Page 24 - Hekim Sözü Sayı: 3
P. 24
DOSYA
yapılan değişikliklerde, tıp fakültelerinde- mi ile sözleşme imzalamak istemeyen
ki öğretim üyelerinin öncelikli görevinin öğretim elemanlarının ve çalışanların
eğitim ve araştırma olduğu, hizmetin ise özlük haklarının, iş güvencelerinin, tıp
eğitimle iç içe verildiği dikkate alınma- ve tıpta uzmanlık eğitimine katılımlarının Daha çok hasta
mıştır. Daha çok hasta bakımı ve daha ne olacağına ilişkin de bir düzenleme
çok işlem üzerine kurulan bu sistem, tıp yoktur. Bu gelişmeler, yeni yasada belir- bakımı ve daha çok
fakültelerinde araştırma ve eğitim gibi tildiği şekilde birlikte kullanım protokolü işlem üzerine kuru-
faaliyetlere ayrılan zamanın azalmasını uygulanan tıp fakültelerinde görev yapan
ve öğretim üyelerinin büyük oranda en öğretim elemanlarının 2547 sayılı Yükse- lan bu sistem, tıp
yüksek düzeyde tıp eğitimi verme ve yeni köretim Kanunu’ndan gelen özlük hakları fakültelerinin asli
bilgiye araştırmalar yoluyla ulaşma görev- ve iş güvencelerinde kayıpların olacağı görevlerinden uzak-
lerinden uzaklaşmalarını getirmiştir. anlamına gelmektedir.
laşmalarını getirmiş-
Tıp Fakülteleri ile ilgili gelişmelere eğitim Yasada birden fazla üniversite ile proto-
alanlar açısından baktığımızda, tıp kol yapabileceği belirtilen “birlikte kulla- tir.
öğrencilerinin eğitim süreçlerinin aktif nıma konu sağlık tesisleri” ile, kamu-özel
katılımcıları olmalarının zorlaştığını görü- ortaklığı modeliyle yapılan şehir hastane-
yoruz. Bu sistem tıp öğrencilerini yaparak lerinin kastedildiğini anlamak zor değil.
öğrenme yöntemlerinden, dersler ve ders Şehir hastanelerini sağlık turizminin odak
notları yoluyla didaktik öğretme yöntem- hastaneleri yapmak istediğini belirten
lerine yöneltmektedir. Bunun bir sonucu Sağlık Bakanlığı, bu hastanelerin yurt
olarak, bilgiye nasıl ulaşacağını ve onu dışından gelen hasta için oluşturulan ayrı
nasıl değerlendireceğini bilen, problem hizmet veren birimlerinde tıp fakültesi
çözücü ve eleştirel yaklaşımdaki hekimle- öğretim üyelerini çalıştırmayı planlıyor.
rin yetiştirilme olanaklarını yitiriyoruz.
TIP FAKÜLTELERİ SAYISININ
Bu gelişmelerden önemli ölçüde etkilene- ÖNLENEMEYEN ARTIŞI
nen bir kesim de hastalardır. Tıp fakül- Ülkemizde bir yandan eğitim alt yapısı
telerindeki yeni akademik ortamın, tıp açısından gereksinimler belirlenmeden
fakültelerinden mezun olan hekimlerin çok sayıda tıp fakültesi açılırken, diğer
mesleki yeterliliklerini olumsuz etkilemesi yandan tıp fakültesi öğrenci kontenjan-
kaçınılmaz görünüyor. Ayrıca, hastalara
ayrılan sürede azalma, gerekli olmayan
işlem sayısındaki artışlar, hastaların nite-
likli sağlık hizmetine erişmelerini zorlaş-
tırmıştır. Özellikle, tedavisi güç, zaman
ayrılması gereken karmaşık vakalarda, bu
zorluk daha da artmaktadır.
15 Kasım 2018 tarihli Sağlıkla İlgili Bazı
Kanun ve Kanun Hükmünde Kararname-
lerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
ile, bir adım daha atılıyor ve tıp fakültesi
öğretim üyelerinin sözleşmeli olarak
çalıştırılmalarının önü açılıyor. Bu yasaya
göre, Sağlık Bakanlığı hastaneleri birden
fazla üniversite hastanesi ile birlikte
kullanılabilecek ve birlikte kullanımdaki
hastanelerde görevlendirilecek öğre-
tim elemanlarıyla en fazla üç yıl süreli
sözleşmeler yapılacaktır. Sözleşmelerde,
sunulacak hizmetin niteliği, performans
hedefleri ve süresi yer alacak; mezuniyet
öncesi ve mezuniyet sonrası eğitim ile bi-
limsel çalışmalara ilişkin yetki ve sorum-
luluklar belirtilecektir. Birlikte kullanımın
olduğu tıp fakültelerinde sözleşmesi fesh
edilen öğretim elemanlarının hakları-
nın ne olacağına ilişkin bir düzenleme
bulunmamaktadır. Aynı şekilde, Sağlık
Bakanlığı’na bağlı hastanenin başheki-
22 hekim sözü MAYIS-HAZİRAN 2019