Page 43 - Hekim Sözü - (Sayı 28) Temmuz-Eylül 2024
P. 43
SİNEMA
çıkarmış. Bunun nedenini Scorsese bir işsiz-güçsüz, dayısının sözünden çık- yor. Fakat aradan yüz yıl geçmişken
röportajında mealen şöyle anlatıyor; mayan, para uğruna her şeyi yapabile- bu gerçeği ve batının diğer bütün
kitap okuyucuların da onunla birlikte cek beyaz Ernst ve halkının geçmişi ile suçlarını ifşa etmenin, batı denen o
bu dehşetli gizemi araştırmasına imkân yaralı ancak tehlikeli bir güce de sahip büyük topluluğun bu suçların ve suç
tanıyor. Filmde ise izleyiciler suçlunun Mollie’nin ilişkisi tıpkı Amerikan be- ortaklıklarının üzerinde yükseldiğini
kim olduğunu filmin başında öğreni- yazları ve yerlileri arasındaki ilişki gibi. söylemenin bir esprisi, herhangi bir
yor. Dolayısıyla üzerinde çalışılması Birbirlerinden ayrılmaları mümkün değeri ve yaptırımı yok. Fakat filminin
gereken bir cinayet vakası yok. En olmayan bu iki kutup “beyaz adamın” sonunda sahneye çıkan yönetmenin
büyük gizem cinayetin faili değil bu beyaz Amerikalıların kim olduğunu
gerekçesi. yalanları ve tahrip edici davranışlarıyla anlatması ve bütün bunların sorum-
mutsuz sona doğru gidiyor.
Bu yüzden daha önce farklı eserlerde luluğunun aynı zamanda bu hikâyeyi
ve referans kitapta bir gizem olarak Elbette Scorsese… eksik anlatanlarda olduğunu söylemesi
ilerlemiş olan hikayenin daha başın- Film beyaz Amerikalıların yerlilerin önemli. Scorsese belki de bu yüzden
da cinayetlerin arkasındaki şeytanı, servetine çökme hikayesini anlatı- büyük bir yönetmen.
William Hale’i bize gösteriyor. Başka
bir sahnede neredeyse göze sokarak
Ernst’in bu işin içinde olduğunu
görüyoruz. Karakter aslında kimdir,
cinayetlerin arkasında kim var, amaç
nedir gibi soruları düşünmekle uğraş-
mıyoruz. Bu şekilde neredeyse yüz
yıldır vahşi cinayetleri çözen FBI’ın
başarısı olarak anlatılan olaylara başka
bir gözle bakabiliyoruz. Annesi, iki
kardeşi ve çocuğunu kaybeden Mollie
ile bu vahşi tezgâhın içinde yer alan
kocası Ernst’in ilişkisi üzerinden bu Lilly Gladstone ve Martin Scorsese, Dolunay Katilleri setinde.
büyük trajediyi olması gerektiği gibi
görebiliyoruz. Büyük Amerika, geceleri
dolunayda ortaya çıkan büyük beyaz
kurtların, “çayırlara ve küçük tepelere
yayılmış küçük çiçekleri” petrole bula-
yıp ezdiği, kanlarını içerek büyümesi-
nin hikayesi…
Hikâyenin Aslı
Film Amerikan yerlilerine karşı işlenen
ve neredeyse bir soykırıma giden seri
cinayetler, yalan ve manipülasyonlar-
la çevrili bir aşk ekseninde ilerliyor.
Gerçek yerli Kızılderili Amerikan halkı;
her zaman para ve güç peşinde koşan,
bu konuda her şeyi mübah gören
beyaz Amerikalılar ile karşı karşıya ge-
liyor. Scorsese bu hikâyede Amerikan
tarihindeki bütün soykırım, sömürü ve
gizli suçları da gözümüzün önüne seri-
yor. Film sadece kriminal bir hikayeyi
anlatmanın ötesine geçiyor ve batının
değerlerini ve bu değerleri oluşturan
kökenlerin daha farklı bir düzlemde
masaya yatırılması gerektiğini göste-
riyor.
Filmin merkezine Mollie ve Ernst’in
ilişkisinin yerleştirildiğini söylemiştik. Film Tanıtımı: Dolunay Katilleri (Killers of the Flower Moon), 2023. 3 saat 26 dakika
Bu ilişkinin başlangıcı, ilerleyişi ve Yönetmen: Martin Scorsese
sonlanması filmin ve anlattığı hikâye- Senaryo: Eric Roth, Martin Scorsese
nin özeti gibi. Güce tapan, iradesiz, Oyuncular: Lily Gladson, Leonardo DiCaprio, Robert De Niro
TEMMUZ-EYLÜL 2024 hekim sözü 41