Page 41 - Hekim Sözü Ocak-Mart 2024
P. 41

Güzellik standartları üst sınıfın sahip
            olduğu ayrıcalıklar üzerine inşa edilmiş-
            tir. Alt sınıf açlıktan bir deri bir kemikse
            şişman olmak, hatta karnında yastıkla
            tablonu yaptırmak, alt sınıf kötü bes-
            lenmeden şişmansa spora giderek, özel
            diyetler yaparak zayıf kalabilmek, alt sınıf
            güneşte çalışmaktan yanık tenliyse evden
            çıkmaya hiç ihtiyaç duymayarak soluk
            tenli olabilmek, ama alt sınıf solgunsa
            o zaman da tatillerde bronzlaşmak gibi
            üst sınıfın sahip olduğu imtiyazlara göre
            standartlar şekillenmiştir. Yani kısacası
            güzel olan yoksul olmayandır.
            Güzellik standartlarına ilişkin aristok-
            rasinin bilgisi zamanında tablolara
            ulaşamayan halka fotoğraflar, dergiler ve
            televizyon yoluyla aktarılmış, günümüzde
            sosyal medya ile aktarım süreklilik ka-
            zanmıştır. Bir hegemonya, ideoloji olarak
            güzellik cinsiyet ve sınıfın yanı sıra yaş
            ve ırk ayrımcıdır. Hindistan’da yaygın
            olan cilt beyazlatma, siyah kadınların
            saç düzleştirmeleri, Çin’de göz kapağı ve
            çene ameliyatları ve her ülkede artık sağ-
            lık piyasasında hatırı sayılır bir yeri olan
            yaşlanma karşıtı uygulamalar, meme bü-
            yütme, kalça estetiği, vajina estetiği, karın
            yağlarını aldırma kadınların beyaz batılı
            görünüme kavuşmak için başvurduğu
            işlemlerdir. Sosyal medyada çok tutmuş
            “aslında çirkin değilim, sadece yoksu-
            lum” ifadesine gerçekten çirkin değilim
            sadece biraz yaşlıyım veya Asyalıyım,
            Ortadoğuluyum veya Afrikalıyım benzeri
            açıklamaları ekleyebiliriz. Ayrımcılıkla-
            rı piyasadan satın aldığımız işlemlerle
            bireysel olarak yok edebileceğimiz hayali   Gezegenimizde bir gözlemci olarak
            belki de satılan en başarılı üründür.  bulunmadığımız için ne güzellik baskı-
                                                sının tam olarak dışında kalabiliriz, ne
            Biz kadınların hangi meslekten olursa   de kriterlere uyarak daha çok sevilebi-
            olsun kamusal alanda değer görebilmele-  leceğimize, daha mutlu olabileceğimize
            rinin yollarından biri güzellik yatırımları-                           Ayrımcılıkları
            dır. Sadece cinsel açıdan çekici bulunarak   inanabiliriz. Ne doğal olmanın ahlaki   piyasadan satın
            partner seçmede avantajlı olmak değil,   baskısı, ne de piyasanın dolandırıcılığı!
            kendine saygı duymanın, kendine bak-  Klişe ama kadınlarda da güzellik tıpkı   aldığımız işlemlerle
            manın kadınlarda kıllarını almak, makyaj   erkeklerde olduğuna inanıldığı gibi:)  içle   bireysel olarak yok
            yapmak, yaşlılığın izlerini silmek, zayıf   ilgili, içeriden gelen, dışarıya yansıyan   edebileceğimiz hayali
            olmak benzeri görünümleri vardır. Güney   ve bedenlerimizi bir yolculuk olarak ya-
            Kore’de bir otobüsteki reklam “Sizin dışı-  şamamıza izin verecek açıklık ve güvenle   belki de satılan en
            nızda herkes yaptırdı” sözleriyle kadın-  ilgili. Ursula K.Le Guin’in  güzelliğin cilt   başarılı üründür.
            lara sesleniyor. Neyi yaptırdıklarını tam   düzeyinde değil de, kemiklerle ilgili oldu-
            olarak bilmiyoruz ama değerli bulunmayı   ğu, insanın kim olduğuyla ilgili olduğu
            değerli görünerek satın almak gerektiğini   kavrayışı bizlere umut ve güven versin
            biliyoruz.                          dilerim.


                                                                                     OCAK-MART 2024  hekim sözü  39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46