Page 44 - Hekim Sözü - Sayı 11 - Eylül-Ekim 2020
P. 44

KÜLTÜR - SANAT

                  Pandemi sürecinde sanat ve




                                    kültür politikası







                                                      Beral Madra *





                   Ne kadar süreceğini kestiremediğimiz pandemi sürecinde mevcut koşullarda
                      kültür ve sanat sanayisi nasıl işleyecek sorusu şimdilik yanıtını çevrimiçi
                  etkinliklerde alıyor. Sanatçılar bu tür kriz dönemlerinde çok daha verimli olur;

                                  yaratıcılıklarını sorunların çözümüne yönlendirir.




                 1.yüzyılın - iyimser beklentilere   Özel sektör yatırımları ya da bağımsız   yenileyemeyen ülkeler daha görünür
                 karşın siyasal, ekonomik, kültü-  girişimler (çağdaş sanat müzeleri,   olmaya başladı. Ancak, 20.yy boyun-
            2rel açıdan fırtınalı geçmekte olan   bienaller, galeriler, sanatçı girişimleri   ca kendilerini merkez olarak gören
            - ilk çeyreğini bitirmek üzereyiz. Son   gibi) bu sektörü canlı ve diri tutuyor.   ülkelerin, dünya sanatını ve kültürünü
            dönemde artık Zombi-Kapitalizm, Ha-  Görsel sanatın günümüzdeki özelliği   yönlendirme üstünlüğünü yitirmeye
            kikat Sonrası gibi kavramlarla tanım-  de epistemolojik açıdan üstünlük   hiç niyetleri yok! Çevre olgusu, merke-
            lanan bu dönemi daha da zorlayan ve   içeren görsel dilin (dijital fotograf ve   zi yeni bir senteze zorlarken, merkez
            binleri öldüren Corona Virüs-Pandemi-  video) içerdiği göndermelerin şifresini   de buna, üstünlüğünü yitirmemek
            si’ni göğüslüyoruz. Ne kadar süreceği   çözmek ve kitleye algı ve yorum olana-  için boyun eğiyor gibi görünüyor! Bu
            kestirilemeyen bu durumun yarattığı   ğı vermektir.               açıdan rekabet geçmişe oranlar çok
            şaşkınlık ve basiretsizlik sürüyor.                               daha zorlu.
                                             Türkiye’nin yaklaşık 150 yıllık Moder-
            Mikro ve makro düzen ve yaşam    nizm süreci 20.yy’da genel çizgile-  Metropolleri ve dolayısıyla kültürleri
            koşulları şimdiden çok da tahmin   riyle “ulusal kimlik” ve “uluslararası   çevre ülkelerinden gelen insanlar tara-
            edemeyeceğimiz bir biçimde değişmek   kimlik” ikilemini içerdikten sonra,   fından istila edilen merkezlerin, artık
            ve başkalaşmak zorunda kalırken,   1980’den bu yana , yine Avrupa   çevreye sömürme amacıyla yaklaşması
            Kapitalizmin en verimli ama eleştirel   ve ABD’de tohumları atılan, önce   da söz konusu değildir; merkez, bir
            içeriğe sahip olduğu için bir o kadar   “çoğulculuk”, şimdilerse ise “küresel   uzlaşma yoluyla karşılıklı yararlanma
            da ikilemli küresel kültür sanayisi de   kültür diyalogu” denilen yeni söylem   önermeyi daha akılcı ve yararlı buldu
            bu süreçle başetmek ya da uyum sağ-  ve estetik süreçlerine girdi. Sanatçılar   ve adını “küresel kültür sentezi ve kül-
            lamak için çözümler üretmeye başladı.   ve sanat çevreleri bu düşünce sürecini   türler arası diyalog” olarak koydu. Bu
            İkilemin sanatın özgür söylemleri ile   ve  bununla birlikte sanat sisteminde-  aynı zamanda bir çeşit, 21.yy dünya
            sınırlayıcı ve çıkarcı piyasa arasın-  ki değişimi, geçmişe oranla oldukça   kültürünü birlikte kuralım önerisi ya
            daki çatışkı dolayısıyla oluştuğunu   hızlı benimsedi, bu düşüncenin ortaya   da zorunluluğuydu! Bu süreci yaşıyo-
            belirtelim.
                                             koyduğu sonsuz olanakları kullanmayı   ruz ve sonuna kadar değerlendirmemiz
            Türkiye’de çağdaş sanat, görsel sanat,   başardı.                 gereken bir fırsattır, bu.
            güncel sanat olarak tanımlanan sanat
            yapıtı üretiminin ve üretime bağlı   Bölgesel, yerel ve geleneksel kültür-  Günümüzdeki gelişmeler, özellikle
            etkinliklerin AB ve ABD kültür ve   lerinden beslenen Modernizm, iki   özel sektörün çağdaş sanat alanına
            sanat sistemi ile belirlenmiş küresel   dünya savaşı, soykırımlar ve nükleer   yatırımları, geçen yüzyıl boyunca
            sanat sisteminin içinde var gücüyle   felakete yenilen ütopyasının hesabını   sürüp giden, uluslararası sanat sistemi
            yer almaya çalıştığını söyleyebiliriz.   Post-modernizmde vermeye çalışırken,   içinde var olma ve yer alma isteğinin,
            Bu çaba devletin, yerel yönetimlerin   uyuyan bir gerçekle karşılaştı; merke-  olgunlaşmış durumudur. Bu gerçeği
            politikalarının gündeminde yer almı-  zin çevre olmadan beslenemeyeceği,   yaşarken, başka bir gerçeği, Türki-
            yor ve kamusal bir ivmeye sahip değil.   mega kültürün hücreler olmadan var   ye’deki çağdaş sanat üretiminin küre-
                                             olamayacağı gerçeğiyle! Bu söylemle   sel sistem içindeki yetersiz konumunu
             Sanat eleştirmeni, yazar ve çağdaş sanat küratörü  birlikte Türkiye gibi kültür sanayisini   göz ardı edemeyiz. 20.yy dünya sanat
            *
             42  hekim sözü  EYLÜL-EKİM 2020
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49