Page 44 - Hekim Sözü - (Sayı 28) Temmuz-Eylül 2024
P. 44

TİYATRO


















            Dramatik tiyatroya aşina seyircinin
            duygusal bir kırgınlık yaşayıp
            dağılması yerine toplumsal bir
            varlık olarak olayın mümkün

            olduğunca karşısında durmasını
            hedefine  koydu Brecht. Kendi
            sözleriyle  ifade etmek gerekirse,
            epik tiyatro seyirciyi gözlemci

            olarak görüp onun aktif bir
            durumda kalmasını ister   *



            Cemile Özdemir  *










            “Ben aşçıyım, Pehlivan Lütfü derler   pür dikkat izleyecek ve bu hikayenin   etmek, dramatik tiyatro oyunlarında
            bana. Eskiden sıkı güreş tutardım.   sonucunda bir karar veren haline ge-  mümkündür. Dramatik yöntemli bir
            Burada, Kerim Bey’in köşkünde aşçılık   lecektir. Zengin Mutfağı gibi Yeşilçam   oyunda, sahneyi de gizli bir birey,
            yapıyorum… Güzel köşk değil mi?   filmini anımsatan bir ada sahip olan   dördüncü duvar gibi izledikten sonra
            Güzeldir…”                       bu oyunun ne gibi bir farkı var sahne   oyuncular selama durunca, onları
                                             üzerinde? Bu yazıda dilim döndüğünce   alkışmaya başladığımızda geri döneriz
                   çılır perde ve güzel geniş   buna değinmeye çalışacağım.   koltuktaki bedenimize. Ve anlarız
                   bir mutfaktan oluşan sah-                                  ki gerçek dünyaya iniş yaptık ama
            Anede Lütfü Usta adında          Yazının başında söylemem gerek ki;   duygular yoğun ve hala canlı… Zengin
            karakterin seyirciyi sohbetine dahil   Şener Şen gibi bir duayeni izliyor   Mutfağı’nda bu anlattığım türden bir
            etmesiyle oyun başlar. Klasik bir   olmak heycan verici! Perde açıldığında   Yeşilçam filmi kurgusunun olmadığını
            tiyatro sahnesinde seyirci gizli tanık   sahnede büyük ustayı gördüğümüz   söylemem, altını çizmem gerekiyor.
            iken ve hatta çoğu zaman karakterin   anda heyecanımızın doruk noktalara   Ki böylece Vasıf Öngören oyunlarına
            gözünden, olayların içinde yaşayan/  ulaştığını tahmin edersiniz. Bununla   yetmese de biraz değinmiş olacağız.
            yolculuk eden/duyumsayan ruh iken,   birlikte çok kısa zaman içinde de
            bu oyunda daha en baştan bir şeylerin   seyirci olarak hızlıca alışıyoruz bir za-  Elitist, Aristotalesci oyun anlayışının
            o alışıldık “yolculuktan” farklı olacağı   manların pehlivanı şimdinin 20 yıllık   karşısında seyirciyi müdahil ederek
            anlaşılır. Çünkü Lütfü Usta seyirci-  aşçısı Lütfü Usta’yı dinlemeye. Orada   temsile dahil etmek; 20. yy ortala-
            ye dert yanar ve kendi yaşadıklarını   kendimize bir tarihi ana tanıklık   rından Bertolt Brecht ‘in epik tiyatro
            “flashback” sahneler ile aktararak    ettiğimizi hatırlatırız. “Aman! Sakın ha   anlayışı ile mümkün oldu. Bir başka
            seyirciyi oyuna dahil ederek anlatma-                             deyişle beraberindeki olayların ve
            ya koyulur. Seyirci artık bu olanları   dalıp gitme oyuna” deriz kendimize.   olaylar arası katmanların ve hatta
                                             Bir oyunun içinde dalıp gitmek;   günümüz toplumunda olabildiğine
            *   Dr., Patoloji Uzmanı         oyunun karakterine tutunup yolculuk   gerginleşmiş sınıf çatışmalarına ilişkin

             42  hekim sözü  TEMMUZ-EYLÜL  2024
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49