Page 22 - Hekim Sözü - Sayı 11 - Eylül-Ekim 2020
P. 22

DOSYA


                                         hedeflenmektedir. İdari ve mali yönden   yönetimlerinde de değişikliğe gidilerek
                                         özerk işletmeler hızlı karar mekanizma-  başhekimlerin üzerine “Hastane Yöneti-
                                         larına sahip olacak ve kaynakları daha   cisi” atanmış, Birliklerde ve hastanelerde
            Sağlıkta Dönüşüm             verimli kullanabilecektir.” olarak açıklan-  yönetici olabilmek için hekim ya da bir
            Programı çerçeve-            maktaydı.                          başka sağlık meslek mensubu olma şartı
                                                                            kaldırılarak “en az dört yıllık eğitim veren
            sinde kamu hastane-          Programda SDP’nin sekiz bileşeninin en   yükseköğretim kurumlarından veya bun-
                                         başında “Planlayıcı ve Denetleyici Bir
            leriyle ilgili yapılan       Sağlık Bakanlığı”na yer verilmekte ve   lara denkliği Yükseköğretim Kurulunca

            bütün bu değişik-            öngörülen yapılanma şöyle tarif edilmek-  kabul edilmiş yurt dışındaki yükseköğ-
                                         teydi:                             retim kurumlarından mezun olmak ve
            liklerle hastanelerin                                           kamu veya özel sektörde, genel sekreter
                                         “SDP vizyonundaki Sağlık Bakanlığı
            kamusal niteliği             politikalar geliştiren, standartlar koyan ve   için 8 yıl, idarî ve malî hizmetler başkan-
            ortadan kaldırılıp           denetleyen bir konumda olup ülkemizin   ları, hastane yöneticisi ve müdürler için
                                                                            en az 5 yıl iş tecrübesine sahip olmak”
            birer piyasa aktörü-         kamu veya özel kurum ve kuruluşlarının   şartı getirilmişti.
                                         sağlığa ayırdığı kaynakların etkili, verimli
            ne dönüştürülmesi            ve hakkaniyete uygun bir şekilde kulla-  SDP çerçevesinde kamu hastaneleriyle
            hedeflenmişti.               nılmasını sağlamak üzere yönlendirmeler   ilgili yapılan bütün bu değişikliklerle
                                         yapacaktır. … Sağlık Bakanlığı’nın başlıca   hastanelerin kamusal niteliği ortadan
                                         görev ve sorumluluğu politika hazırlamak   kaldırılıp birer piyasa aktörüne dönüştü-
                                         ve düzeni denetlemek olacaktır. … Sağlık   rülmesi hedeflenmişti.
                                         Bakanlığı bundan böyle, sağlık sektörü
                                         için önceliklerin belirlenmesi, kalitenin         ***
                                         izlenmesi ve düzenlenmesi, kurumla-  Koronavirüs pandemisi dünyada ve Tür-
                                         rın akreditasyonu ve uzmanlara lisans   kiye’de hız kesmeden devam ediyor. Bu
                                         verilmesi, sigortanın düzenlenmesi ve de-  süreçte hükümetlerin yürüttüğü pandemi
                                         netimi, halk sağlığı işlevlerinin yönetimi   mücadelelerinin başarısını değerlendir-
                                         ve salgın hastalıkların gözetimi üzerinde   mek için doğal olarak ülkeler arasında
                                         odaklanmalıdır.”                   karşılaştırmalar yapılıyor. Aslında

                                         Görüldüğü gibi “SDP vizyonu” çerçe-  coğrafi, siyasi, demografik yapıları, salgın
                                         vesinde Sağlık Bakanlığı’nın görevleri   politikaları, test sayıları, vaka bildirim
                                         arasında sağlık hizmeti sunumu, daha   kriterleri gibi bir dizi değişken standardi-
                                         özel olarak hastanecilik yer almamakta;   ze edilemediği bu karşılaştırma oldukça
                                         dönemin Sağlık Bakanı Dr. Recep Akdağ   zor. Ancak Türkiye’nin altı aylık süreçte
                                         da sürekli tekrarladığı “Kürek çeken değil   salgını bırakın kontrol altına almayı hâlâ
                                         dümen tutan Bakanlık olacağız.” sözleriy-  baskılamayı bile başaramadığı, erken
                                         le bu vizyonu anlatmaktaydı.       dönemde başlatılan “normalleşme”nin
                                                                            ardından vaka ve ölüm sayılarındaki artış
                                         Nitekim, AKP’nin 2005 yılında Meclis’ten
                                         geçirdiği, Kamu Yönetimi Temel Kanu-  göz önüne alındığında başarılı ülkeler
                                         nunda Sağlık Bakanlığı hastanelerinin, ilk   arasında saymak mümkün görünmüyor.
                                         elde, yerel yönetimlere devri düzenlemesi   Gene de Türkiye’nin salgını daha ağır
                                         yer almışve fakat dönemin Cumhur-  geçirmemesinin sahip olduğu birkaç
                                         başkanı Ahmet Necdet Sezer’in vetosu   avantajdan kaynaklandığı söylenebilir.
                                         nedeniyle yasalaştırılamamıştı.    Bunlardan biri yaşlı nüfus oranının geliş-
                                         Keza kamu hastaneleriyle ilgili olarak   miş ülkelere göre düşük olması, bir diğeri
                                         daha sonra hazırlanan taslaklarda da   fedakâr sağlık çalışanları oldu. Üçüncüsü
                                         hastanelere aralarında Sanayi ve Ticaret   ise özellikle salgının bir tsunami gibi
                                         Odaları temsilcilerinin de bulunduğu   vurduğu ilk günlerde Sağlık Bakanlı-
                                         “mütevelli heyet”ler atanması öngörül-  ğı’nın bütün hazırlıksızlığına karşın hızla
                                         müştü.                             organize olarak  daha fazla ölümlerin
                                                                            gerçekleşmesinin önüne geçen “her şeye
                                         Sonrasında, 2 Kasım 2011’de çıkarılan   rağmen ayakta kalmayı başarabilen” kök-
                                         “Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının   lü, büyük kamu hastaneleri ve kamucu/
                                         Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun   toplumcu hekimlik geleneği oldu.
                                         Hükmünde Kararname” ile illerdeki Sağ-
                                         lık Bakanlığı hastaneleri Kamu Hastane   Kıymetlerini bilmek ve korumak, geliştir-
                                         Birlikleri çatısı altında toplanmış, hastane   mek gerek.

             20  hekim sözü  EYLÜL-EKİM 2020
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27