Page 8 - Hekim Sözü (Sayı 10) Temmuz-Ağustos 2020
P. 8

ODAMIZDAN



            muayene süresi ile ilgili bir tanımlama   ivedilikle alınması gerekmektedir.  başvurmaları gerektiği belirtilmelidir.
            yapılmamıştır. Sağlık ünitelerinde   Sevk zincirinin olmayışı, tüm hastala-  Çünkü özellikle büyük şehirlerdeki
            randevu süreleri idarecilerin tasarru-  rın acil olsun olmasın istedikleri hasta-  çoğu acilde sadece yeşil alanlara gün-
            funa bırakılmıştır. Birçok hastanede   neye başvurma hakkı olması, insanla-  lük 1.000-1.500 hasta kabul edilmek-
            bu sürenin ya 5 dakikada bir, ya da   rın bu hakkı özellikle üçüncü basamak   tedir. Her hastaya ihtiyacı ölçüsünde,
            10 dakikada bir olduğu görülmektedir.   hastane acillerinden yana kullanması   anamnez, muayene ve kayıt süreleri
            Daha önce defalarca niteliksiz sağlık   anlamına gelmektedir. Birinci basa-  göz önüne alındığında ortalama 15-20
            hizmeti yarattığı için itiraz ettiğimiz   mağın tetkik ve görüntüleme anlamın-  dakika zaman ayırmak gerekmektedir.
            muayene süreleri sanki COVID-19   da daha donanımlı hale getirilmesi   Oysa yoğun acillerde sağlık çalışan-
            pandemisi yaşanmamışçasına, benzer   için yeniden dizayn edilmesi, Aile   ları daha hızlı çalışmak konusunda
            sürelerle sürdürülmektedir. Bu akıl   Sağlığı Merkezlerinin (ASM) bölge/  hastane yöneticilerinin baskısına
            almaz uygulama, Sağlık Bakanlığı’nın   nüfus esasına uygun şekilde personel   maruz kalmaktadırlar. Her hastanın
            COVID-19 ile ilgili her şeye değinen   ve donanım açısından geliştirilmesi   insanca sağlık hizmeti alması ve her
            bir tek muayene sürelerine değin-      gerekmektedir.             sağlık çalışanının da insani koşullarda
            meyen Çalışma Rehberinden                                         çalışabilmesi için hızlı hasta bakma
            de anlaşıldığı üzere, toplum              Kışkırtılmış sağlık talebi;   baskısının kesinlikle ortadan kaldırıl-
            sağlığını ve insanların                     yukarıda da belirtildiği   ması gerekmektedir.
            hayatını hiçe saymaktadır.                  gibi, bir ülkede nüfustan   Özel hastanelerin acil hasta bakı-
            Sağlık Bakanlığı’nı derhal                  daha fazla yıllık acil baş-
            sorumluluğunun gereği                       vurusu olması, o ülkede   mında yetersiz/isteksiz olması, acil
                                                                              sağlık hizmetleri yasalara göre ücretsiz
            olarak muayene sürelerini                  korkunç bir acil durum
            insanların nitelikli sağlık hizmeti      olduğu ya da bu başvurula-  olması gerekirken çeşitli bahanelerle
                                                                              hastalardan ücret almaları; hastaların
            alabilecekleri şekilde 20 dakikaya   rın gerçek dışı olduğu anlamına
            çıkarmaya, muayene süreleri arasında   gelebilir. Türkiye’de günlük ortalama   kamu sağlık kurumlarına yönelmesine
            muayene odasının havalandırılması ve   iki milyonun üzerinde vatandaş bir   sebep olmaktadır. Özel sağlık ku-
                                                                              rumlarının acil sağlık hizmetlerinden
            dezenfeksiyonu için 10 dakikalık aralar   sağlık kurumuna başvuruyor. Her
            vermeye çağırıyoruz.             hastanın yanında ortalama bir hasta   kar elde edememesi ya da düşük kar
                                             yakını olduğu düşünülürse; bu durum-  elde etmesi, acil servislerine yeterince
            ACİLLER                          da günlük dört milyon insanın “sağlık   yatırım yapmamalarına ve ciddi acil
