Page 45 - Hekim Sözü (Sayı 13) Ocak-Şubat 202
P. 45

KÜLTÜR-SANAT










































                                                                              tezlerine sadık kalarak yapılan bu de-
                                                                              ğişikliği Martin Eden’i yerel olmayan
                                                                              bir karakter olarak gösterme isteği
                                                                              olarak okumak mümkün. Film boyun-
                                                                              ca Martin Eden ile Elena’nın ara-
                                                                              sındaki sınıf farkı ve çatışması farklı
                                                                              şekillerde izleyicilere gösteriliyor. Dil,
                                                                              yönetmenin tecrübeli olduğu belgesel
                                                                              tekniğinin baskın kullanımı, zaman ve
                                                                              mekan algısına oynayan geri dönüş-
                                                                              lerle ikisi arasındaki çatışmayı olduğu
                                                                              kadar arka planda ilerleyen dönemin
                                                                              çatışma ve tartışmalarını da başarılı
            Martin, öğrenme sürecinde okudu-  Yönetmen filmde kitabın sonunda   bir şekilde yansıtıyor.
            ğu kitaplar içinde en çok Herbert   ölen Martin Eden’ı öldürmüyor, deni-
            Spencer’in Neo-Darwinist fikirlerinden   ze gönderiyor. Film küçük farklılıklar   Jack London Upton Sinclair’e verdiği
            etkilenir. Spencer’ın zayıf olanın güçlü   dışında kitabın ana izleğine ve temel   bir söyleşide kitaptaki amaçlarından
            karşısında her zaman kaybettiği, her   tartışmalarına sadık kalıyor. Uzun   birinin kahramanın kişiliğinde Nietz-
            zaman güçlü olanın hayatta kaldığı   diyaloglarla örülü kitabı 2 saatlik   scheci bireyciliğe saldırmak olduğunu
            ve bunu doğal evrim olarak nite-  bir filme ‘sığdırmak’ için zaruri olan   söyler. “Tek bir eleştirmen bile bunu
            lendirdiği görüşünden yola çıkarak   kırpmalar dışında hikaye ve akış   fark etmediğine göre çuvallamış
            Nietzche’nin bireyciliğine ulaşır ve bu   korunuyor. Roman uyarlamalarının   olmalıyım” diye devam eder. Filmin
            görüşü benimser. Bireyselliği göz ardı   en büyük handikapı olan ‘kitabı daha   London’un söz ettiği amacı görünür
                                             iyiydi’ eleştirisini bu film için dile
            etmesinin yeni patronlar doğuracağını   getirmek pek mümkün değil. Yönet-  kılmakta daha başarılı olduğunu tes-
            söyleyerek Sosyalizmi eleştirir. İşçi   men kitaptaki bazı karakterlerin ismini   lim etmek gerek.
            eylemleri ve grevlerle sınıf hareketi-  değiştirmiş. Örneğin Ruth Morse,   Jack London’la bitirelim: “Martin
            nin yükseldiği, Sosyalizmin insanları   Elena Orsini olmuş. Ayrıca kitaptaki   Eden için neden biraz üzülmeyeyim
            o derin yoksulluktan ve sefaletten   Martin Eden İtalyan değil filmdeki   ki? Martin Eden bendim. Fakat Martin
            kurtaracak bir umut kapısı olduğu bu   gibi. Yönetmenin romanı filme aktarır-  Eden bir bireyci idi bense bir sosya-
            dönemde Martin Sosyalizmle de temas   ken yaptığı en belirgin müdahalenin,   list. İşte bu yüzden ben yaşamaya
            eder, üzerine düşünür fakat bilinçli bir   zamanı ve mekanı değiştirmek olduğu   devam ediyorum ve bu yüzden Martin
            şekilde bireyciliği tercih eder.  söylenebilir. Romanın hikayesine ve   Eden öldü.”


                                                                                     OCAK-ŞUBAT 2021  hekim sözü  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50