Page 27 - Hekim Sözü Sayı 4
P. 27

SAĞLIK POLİTİKALARI


            bu yeni sistemin ileride hem sağlık çalı-  mak hekiminin sağlığın sosyal belirleyi-
            şanlarının hakları hem de halkın gerçek   cileri üzerindeki müdahaleci etkinliği ve
            birinci basamak sağlık hizmeti almasında   sorumluluğu göz ardı edilmektedir.
            yaşanacak sorunlara yönelikti. Bu eleştiri-                               Seksenli ve doksanlı
            leri dile getirenler 224 sayılı kanunun tüm   Aile hekimliği uygulamasında toplum   yıllar birinci basa-
            ilkeleriyle hayata geçirildiği bir birinci   ve birey birbirinden ayrılmıştır. Aile
            basamak uygulamasını savunmaktaydı.  hekimleri toplumun sağlık problemlerini   mak sağlık kuruluş-
                                                yeterince gözlemleyebilme şansına sahip   larının hem sayısal
            224 sayılı kanunla tariflenen sistemde   değildirler. Sistemin tüm aileyi bile bir
            bir bölgede sağlık hizmetlerinin en iyi   bütün olarak kapsayıcılığı yoktur. Her   olarak hem de alt
            şekilde yürütülmesi için gereken tesisler,   birey istediği uzaklıktaki bir hekime kayıt   yapı ve insan gücü
            lojmanlar, malzeme, araçlar ve personel   yaptırabilirken hekimin bireye ulaşabilir-
            temin edilmedikçe o bölgede sosyalleştir-  liği önemsenmemiştir. Birime ve dolayı-  olarak geri bırakıl-
            me uygulanamaz (madde 17). Bu şekilde   sıyla Aile Sağlığı Merkezinin bütününe   dığı, hekimin de-
            1963’de Muş ilinde başlayan süreç 1981   kayıt kotası konması aile fertlerinin   ğersizleştirildiği bir
            yılı sonunda 45 ilde tamamlanmış ve   bölünerek farklı aile hekimlerine ve hatta
            toplam nüfusun %53,2’sini kapsamıştır.   merkezlere kayıt yaptırması sonucunu   dönem olarak tarihe
            1983 yılında hiçbir altyapısal hazırlık   doğurmaktadır. Kaldı ki AH sistemi   geçmiştir.
            gerçekleştirilmeden başta büyük iller   bireye kayıt olma zorunluluğu da getirme-
            olmak üzere geriye kalan diğer illerin de   mektedir. Kayıtsız nüfusu tespite yönelik
            sosyalleştirme kapsamına alındığı ilan   özel bir müdahale olmaması bağışıklama
            edilmiştir.                         başta olmak üzere önemli sorunlar oluş-
                                                turmaktadır.
            Bu tarihten sonra giderek artan müdaha-
            lelerle plansız, programsız, alt yapısız,   Birinci basamakta ekip hizmeti bireyin ve
            ekipsiz, donanımsız, eğitimsiz ve kaynak-  toplumun sağlık sorunlarının tanınması
            sız bırakılarak birinci basamağın değer-  ve kesin çözümler üretilmesi için çok
            sizleştirildiği uygulamalar dönemi yaşan-  önemli bir güçtür. 224 te sağlık hizmeti
            mış, tedavi edici hekimlik, uzmanlaşma,   uygun bir ekip (hekim, hemşire, ebe,
            teknoloji kullanımı öne çıkarılmıştır.  sağlık memuru, tıbbi sekreter, şoför, hiz-
                                                metli ve ihtiyaca göre eklenen diş hekimi,
            224 sayılı kanunun gereği olan ancak Aile   psikolog, beslenme uzmanı vd.) tara-
            Hekimliği uygulamasıyla terk edilen üç   fından verilir. Tüm sağlık çalışanlarının
            temel başlık göze çarpmaktadır: Belirli bir   sayısı bölgenin ihtiyacına yetecek sayıda
            nüfus ve coğrafi bölgeye sunulan hizmet,   planlanır. Aile hekimliği sisteminde ise
            toplumu ve bireyi bir bütün olarak ele   bağlı nüfus kaç olursa olsun, gebe/bebek/
            alan hizmet ve sağlık gereksinimi kadar   çocuk sayısı kaç olursa olsun bir hekim
            sayı ve çeşitlilikte ekip ile hizmet sunu-  ve bir aile sağlığı çalışanı hizmet vermek-
            mu. Diğer göze çarpan farklılıklar ise   tedir. Gereksinim kadar sayı ve çeşitlilikte
            sevk zinciri uygulaması ve planlama ve   ekiple hizmet sunumu ilkesi uygulanma-
            değerlendirmenin tüm toplum kesimle-  maktadır.
            rinin katılımıyla oluşturulan kurullarca
            yapılmasıdır.                       Aile hekimliği sisteminin getirdiği re-
                                                kabetçi anlayış, bir kapı ardına hapso-
            Bireyin sağlığını yaşadığı çevre ve top-  lunmuş bireysel çalışma ortamları ve
            lumdan ayırarak değerlendirmek sağlığın   sözleşme/performans/ceza puanları gibi
            evrensel tanımına aykırıdır ve bireye   uygulamalar ve geleceği belirsiz baskı
            indirgenmiş sağlık sistemleri gerçek bir   altındaki çalışma koşulları çalışanları
            birinci basamak sağlık hizmeti sunumun-  bireysel tutum almaya zorlamakta ve iş
            da her zaman eksik kalacaktır.      barışını olumsuz etkilemektedir.
            Sağlığın sosyal belirleyicileri eğitim,   Sağlık müdürlüklerince ihtiyaç belirtilerek
            barınma, beslenme, iş, gelir, çevre vb.   ilana çıkarılan sıfır nüfuslu birimlerin
            etkenlerdir. Yoksulluk, işsizlik, kötü   açılması ve yeni nüfus kaydetmeleri
            yaşam koşulları, kötü çalışma koşulları,   bireysel inisiyatife bırakılmıştır ve he-
            eğitimsizlik, kötü kentleşme ve çevre   kimlerce tercih edilmemektedir. Bunun
            sorunları sağlıklılığı etkileyen çok önemli   en önemli sebepleri mesleğin itibarsız-
            bileşenlerdir. Günümüzde birinci basa-  laştırılması, geleceğinin belirsizliği ve


                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2019  hekim sözü  25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32