Page 41 - Hekim Sözü Ocak-Mart 2024
P. 41
Güzellik standartları üst sınıfın sahip
olduğu ayrıcalıklar üzerine inşa edilmiş-
tir. Alt sınıf açlıktan bir deri bir kemikse
şişman olmak, hatta karnında yastıkla
tablonu yaptırmak, alt sınıf kötü bes-
lenmeden şişmansa spora giderek, özel
diyetler yaparak zayıf kalabilmek, alt sınıf
güneşte çalışmaktan yanık tenliyse evden
çıkmaya hiç ihtiyaç duymayarak soluk
tenli olabilmek, ama alt sınıf solgunsa
o zaman da tatillerde bronzlaşmak gibi
üst sınıfın sahip olduğu imtiyazlara göre
standartlar şekillenmiştir. Yani kısacası
güzel olan yoksul olmayandır.
Güzellik standartlarına ilişkin aristok-
rasinin bilgisi zamanında tablolara
ulaşamayan halka fotoğraflar, dergiler ve
televizyon yoluyla aktarılmış, günümüzde
sosyal medya ile aktarım süreklilik ka-
zanmıştır. Bir hegemonya, ideoloji olarak
güzellik cinsiyet ve sınıfın yanı sıra yaş
ve ırk ayrımcıdır. Hindistan’da yaygın
olan cilt beyazlatma, siyah kadınların
saç düzleştirmeleri, Çin’de göz kapağı ve
çene ameliyatları ve her ülkede artık sağ-
lık piyasasında hatırı sayılır bir yeri olan
yaşlanma karşıtı uygulamalar, meme bü-
yütme, kalça estetiği, vajina estetiği, karın
yağlarını aldırma kadınların beyaz batılı
görünüme kavuşmak için başvurduğu
işlemlerdir. Sosyal medyada çok tutmuş
“aslında çirkin değilim, sadece yoksu-
lum” ifadesine gerçekten çirkin değilim
sadece biraz yaşlıyım veya Asyalıyım,
Ortadoğuluyum veya Afrikalıyım benzeri
açıklamaları ekleyebiliriz. Ayrımcılıkla-
rı piyasadan satın aldığımız işlemlerle
bireysel olarak yok edebileceğimiz hayali Gezegenimizde bir gözlemci olarak
belki de satılan en başarılı üründür. bulunmadığımız için ne güzellik baskı-
sının tam olarak dışında kalabiliriz, ne
Biz kadınların hangi meslekten olursa de kriterlere uyarak daha çok sevilebi-
olsun kamusal alanda değer görebilmele- leceğimize, daha mutlu olabileceğimize
rinin yollarından biri güzellik yatırımları- Ayrımcılıkları
dır. Sadece cinsel açıdan çekici bulunarak inanabiliriz. Ne doğal olmanın ahlaki piyasadan satın
partner seçmede avantajlı olmak değil, baskısı, ne de piyasanın dolandırıcılığı!
kendine saygı duymanın, kendine bak- Klişe ama kadınlarda da güzellik tıpkı aldığımız işlemlerle
manın kadınlarda kıllarını almak, makyaj erkeklerde olduğuna inanıldığı gibi:) içle bireysel olarak yok
yapmak, yaşlılığın izlerini silmek, zayıf ilgili, içeriden gelen, dışarıya yansıyan edebileceğimiz hayali
olmak benzeri görünümleri vardır. Güney ve bedenlerimizi bir yolculuk olarak ya-
Kore’de bir otobüsteki reklam “Sizin dışı- şamamıza izin verecek açıklık ve güvenle belki de satılan en
nızda herkes yaptırdı” sözleriyle kadın- ilgili. Ursula K.Le Guin’in güzelliğin cilt başarılı üründür.
lara sesleniyor. Neyi yaptırdıklarını tam düzeyinde değil de, kemiklerle ilgili oldu-
olarak bilmiyoruz ama değerli bulunmayı ğu, insanın kim olduğuyla ilgili olduğu
değerli görünerek satın almak gerektiğini kavrayışı bizlere umut ve güven versin
biliyoruz. dilerim.
OCAK-MART 2024 hekim sözü 39