Page 22 - Hekim Sözü - Sayı 11 - Eylül-Ekim 2020
P. 22
DOSYA
hedeflenmektedir. İdari ve mali yönden yönetimlerinde de değişikliğe gidilerek
özerk işletmeler hızlı karar mekanizma- başhekimlerin üzerine “Hastane Yöneti-
larına sahip olacak ve kaynakları daha cisi” atanmış, Birliklerde ve hastanelerde
Sağlıkta Dönüşüm verimli kullanabilecektir.” olarak açıklan- yönetici olabilmek için hekim ya da bir
Programı çerçeve- maktaydı. başka sağlık meslek mensubu olma şartı
kaldırılarak “en az dört yıllık eğitim veren
sinde kamu hastane- Programda SDP’nin sekiz bileşeninin en yükseköğretim kurumlarından veya bun-
başında “Planlayıcı ve Denetleyici Bir
leriyle ilgili yapılan Sağlık Bakanlığı”na yer verilmekte ve lara denkliği Yükseköğretim Kurulunca
bütün bu değişik- öngörülen yapılanma şöyle tarif edilmek- kabul edilmiş yurt dışındaki yükseköğ-
teydi: retim kurumlarından mezun olmak ve
liklerle hastanelerin kamu veya özel sektörde, genel sekreter
“SDP vizyonundaki Sağlık Bakanlığı
kamusal niteliği politikalar geliştiren, standartlar koyan ve için 8 yıl, idarî ve malî hizmetler başkan-
ortadan kaldırılıp denetleyen bir konumda olup ülkemizin ları, hastane yöneticisi ve müdürler için
en az 5 yıl iş tecrübesine sahip olmak”
birer piyasa aktörü- kamu veya özel kurum ve kuruluşlarının şartı getirilmişti.
sağlığa ayırdığı kaynakların etkili, verimli
ne dönüştürülmesi ve hakkaniyete uygun bir şekilde kulla- SDP çerçevesinde kamu hastaneleriyle
hedeflenmişti. nılmasını sağlamak üzere yönlendirmeler ilgili yapılan bütün bu değişikliklerle
yapacaktır. … Sağlık Bakanlığı’nın başlıca hastanelerin kamusal niteliği ortadan
görev ve sorumluluğu politika hazırlamak kaldırılıp birer piyasa aktörüne dönüştü-
ve düzeni denetlemek olacaktır. … Sağlık rülmesi hedeflenmişti.
Bakanlığı bundan böyle, sağlık sektörü
için önceliklerin belirlenmesi, kalitenin ***
izlenmesi ve düzenlenmesi, kurumla- Koronavirüs pandemisi dünyada ve Tür-
rın akreditasyonu ve uzmanlara lisans kiye’de hız kesmeden devam ediyor. Bu
verilmesi, sigortanın düzenlenmesi ve de- süreçte hükümetlerin yürüttüğü pandemi
netimi, halk sağlığı işlevlerinin yönetimi mücadelelerinin başarısını değerlendir-
ve salgın hastalıkların gözetimi üzerinde mek için doğal olarak ülkeler arasında
odaklanmalıdır.” karşılaştırmalar yapılıyor. Aslında
Görüldüğü gibi “SDP vizyonu” çerçe- coğrafi, siyasi, demografik yapıları, salgın
vesinde Sağlık Bakanlığı’nın görevleri politikaları, test sayıları, vaka bildirim
arasında sağlık hizmeti sunumu, daha kriterleri gibi bir dizi değişken standardi-
özel olarak hastanecilik yer almamakta; ze edilemediği bu karşılaştırma oldukça
dönemin Sağlık Bakanı Dr. Recep Akdağ zor. Ancak Türkiye’nin altı aylık süreçte
da sürekli tekrarladığı “Kürek çeken değil salgını bırakın kontrol altına almayı hâlâ
dümen tutan Bakanlık olacağız.” sözleriy- baskılamayı bile başaramadığı, erken
le bu vizyonu anlatmaktaydı. dönemde başlatılan “normalleşme”nin
ardından vaka ve ölüm sayılarındaki artış
Nitekim, AKP’nin 2005 yılında Meclis’ten
geçirdiği, Kamu Yönetimi Temel Kanu- göz önüne alındığında başarılı ülkeler
nunda Sağlık Bakanlığı hastanelerinin, ilk arasında saymak mümkün görünmüyor.
elde, yerel yönetimlere devri düzenlemesi Gene de Türkiye’nin salgını daha ağır
yer almışve fakat dönemin Cumhur- geçirmemesinin sahip olduğu birkaç
başkanı Ahmet Necdet Sezer’in vetosu avantajdan kaynaklandığı söylenebilir.
nedeniyle yasalaştırılamamıştı. Bunlardan biri yaşlı nüfus oranının geliş-
Keza kamu hastaneleriyle ilgili olarak miş ülkelere göre düşük olması, bir diğeri
daha sonra hazırlanan taslaklarda da fedakâr sağlık çalışanları oldu. Üçüncüsü
hastanelere aralarında Sanayi ve Ticaret ise özellikle salgının bir tsunami gibi
Odaları temsilcilerinin de bulunduğu vurduğu ilk günlerde Sağlık Bakanlı-
“mütevelli heyet”ler atanması öngörül- ğı’nın bütün hazırlıksızlığına karşın hızla
müştü. organize olarak daha fazla ölümlerin
gerçekleşmesinin önüne geçen “her şeye
Sonrasında, 2 Kasım 2011’de çıkarılan rağmen ayakta kalmayı başarabilen” kök-
“Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının lü, büyük kamu hastaneleri ve kamucu/
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun toplumcu hekimlik geleneği oldu.
Hükmünde Kararname” ile illerdeki Sağ-
lık Bakanlığı hastaneleri Kamu Hastane Kıymetlerini bilmek ve korumak, geliştir-
Birlikleri çatısı altında toplanmış, hastane mek gerek.
20 hekim sözü EYLÜL-EKİM 2020