Page 11 - Hekim Sözü (Sayı 10) Temmuz-Ağustos 2020
P. 11

ODAMIZDAN


            yazıyoruz.” derken bir yandan da   hizmeti anlayışının yok edilmesi, sevk   Siyasi iktidar sürecin daha ba-
            “Üretim sürmek zorunda.” diyerek   sisteminin kurulmaması, bölgesel   9  şından itibaren halkın sağlığını
            etkisi sınırlı, tartışmalı olan kısa süreli,   taban yerine listeye dayalı hizmet   korumak yerine bir “erken başarı
            parçalı sokağa çıkma yasakları uygula-  örgütlenmesi, Aile Sağlığı Merkezi   hikayesi” yazmayı, bu süreçten kendi
            dı. Öte yandan 65 yaş üzeri nüfus üç   (ASM)-İlçe Sağlık Müdürlüğü (İSM)   iktidarını güçlendirerek çıkmayı önüne
            ay boyunca katı bir şekilde evlerinde   olarak bölünme, mevcut sistemin   hedef olarak koydu. Bunun nedenle
            kalmaya zorlanırken ölümlerin yüzde   COVİD-19 pandemisinde tıkanmasına   de “salgın yönetimi”nden çok “algı
            93’ü bu yaş grubunda gerçekleşti.  ve yetersiz kalmasına yol açtı. Salgın   yönetimi”ni tercih etti, atması gereken
                                             mücadelesinin en önemli ayağı olan   adımları zamanında atmadı, yapması
               Covid-19’un Çin’de ilk ortaya   filyasyon çalışmaları İSM’ler tarafın-  gerekenleri ise ancak kamuoyu baskı-
            4çıkışından Türkiye’de hastaların                                  sıyla hayata geçirdi. İçişleri Bakanlığı
            görülmeye başlamasına kadar geçen   dan yürütülürken Sağlık Bakanlığı   tarafından 4 Haziran akşamı açıklanan
            iki buçuk aylık süreçte hastanelerde   tarafından pandemi mücadelesinde   sokağa çıkma yasağının AKP Başka-
                                             görev verilmeyen ASM’ler kaderlerine
            ciddi bir hazırlık çalışması yapılmadığı                           nı Cumhurbaşkanı tarafından ertesi
            için hastanelerimiz pandemi sürecine   terk edildi. Birinci Basamak Sağlık   gün iptal edilmesi sürecin ne kadar
            büyük ölçüde hazırlıksız yakalandı.   Hizmetlerinin bu şekilde örgütlenme-  ciddiyetten uzak yönetildiğini gözler
            Hekimler, sağlık çalışanları yoğun   sinin salgın hastalıklarla mücadelede   önüne serdi.
            çaba göstererek durumu toparlama-  için uygun olmadığı pandemi sürecin-
            ya çalışırken bedelini ise ne yazık ki   de bir kez daha açık olarak görüldü.  Sürecin başında gerekli önlem-
            hayatlarıyla ödediler.              Özel hastane patronları daha   10 lerin gerekli zamanda alınma-
                                             8  salgının ilk haftasında “Devlet özel   sında gecikilirken pandemi kontrol
                Türkiye uzun süre “yetersiz test,                              altına alınamamışken başlatılan hızlı
            5düşük vaka” politikası izledi ba-  hastanelere el koysun.” diyerek salgın   “normalleşme” süreci vakaların tekrar
            şından itibaren bütün klinik bulguları   mücadelesinden kaçındı, birçoğu   yükselmesine yol açtı.
            mevcut olmasına, bizzat Sağlık Bakan-  salgın döneminde bile vatandaş-
            lığı hastanelerinde COVİD-19 olarak   lardan “ilave ücret” almaya devam   Sonuç olarak, geride bıraktığımız
            kabul edilip tedavi edilmesine rağmen   etti, bazıları ise COVİD-19’lu hasta   yüz güne baktığımızda Türkiye’de
            PCR testi negatif çıkan vakaları CO-  bakmayıp, temiz hastane olduklarını   COVİD-19 pandemisine karşı aklın ve
            VİD-19 olarak kabul etmeyerek olgu   belirten reklamlar yaparak salgını   bilimin rehberliğinde halkın sağlığını
            ve ölüm sayılarını düşük göstermeyi   fırsata dönüştürmeye çalıştı. Covid-19   önceleyen, tutarlı, bütünlüklü bir
            benimsedi. Resmi kayıtlarda yer alan   pandemisinin daha başlangıcında özel   mücadele politikası yürütüldüğünü
            başta İstanbul olmak üzere geçtiği-  hastanelerin içine düştüğü bu yetmez-  söylemek ne yazık ki mümkün değil.
            miz yıllara göre binlerce fazla ölümü   lik ve acizlik durumu yıllardır kamu   Eksik, yanlış politikaların, yetersiz
            ise açıkla(ya)madı, görmezden geldi.   kaynaklarıyla beslenerek büyütülen   önlemlerin, tutarsız uygulamaların
            (Sağlık Bakanlığı geçtiğimiz günlerde   özel hastanecilik sisteminin Türki-  bedelini ise maalesef canlarımızla
            hastanelere gönderdiği yazı ile de   ye’nin ihtiyaçlarına cevap vermekten   ödemeye devam ediyoruz.
            hekimlerin test istemesini kısıtladı.)  ne kadar uzak olduğunu; sağlıkta
                                             özelleştirme politikalarının toplum   Kaybettiğimiz meslektaşlarımız, sağlık
               Türkiye’nin COVİD-19 pande-   sağlığı için ne kadar zararlı olduğunu   çalışanları ve yurttaşlarımızın anılarına
            6misiyle mücadelede en büyük     açık olarak gösterdi.             saygıyla.
            avantajları genç nüfusu, fedakar sağlık
            çalışanları ve her şeye rağmen ayakta
            kalabilen kamu sağlık kurumları oldu.
            Yıllardır bizzat sağlık bakanları tara-
            fından “hantal, bürokratik, verimsiz”
            olmakla itham edilen, “Kürek çeken
            değil dümen tutan Bakanlık” sloga-
            nıyla Sağlık Bakanlığı’nın elinden
            çıkarılmaya çalışılan eğitim, araştırma
            ve hizmet hastaneleri, yerlerinden
            yurtlarından sürülmeye çalışılan tıp
            fakültesi hastaneleri pandemi mücade-
            lesinin en önünde yer aldılar.

               Türkiye’de sağlık ocağı sistemi-
            7nin tasfiye edilerek aile hekimliği
            sistemine geçilmesiyle birlikte ekip


                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2020  hekim sözü  9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16