışının üzerinden geçen 70 yılın
            skandalı ve 2017’de Donald Trump’ın   yalancı bir umut mudur?     ardından, içinde yaşadığımız baskı ve
            başkanlığı sonrasında 1984 romanının                              gözetim toplumu, maruz kaldığımız
            satışlarının zirve yaptığı aktarılıyor.   Kitabın sahneye uyarlanması birkaç   gerçeklik sonrası propaganda altında
                                             tercihi yansıtıyor. 1984’ün dünyası   1984 hala güncel okuyucu ve izleyiciyi
            1984’ün dünyasında, daima gözetleyen   Winston’ın iç dünyasına girilmeden   korkuları ve düşüncesiyle toplumu
            ve seslenen, asla kapatılamayan ek-  somut olaylar üzerinden aktarılmış. Bu   teslim alan bir tek parti iktidarının
            ranlar sizi devletin iç ve dış düşman-  tercih, günümüz Türkiye’si ile 1984’ün   inşasına karşı çıkmaya çağırıyor.






                                                                    Yönetmen: Rutkay Aziz Uyarlayanlar: Robert Owens,
                                                                   Wilton E. Hall, William A.Miles Çeviri: Artun Özsemerci-
                                                                   yan, Celal Üster Kurgu: Taner Barlas Dekor ve Kostüm
                                                                  Tasarım: Metin Deniz Müzik: Cahit Berkay Reji Asistanı:
                                                                  Andaç Sayın Işık Tasarım: Mahmut Özdemir Projeksiyon
                                                                    Oyuncuları: Ali Gül, Gülşah Kıray Barlas, Ezgi Erdilek,
                                                                   Aykut İşpir, Bekir Akbaş, Özgür Can Akbaş  Oyuncular:
                                                                   Rutkay Aziz, Taner Barlas, Ekin Aksu, Özcan Alpar, Levend
                                                                   Yılmaz, Aytaç Öztuna, Hüseyin Demir, Hüseyin Uçurtma













            *Dr., Hekim Sözü Dergisi Yayın Kurulu üyesi

             48  hekim sözü MAYIS-HAZİRAN 2019
   45   46   47   48   49   50   51   52