Page 43 - Hekim Sözü Sayı 4
P. 43

KÜLTÜR - SANAT

              Zengin mutfağında işçi direnişi








                                                    Süheyla Ekemen*




                  recht tiyatrosunun ülkemizdeki                               Pomaklar, Rumlar, Ermeniler ve de
                  ilk temsilcilerinden biri olan                               Yahudiler…
            B Vasıf Öngören’in epik oyunu
            “Zengin Mutfağı” yeniden sahneler-                                 - KIZ: Eee, kim kaldı?
            de. İlk kez 1977 yılında sahnelenen                                - …
            oyun bu kez büyük usta Şener Şen’in
            hem oyuncu hem de yönetmen olarak                                  - SELİM: … Zaten esas mesele ölçü-
            yorumuyla tiyatro severlerle. 15 Mayıs                             dedir. Bir insan ya bizdendir ya da
            2019 gecesi DİSK özel gösterimi ile bir                            karşıdan... Bize karşı olan solcudur,
            kez daha izleme fırsatı bulduğumuz                                 ölçü budur… Bu ölçüyü anlayamadın
            Zengin Mutfağı’nı büyük bir coşku ve                               mı hiçbir şeyi anlayamazsın…
            mutlulukla ayakta alkışladık.
                                                                               - KIZ: Eczacının kalfası hiçbir şey yap-
            Oyunun konusu 15-16 Haziran işçi                                   mamıştı ki… Sırf beni istedi diye…
            direnişini ekseninde geçiyor. 1970 de
            sendikal haklara yapılmak istenen                                  - SELİM: Bir şey değiştirmez… Ya
            gasp nedeniyle binlerce işçi sokağa   sında mutludur. Patronunun bahçeye   bizdensin ya da canın cehenneme…
            çıkıyor, kendiliğinden gelişen bu dire-  köpek almasıyla başlayan olaylar   Oyunun yazıldığı tarihten günümüze
            niş çığ gibi büyüyerek grevlerle devam   zinciri hiç istemese de Lütfü Pehli-  42 yıl geçmiş olmasına karşın halen
            ediyor. İşçi sınıfının kararlı duruşuyla   van’ı kabuğundan çıkmaya ve eyleme   gündemimizde ve bildik; haksızlıklar,
            da sendikal haklar geri kazanılıyor.   geçmeye zorlayacaktır. Evin hizmetlisi   hak arayışları. Zengin Mutfağı iyinin,
            Türkiye işçi direnişinin en önemli ta-  kızın tek isteği ise evlenmektir. Evlilik   doğrunun, güzelin dayanışmasını,
            rihlerinden biri olan 15-16 Haziran’ın   hayalleri nişanlısının gerçek yüzüyle   örgütlü mücadelenin gücünü bize bir
            ve hizmetli kız ile Lütfü Pehlivan’ın   karşılaştığında yine de devam ede-  kez daha hatırlatıyor. Adaletin terazisi-
            özelinde sınıf bilincine varışın öyküsü-  cek midir? Oyunun sonunda kendi   nin dünden bugüne daha da bozulmuş
            dür Zengin Mutfağı.              sınıfının bilincine varmış dirençli bir   olduğunu düşünsek de bilimle sanatla
                                             işçiye evrilir kız; haklıdır, cesurdur,   direnmek, inadına vazgeçmemek ve
            Vasıf Öngören’in zenginin mutfağını   aklı aydınlık, kalbi doğrudan yanadır.
            oyun uzamı olarak seçmesi pek de                                   ‘ölçü’ (!)yü daima insandan, yaşam-
            tesadüf değil aslında, birkaç yönden   Kızın evriminin yanında nişanlısı Se-  dan, aydınlıktan yana tutabilmek
                                             lim’in neden ve nasıl yozlaştığına da
            anlamlı. İlki mutfağın belleğimizdeki                              dileği ile iyi seyirler.
            algısıyla ilgili; mutfak evin en sıcak,   şahit oluruz seyirci olarak. Selim çok
                                             korkmaktadır, hemen hemen herkes-
            en birleştirici yeridir çünkü. İkincisi de
            mutfağın çalışanları için ekmeklerini   ten, en sevdiklerinden bile şüphelen-
                                             mektedir. O kadar çok korkmaktadır ki
            kazandıkları bir çeşit fabrika olma-
            sından. Bir işçi için fabrika da onun   en sonunda karanlığa sığınır. Korku ve
                                             nefretin saltanatında körleşir, avundu-
            mutfağı, birleştiği, bütünleştiği bir
            alan. İşte oyun bu tek uzamda geçer.   ğu yalanlara inanır, yarattığı algının
                                             kölesi olur.
            Karakterlerin yaratımında epik tiyatro-
            nun tüm özelliklerini görürüz. Onlar   - SELİM: Aptal, zayıflamamızı bek-
            kendi sınıflarının içinde gerçek karak-  liyorlar... Fırsat kolluyorlar... Önce
            terlerdir. Bir seyirci olarak tamamen   içerden yıkacaklar...
            gözlemci olsak da yaşananlara, oyun
            bizi rahatsız eder ve “neden böyle?”so-  - KIZ: Nasıl?
            rusunu sormaya ve düşünmeye iter.
                                             - SELİM: Bir yandan, Kürtleri kışkırtı-
            Aşçı Lütfü Pehlivan patronuna koşul-  yorlar… Bir yandan Alevileri… Lazları,
            suz hizmet ederken beklentisiz dünya-  Abazaları… Çerkezleri, Boşnaklar,

            *Uzm. Dr., Hekim Sözü Yayın Kurulu Üyesi


                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2019  hekim sözü  41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48