Page 47 - Hekim Sözü (Sayı 14) Mart-Nisan 2021
P. 47

KÜLTÜR-SANAT


            CHLOE ZHAO’NUN
            BÜYÜLEYİCİ KAMERASINDAN

            YENİ BİR BAŞYAPIT:
            NOMLAND






            Küçük karavanların


            içine sığan

            büyük yaşamlar





















                                                  Betül Cengiz Elçioğlu *


               kinci uzun metrajlı filmi “The   Surviving America in the Twenty-First   loglarından birisine tanıklık ettirirken;
               Rider” (Binici) ile oldukça büyük   Century”den uyarlanan filmde, gerek   ev, yuva, aidiyet kavramlarını en yalın
            İbeğeni toplayan Chloe Zhao’nun   gerçek hayat hikayelerinin anlatılması   haliyle sorgulatıyor: -Evsiz olduğunu
            yönetmen koltuğunda oturduğu,    gerekse kullanılan kamera teknikleri,   söylüyorlar, doğru mu? -Bir evim yok
            2020’nin en çok merak edilen film-  izleyicide aynı zamanda belgesel izli-  ama evsiz (yuvasız) değilim, aynı şey
            lerinden “Nomadland”, Frances    yormuş etkisi yaratıyor. Her ne kadar   değil, değil mi? (“I am not homeless,
            McDormand’ın muhteşem oyunculu-  Chloe Zhao filmde bilinçli bir şekilde   I am just houseless, not the same,
            ğuyla hayat verdiği Fern karakterinin   politik olmamaya çalıştığını ifade etse   right?”).
            ekseninde anlatılan bir yol, direniş   de mevcut sistem eleştirisini, son de-
            ve özgürlük hikayesi. 2008 krizinde   rece incelikli, izleyiciyi kışkırtmadan,   Büyük bir kısmı doğal ışık kullanılarak
                                                                               çekilen filmde Cloe Zhao, The Rider
            işlerini, varlıklarını kaybetmiş ve ka-  karakterlerin iç dünyalarına yabancı-
                                             laştırmadan yapmayı başarıyor.    filminde çalıştığı başarılı görüntü
            ravanlarda yaşamaya başlamış, büyük                                yönetmeni Joshua James Richards ile
            şirketler tarafından ucuz iş gücü olarak   Hikayenin kahramanlarının ellerin-  çok etklileyici bir işe imza atıyor. Film
            görülen, orta yaş grubu modern za-  den alınan hayatları, ileri yaşlarına   bittiğinde Amerika’nın uçsuz bucak-
            man göçebelerinin hikayesine tanık ol-  rağmen şehir şehir gezerek küçük,   sız ıssızlarının görkemli gün doğumu
            duğumuz filmde Frances McDormand   geçici işlerde çalışmaları, yalnızlıkları   ve batımı sahneleri, burada bahset-
            (Fern) ve David Strathairn’in (Dave)   ve kayıplarının izleyicide yarattığı   meden geçemeyeceğimiz Ludovico
            hayat verdiği karakterler dışındaki   burukluk;  göçebe yaşamlarının içine   Einaudi’nin muhteşem müzikleriyle
            ana rollerin çoğu, tıpkı “The Rider”   girdikçe, cesaretlerine, mücadelelerine,   kazınıyor hafızalarımıza.
            filminde yer alan oyuncular gibi filme   küçük karavanlarına sığdırdıkları bü-
            konu olan hayatları yaşayan gerçek   yük, özgür yaşamlarına tanık oldukça   Pandemi nedeniyle salonlarda fazla-
            kişiler tarafından canlandırılıyor. Jessi-  yerini hayranlık duygusuna bırakıyor.   sıyla hakettiği geniş izleyici kitlelerine
            ca Bruder’ın 2017 yılında yayımlanan,   Filmin başlarında markette karşılaştığı   ulaşamasa da birçok festivalde ödüle
            kurgu olmayan kitabı “Nomadland:   eski öğrencilerinden birisinin küçük   layık görülen, Altın Küre’den de eli
                                             kızının sorduğu soruya Fern’in verdiği   boş dönmeyen film Akademi Ödülle-
            *  Uzm. Dr., Koç Üniversitesi    cevap, izleyiciyi filmin en çarpıcı diya-  ri’nin de en büyük adayı.


                                                                                     MART-NİSAN 2021  hekim sözü  45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52