Page 8 - Hekim Sözü (Sayı 10) Temmuz-Ağustos 2020
P. 8
ODAMIZDAN
muayene süresi ile ilgili bir tanımlama ivedilikle alınması gerekmektedir. başvurmaları gerektiği belirtilmelidir.
yapılmamıştır. Sağlık ünitelerinde Sevk zincirinin olmayışı, tüm hastala- Çünkü özellikle büyük şehirlerdeki
randevu süreleri idarecilerin tasarru- rın acil olsun olmasın istedikleri hasta- çoğu acilde sadece yeşil alanlara gün-
funa bırakılmıştır. Birçok hastanede neye başvurma hakkı olması, insanla- lük 1.000-1.500 hasta kabul edilmek-
bu sürenin ya 5 dakikada bir, ya da rın bu hakkı özellikle üçüncü basamak tedir. Her hastaya ihtiyacı ölçüsünde,
10 dakikada bir olduğu görülmektedir. hastane acillerinden yana kullanması anamnez, muayene ve kayıt süreleri
Daha önce defalarca niteliksiz sağlık anlamına gelmektedir. Birinci basa- göz önüne alındığında ortalama 15-20
hizmeti yarattığı için itiraz ettiğimiz mağın tetkik ve görüntüleme anlamın- dakika zaman ayırmak gerekmektedir.
muayene süreleri sanki COVID-19 da daha donanımlı hale getirilmesi Oysa yoğun acillerde sağlık çalışan-
pandemisi yaşanmamışçasına, benzer için yeniden dizayn edilmesi, Aile ları daha hızlı çalışmak konusunda
sürelerle sürdürülmektedir. Bu akıl Sağlığı Merkezlerinin (ASM) bölge/ hastane yöneticilerinin baskısına
almaz uygulama, Sağlık Bakanlığı’nın nüfus esasına uygun şekilde personel maruz kalmaktadırlar. Her hastanın
COVID-19 ile ilgili her şeye değinen ve donanım açısından geliştirilmesi insanca sağlık hizmeti alması ve her
bir tek muayene sürelerine değin- gerekmektedir. sağlık çalışanının da insani koşullarda
meyen Çalışma Rehberinden çalışabilmesi için hızlı hasta bakma
de anlaşıldığı üzere, toplum Kışkırtılmış sağlık talebi; baskısının kesinlikle ortadan kaldırıl-
sağlığını ve insanların yukarıda da belirtildiği ması gerekmektedir.
hayatını hiçe saymaktadır. gibi, bir ülkede nüfustan Özel hastanelerin acil hasta bakı-
Sağlık Bakanlığı’nı derhal daha fazla yıllık acil baş-
sorumluluğunun gereği vurusu olması, o ülkede mında yetersiz/isteksiz olması, acil
sağlık hizmetleri yasalara göre ücretsiz
olarak muayene sürelerini korkunç bir acil durum
insanların nitelikli sağlık hizmeti olduğu ya da bu başvurula- olması gerekirken çeşitli bahanelerle
hastalardan ücret almaları; hastaların
alabilecekleri şekilde 20 dakikaya rın gerçek dışı olduğu anlamına
çıkarmaya, muayene süreleri arasında gelebilir. Türkiye’de günlük ortalama kamu sağlık kurumlarına yönelmesine
muayene odasının havalandırılması ve iki milyonun üzerinde vatandaş bir sebep olmaktadır. Özel sağlık ku-
rumlarının acil sağlık hizmetlerinden
dezenfeksiyonu için 10 dakikalık aralar sağlık kurumuna başvuruyor. Her
vermeye çağırıyoruz. hastanın yanında ortalama bir hasta kar elde edememesi ya da düşük kar
yakını olduğu düşünülürse; bu durum- elde etmesi, acil servislerine yeterince
ACİLLER da günlük dört milyon insanın “sağlık yatırım yapmamalarına ve ciddi acil
Sağlık Bakanlığı’nın yayınladığı reh- arayışı” için yollara düştüğü anlamına hastaları kabul etme konusunda istek-
berde değinmediği sağlık alanlarından gelmektedir. siz olmalarına sebep olmaktadır. Bu
biri de acil servisler olarak görül- durum sağlık hizmetinin alınıp satılan
mektedir. Oysa sağlık kurumlarında Acil servislerde randevu sisteminin bir hizmet olamayacağının da önemli
yaşanan yoğunluktan en çok etkilenen olmaması ve her talebin karşılanmaya bir göstergesidir.
birimler acil servislerdir. Türkiye, çalışılması, vatandaşların randevu Randevu sistemlerinin merkezileşmesi-
yıllık toplam acil servis başvuru sayısı almak yerine, kendince uygun olan bir nin yanında hastane için farklı bir ran-
toplam nüfusun üstünde olan tek ülke saatte acil servise gidip sağlık hizmeti devu sisteminin olmayışı; hastaların
konumundadır. almasına neden olmaktadır. Acil ser-
vislere başvururken herhangi bir koşul acillere birikmesinin diğer bir nedeni-
Ülkemizde acil servislere başvuran ya da kriterin olmaması hastaların dir. Herhangi bir sorunu için randevu
hastaların %70-80’inin acil olmadığı rahatlıkla acil servislere yığılmasına alan hasta randevu günü geldiğinde
daha önce de defalarca açıklanmıştır. ve acil servislerin de acil hizmet veren başvurduğu branş sağlık sorununun
Bu yoğunluk tüm sağlık hizmetlerinde, kurum olmaktan çıkmalarına neden kendi branşı ile ilgili olmadığını
nitelik anlamında sorunlara da neden olmaktadır. belirttiğinde yani hasta yanlış branşa
olmaktadır. randevu aldığında acil servise yönlen-
Merkezi Hastane Randevu Sistemi ran- dirilmemelidir. Bu durumda hastane
Pandemi döneminde ağırlıklı olarak devu talebini karşılayamadığı zaman içinde “yeşil liste” gibi bir randevu
COVID-19 hastalarına hizmet eden hastaları acil servislere yönlendirmek- havuzu yapılmalı, hekimler yanlış ran-
acil birimleri rutin sağlık hizmetlerinin tedir. devu alan ya da sosyal endikasyonu
yeniden verilmeye başlandığı şu gün- nedeniyle uygun gördükleri hastaları
lerde “eski” kaotik günlerine geri Acil servislere başvuran hastaların ne diğer branşların yeşil liste havuzlarına
dönmemelidir. sebeple olursa olsun muayene edil-
meleri; hastanın acil servislerden geri atmalı ve hastaya mümkünse aynı
Acil birimlerine yoğun baş- çevrilmeyeceğini bilmeleri hastaların gün ya da bir sonraki gün muayene
vurunun temel sebebi Sağlık gerekli-gereksiz tüm sağlık sorunları edilecek şekilde randevu ayarlanmalı-
Bakanlığı’nın sağlık hizmetlerini için acil servislere yığılmalarına sebep dır. Bu sistemde hastalar yeşil listeye
planlamasındaki eksikliğinden olmaktadır. Bu nedenle acil servislerde dahil olduktan sonra gitmeleri gereken
kaynaklanmaktadır. Acil hizmet- deneyimli sağlık ekiplerince yapı- branşın poliklinik sekreterliğine baş-
lerine eskiye dönüşün olmaması için lan triajlarda hastanın acil olmadığı vurup muayene sırasına dahil edilmeli-
geçmişte alınmamış bir dizi önlemin ve sağlık sorunu ile ilgili birimlere dir. Bu tarz önlemler yeniden randevu
6 hekim sözü TEMMUZ-AĞUSTOS 2020