            Sağlık Bakanlığı’nın yayınladığı reh-  arayışı” için yollara düştüğü anlamına   hastaları kabul etme konusunda istek-
            berde değinmediği sağlık alanlarından   gelmektedir.              siz olmalarına sebep olmaktadır. Bu
            biri de acil servisler olarak görül-                              durum sağlık hizmetinin alınıp satılan
            mektedir. Oysa sağlık kurumlarında   Acil servislerde randevu sisteminin   bir hizmet olamayacağının da önemli
            yaşanan yoğunluktan en çok etkilenen   olmaması ve her talebin karşılanmaya   bir göstergesidir.
            birimler acil servislerdir. Türkiye,   çalışılması, vatandaşların randevu   Randevu sistemlerinin merkezileşmesi-
            yıllık toplam acil servis başvuru sayısı   almak yerine, kendince uygun olan bir   nin yanında hastane için farklı bir ran-
            toplam nüfusun üstünde olan tek ülke   saatte acil servise gidip sağlık hizmeti   devu sisteminin olmayışı; hastaların
            konumundadır.                    almasına neden olmaktadır. Acil ser-
                                             vislere başvururken herhangi bir koşul   acillere birikmesinin diğer bir nedeni-
            Ülkemizde acil servislere başvuran   ya da kriterin olmaması hastaların   dir. Herhangi bir sorunu için randevu
            hastaların %70-80’inin acil olmadığı   rahatlıkla acil servislere yığılmasına   alan hasta randevu günü geldiğinde
            daha önce de defalarca açıklanmıştır.   ve acil servislerin de acil hizmet veren   başvurduğu branş sağlık sorununun
            Bu yoğunluk tüm sağlık hizmetlerinde,   kurum olmaktan çıkmalarına neden   kendi branşı ile ilgili olmadığını
            nitelik anlamında sorunlara da neden   olmaktadır.                belirttiğinde yani hasta yanlış branşa
            olmaktadır.                                                       randevu aldığında acil servise yönlen-
                                             Merkezi Hastane Randevu Sistemi ran-  dirilmemelidir. Bu durumda hastane
            Pandemi döneminde ağırlıklı olarak   devu talebini karşılayamadığı zaman   içinde “yeşil liste” gibi bir randevu
            COVID-19 hastalarına hizmet eden   hastaları acil servislere yönlendirmek-  havuzu yapılmalı, hekimler yanlış ran-
            acil birimleri rutin sağlık hizmetlerinin   tedir.                devu alan ya da sosyal endikasyonu
            yeniden verilmeye başlandığı şu gün-                              nedeniyle uygun gördükleri hastaları
              lerde “eski” kaotik günlerine geri   Acil servislere başvuran hastaların ne   diğer branşların yeşil liste havuzlarına
                dönmemelidir.                sebeple olursa olsun muayene edil-
                                             meleri; hastanın acil servislerden geri   atmalı ve hastaya mümkünse aynı
                Acil birimlerine yoğun baş-  çevrilmeyeceğini bilmeleri hastaların   gün ya da bir sonraki gün muayene
                vurunun temel sebebi Sağlık   gerekli-gereksiz tüm sağlık sorunları   edilecek şekilde randevu ayarlanmalı-
                Bakanlığı’nın sağlık hizmetlerini   için acil servislere yığılmalarına sebep   dır. Bu sistemde hastalar yeşil listeye
                planlamasındaki eksikliğinden   olmaktadır. Bu nedenle acil servislerde   dahil olduktan sonra gitmeleri gereken
               kaynaklanmaktadır. Acil hizmet-  deneyimli sağlık ekiplerince yapı-  branşın poliklinik sekreterliğine baş-
             lerine eskiye dönüşün olmaması için   lan triajlarda hastanın acil olmadığı   vurup muayene sırasına dahil edilmeli-
            geçmişte alınmamış bir dizi önlemin   ve sağlık sorunu ile ilgili birimlere   dir. Bu tarz önlemler yeniden randevu

              6  hekim sözü  TEMMUZ-AĞUSTOS 2020
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13