Page 47 - Hekim Sözü (Sayı 14) Mart-Nisan 2021
P. 47
KÜLTÜR-SANAT
CHLOE ZHAO’NUN
BÜYÜLEYİCİ KAMERASINDAN
YENİ BİR BAŞYAPIT:
NOMLAND
Küçük karavanların
içine sığan
büyük yaşamlar
Betül Cengiz Elçioğlu *
kinci uzun metrajlı filmi “The Surviving America in the Twenty-First loglarından birisine tanıklık ettirirken;
Rider” (Binici) ile oldukça büyük Century”den uyarlanan filmde, gerek ev, yuva, aidiyet kavramlarını en yalın
İbeğeni toplayan Chloe Zhao’nun gerçek hayat hikayelerinin anlatılması haliyle sorgulatıyor: -Evsiz olduğunu
yönetmen koltuğunda oturduğu, gerekse kullanılan kamera teknikleri, söylüyorlar, doğru mu? -Bir evim yok
2020’nin en çok merak edilen film- izleyicide aynı zamanda belgesel izli- ama evsiz (yuvasız) değilim, aynı şey
lerinden “Nomadland”, Frances yormuş etkisi yaratıyor. Her ne kadar değil, değil mi? (“I am not homeless,
McDormand’ın muhteşem oyunculu- Chloe Zhao filmde bilinçli bir şekilde I am just houseless, not the same,
ğuyla hayat verdiği Fern karakterinin politik olmamaya çalıştığını ifade etse right?”).
ekseninde anlatılan bir yol, direniş de mevcut sistem eleştirisini, son de-
ve özgürlük hikayesi. 2008 krizinde rece incelikli, izleyiciyi kışkırtmadan, Büyük bir kısmı doğal ışık kullanılarak
çekilen filmde Cloe Zhao, The Rider
işlerini, varlıklarını kaybetmiş ve ka- karakterlerin iç dünyalarına yabancı-
laştırmadan yapmayı başarıyor. filminde çalıştığı başarılı görüntü
ravanlarda yaşamaya başlamış, büyük yönetmeni Joshua James Richards ile
şirketler tarafından ucuz iş gücü olarak Hikayenin kahramanlarının ellerin- çok etklileyici bir işe imza atıyor. Film
görülen, orta yaş grubu modern za- den alınan hayatları, ileri yaşlarına bittiğinde Amerika’nın uçsuz bucak-
man göçebelerinin hikayesine tanık ol- rağmen şehir şehir gezerek küçük, sız ıssızlarının görkemli gün doğumu
duğumuz filmde Frances McDormand geçici işlerde çalışmaları, yalnızlıkları ve batımı sahneleri, burada bahset-
(Fern) ve David Strathairn’in (Dave) ve kayıplarının izleyicide yarattığı meden geçemeyeceğimiz Ludovico
hayat verdiği karakterler dışındaki burukluk; göçebe yaşamlarının içine Einaudi’nin muhteşem müzikleriyle
ana rollerin çoğu, tıpkı “The Rider” girdikçe, cesaretlerine, mücadelelerine, kazınıyor hafızalarımıza.
filminde yer alan oyuncular gibi filme küçük karavanlarına sığdırdıkları bü-
konu olan hayatları yaşayan gerçek yük, özgür yaşamlarına tanık oldukça Pandemi nedeniyle salonlarda fazla-
kişiler tarafından canlandırılıyor. Jessi- yerini hayranlık duygusuna bırakıyor. sıyla hakettiği geniş izleyici kitlelerine
ca Bruder’ın 2017 yılında yayımlanan, Filmin başlarında markette karşılaştığı ulaşamasa da birçok festivalde ödüle
kurgu olmayan kitabı “Nomadland: eski öğrencilerinden birisinin küçük layık görülen, Altın Küre’den de eli
kızının sorduğu soruya Fern’in verdiği boş dönmeyen film Akademi Ödülle-
* Uzm. Dr., Koç Üniversitesi cevap, izleyiciyi filmin en çarpıcı diya- ri’nin de en büyük adayı.
MART-NİSAN 2021 hekim sözü 45