Page 11 - Hekim Sözü (Sayı 10) Temmuz-Ağustos 2020
P. 11
ODAMIZDAN
yazıyoruz.” derken bir yandan da hizmeti anlayışının yok edilmesi, sevk Siyasi iktidar sürecin daha ba-
“Üretim sürmek zorunda.” diyerek sisteminin kurulmaması, bölgesel 9 şından itibaren halkın sağlığını
etkisi sınırlı, tartışmalı olan kısa süreli, taban yerine listeye dayalı hizmet korumak yerine bir “erken başarı
parçalı sokağa çıkma yasakları uygula- örgütlenmesi, Aile Sağlığı Merkezi hikayesi” yazmayı, bu süreçten kendi
dı. Öte yandan 65 yaş üzeri nüfus üç (ASM)-İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM) iktidarını güçlendirerek çıkmayı önüne
ay boyunca katı bir şekilde evlerinde olarak bölünme, mevcut sistemin hedef olarak koydu. Bunun nedenle
kalmaya zorlanırken ölümlerin yüzde COVİD-19 pandemisinde tıkanmasına de “salgın yönetimi”nden çok “algı
93’ü bu yaş grubunda gerçekleşti. ve yetersiz kalmasına yol açtı. Salgın yönetimi”ni tercih etti, atması gereken
mücadelesinin en önemli ayağı olan adımları zamanında atmadı, yapması
Covid-19’un Çin’de ilk ortaya filyasyon çalışmaları İSM’ler tarafın- gerekenleri ise ancak kamuoyu baskı-
4çıkışından Türkiye’de hastaların sıyla hayata geçirdi. İçişleri Bakanlığı
görülmeye başlamasına kadar geçen dan yürütülürken Sağlık Bakanlığı tarafından 4 Haziran akşamı açıklanan
iki buçuk aylık süreçte hastanelerde tarafından pandemi mücadelesinde sokağa çıkma yasağının AKP Başka-
görev verilmeyen ASM’ler kaderlerine
ciddi bir hazırlık çalışması yapılmadığı nı Cumhurbaşkanı tarafından ertesi
için hastanelerimiz pandemi sürecine terk edildi. Birinci Basamak Sağlık gün iptal edilmesi sürecin ne kadar
büyük ölçüde hazırlıksız yakalandı. Hizmetlerinin bu şekilde örgütlenme- ciddiyetten uzak yönetildiğini gözler
Hekimler, sağlık çalışanları yoğun sinin salgın hastalıklarla mücadelede önüne serdi.
çaba göstererek durumu toparlama- için uygun olmadığı pandemi sürecin-
ya çalışırken bedelini ise ne yazık ki de bir kez daha açık olarak görüldü. Sürecin başında gerekli önlem-
hayatlarıyla ödediler. Özel hastane patronları daha 10 lerin gerekli zamanda alınma-
8 salgının ilk haftasında “Devlet özel sında gecikilirken pandemi kontrol
Türkiye uzun süre “yetersiz test, altına alınamamışken başlatılan hızlı
5düşük vaka” politikası izledi ba- hastanelere el koysun.” diyerek salgın “normalleşme” süreci vakaların tekrar
şından itibaren bütün klinik bulguları mücadelesinden kaçındı, birçoğu yükselmesine yol açtı.
mevcut olmasına, bizzat Sağlık Bakan- salgın döneminde bile vatandaş-
lığı hastanelerinde COVİD-19 olarak lardan “ilave ücret” almaya devam Sonuç olarak, geride bıraktığımız
kabul edilip tedavi edilmesine rağmen etti, bazıları ise COVİD-19’lu hasta yüz güne baktığımızda Türkiye’de
PCR testi negatif çıkan vakaları CO- bakmayıp, temiz hastane olduklarını COVİD-19 pandemisine karşı aklın ve
VİD-19 olarak kabul etmeyerek olgu belirten reklamlar yaparak salgını bilimin rehberliğinde halkın sağlığını
ve ölüm sayılarını düşük göstermeyi fırsata dönüştürmeye çalıştı. Covid-19 önceleyen, tutarlı, bütünlüklü bir
benimsedi. Resmi kayıtlarda yer alan pandemisinin daha başlangıcında özel mücadele politikası yürütüldüğünü
başta İstanbul olmak üzere geçtiği- hastanelerin içine düştüğü bu yetmez- söylemek ne yazık ki mümkün değil.
miz yıllara göre binlerce fazla ölümü lik ve acizlik durumu yıllardır kamu Eksik, yanlış politikaların, yetersiz
ise açıkla(ya)madı, görmezden geldi. kaynaklarıyla beslenerek büyütülen önlemlerin, tutarsız uygulamaların
(Sağlık Bakanlığı geçtiğimiz günlerde özel hastanecilik sisteminin Türki- bedelini ise maalesef canlarımızla
hastanelere gönderdiği yazı ile de ye’nin ihtiyaçlarına cevap vermekten ödemeye devam ediyoruz.
hekimlerin test istemesini kısıtladı.) ne kadar uzak olduğunu; sağlıkta
özelleştirme politikalarının toplum Kaybettiğimiz meslektaşlarımız, sağlık
Türkiye’nin COVİD-19 pande- sağlığı için ne kadar zararlı olduğunu çalışanları ve yurttaşlarımızın anılarına
6misiyle mücadelede en büyük açık olarak gösterdi. saygıyla.
avantajları genç nüfusu, fedakar sağlık
çalışanları ve her şeye rağmen ayakta
kalabilen kamu sağlık kurumları oldu.
Yıllardır bizzat sağlık bakanları tara-
fından “hantal, bürokratik, verimsiz”
olmakla itham edilen, “Kürek çeken
değil dümen tutan Bakanlık” sloga-
nıyla Sağlık Bakanlığı’nın elinden
çıkarılmaya çalışılan eğitim, araştırma
ve hizmet hastaneleri, yerlerinden
yurtlarından sürülmeye çalışılan tıp
fakültesi hastaneleri pandemi mücade-
lesinin en önünde yer aldılar.
Türkiye’de sağlık ocağı sistemi-
7nin tasfiye edilerek aile hekimliği
sistemine geçilmesiyle birlikte ekip
TEMMUZ-AĞUSTOS 2020 hekim sözü 9