Page 24 - Hekim Sözü Sayı: 3
P. 24

DOSYA


            yapılan değişikliklerde, tıp fakültelerinde-  mi ile sözleşme imzalamak istemeyen
            ki öğretim üyelerinin öncelikli görevinin   öğretim elemanlarının ve çalışanların
            eğitim ve araştırma olduğu, hizmetin ise   özlük haklarının, iş güvencelerinin, tıp
            eğitimle iç içe verildiği dikkate alınma-  ve tıpta uzmanlık eğitimine katılımlarının   Daha çok hasta
            mıştır. Daha çok hasta bakımı ve daha   ne olacağına ilişkin de bir düzenleme
            çok işlem üzerine kurulan bu sistem, tıp   yoktur. Bu gelişmeler, yeni yasada belir-  bakımı ve daha çok
            fakültelerinde araştırma ve eğitim gibi   tildiği şekilde birlikte kullanım protokolü   işlem üzerine kuru-
            faaliyetlere ayrılan zamanın azalmasını   uygulanan tıp fakültelerinde görev yapan
            ve öğretim üyelerinin büyük oranda en   öğretim elemanlarının 2547 sayılı Yükse-  lan bu sistem, tıp
            yüksek düzeyde tıp eğitimi verme ve yeni   köretim Kanunu’ndan gelen özlük hakları   fakültelerinin asli
            bilgiye araştırmalar yoluyla ulaşma görev-  ve iş güvencelerinde kayıpların olacağı   görevlerinden uzak-
            lerinden uzaklaşmalarını getirmiştir.   anlamına gelmektedir.
                                                                                      laşmalarını getirmiş-
            Tıp Fakülteleri ile ilgili gelişmelere eğitim   Yasada birden fazla üniversite ile proto-
            alanlar açısından baktığımızda, tıp   kol yapabileceği belirtilen “birlikte kulla-  tir.
            öğrencilerinin eğitim süreçlerinin aktif   nıma konu sağlık tesisleri” ile, kamu-özel
            katılımcıları olmalarının zorlaştığını görü-  ortaklığı modeliyle yapılan şehir hastane-
            yoruz. Bu sistem tıp öğrencilerini yaparak   lerinin kastedildiğini anlamak zor değil.
            öğrenme yöntemlerinden, dersler ve ders   Şehir hastanelerini sağlık turizminin odak
            notları yoluyla didaktik öğretme yöntem-  hastaneleri yapmak istediğini belirten
            lerine yöneltmektedir. Bunun bir sonucu   Sağlık Bakanlığı, bu hastanelerin yurt
            olarak, bilgiye nasıl ulaşacağını ve onu   dışından gelen hasta için oluşturulan ayrı
            nasıl değerlendireceğini bilen, problem   hizmet veren birimlerinde tıp fakültesi
            çözücü ve eleştirel yaklaşımdaki hekimle-  öğretim üyelerini çalıştırmayı planlıyor.
            rin yetiştirilme olanaklarını yitiriyoruz.
                                                TIP FAKÜLTELERİ SAYISININ
            Bu gelişmelerden önemli ölçüde etkilene-  ÖNLENEMEYEN ARTIŞI
            nen bir kesim de hastalardır. Tıp fakül-  Ülkemizde bir yandan eğitim alt yapısı
            telerindeki yeni akademik ortamın, tıp   açısından gereksinimler belirlenmeden
            fakültelerinden mezun olan hekimlerin   çok sayıda tıp fakültesi açılırken, diğer
            mesleki yeterliliklerini olumsuz etkilemesi   yandan tıp fakültesi öğrenci kontenjan-
            kaçınılmaz görünüyor. Ayrıca, hastalara
            ayrılan sürede azalma, gerekli olmayan
            işlem sayısındaki artışlar, hastaların nite-
            likli sağlık hizmetine erişmelerini zorlaş-
            tırmıştır. Özellikle, tedavisi güç, zaman
            ayrılması gereken karmaşık vakalarda, bu
            zorluk daha da artmaktadır.

            15 Kasım 2018 tarihli Sağlıkla İlgili Bazı
            Kanun ve Kanun Hükmünde Kararname-
            lerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
            ile, bir adım daha atılıyor ve tıp fakültesi
            öğretim üyelerinin sözleşmeli olarak
            çalıştırılmalarının önü açılıyor. Bu yasaya
            göre, Sağlık Bakanlığı hastaneleri birden
            fazla üniversite hastanesi ile birlikte
            kullanılabilecek ve birlikte kullanımdaki
            hastanelerde görevlendirilecek öğre-
            tim elemanlarıyla en fazla üç yıl süreli
            sözleşmeler yapılacaktır. Sözleşmelerde,
            sunulacak hizmetin niteliği, performans
            hedefleri ve süresi yer alacak; mezuniyet
            öncesi ve mezuniyet sonrası eğitim ile bi-
            limsel çalışmalara ilişkin yetki ve sorum-
            luluklar belirtilecektir. Birlikte kullanımın
            olduğu tıp fakültelerinde sözleşmesi fesh
            edilen öğretim elemanlarının hakları-
            nın ne olacağına ilişkin bir düzenleme
            bulunmamaktadır. Aynı şekilde, Sağlık
            Bakanlığı’na bağlı hastanenin başheki-

             22  hekim sözü MAYIS-HAZİRAN 2019
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29