Page 9 - Hekim Sözü (Sayı 10) Temmuz-Ağustos 2020
P. 9

ODAMIZDAN


            için hastaların tekrardan günlerce/  çalışmaktadır. Açılan ek poliklinikler   havalandırmak mümkün olmadığı ve
            haftalarca bekletilmesinin önüne geçer   insanların hastaneye başvuru dav-  klimalardan dolayı yaşanabilecek risk-
            ve doğal olarak hastaların acil servise   ranışlarını pekiştirmekte ve sağlık   ler nedeniyle aralıklı hasta alınması ve
            başvurmalarının önüne geçer.     çalışanının yükünü hafifletmekten   hastalar arasında kapının açık bırakı-
            Çalışanların işyerinden izin alamama-  çok arttırmaktadır. Çoğu hastanede   larak havalandırma yapılması, çıkan
            ları nedeniyle mesai saatleri dışında   mesai kaydırma poliklinikleri ya acilin   hasta sonrası dezenfeksiyon yapılması
            acil servislere başvurmaları; acil   içinde ya da acile çok yakın birimlerde   önemlidir. Ultrasonografi, BT ve MR
            servislerin özellikle akşam ve gece   konumlandırılmıştır. Vatandaş mesai   çekimlerinde en az yarım saatte bir
            saatlerinde ciddi yoğunlaşmasının   kaydırma polikliniklerini de acil servi-  hastanın içeri alınarak çekiminin
            önemli bir sebebidir. Bunun önüne   se bağlı bir birim olarak algılamakta-  yapılması gerekiyor. Benzer şekilde gi-
            geçmek için yine birinci basamak   dır. O yüzden acil servislere başvurma   rişimsel radyolojik işlemlerde de işlem
            sağlık merkezlerinin etkinleştirilmesi   davranışı törpülenmemekte tam tersi   süresinin uzunluğuna bağlı değişecek
            ve çalışanların işyerlerine yakın birinci   pekiştirilmektedir. Yani mesai kay-  şekilde iki hasta arası boşluk bırak-
            basamak merkezlere başvurabilmeleri-  dırma poliklinikleri acil servislerin iş   mak önemlidir.
            nin yolu açılmalıdır.            yükünde anlamlı bir azalma oluş-
                                             turmayabilir ve toplamda hastaneye   ÖZELLEŞTİRME DEĞİL
            112 ambulans hizmetlerinde ATT,                                    KAMUSAL SAĞLIK HİZMETİ
            Paramedik ve hekimlerin inisiyatif   başvuru sayısını arttırabilir.  COVID-19 pandemisi sağlık hizmet-
            kullanamaması; ambulansların adeta   RADYOLOJİ ÜNİTELERİ           leri konusunda birçok eksikliğin ve
            bir taksi hizmeti olarak kullanılma-  Radyoloji üniteleri de COVID-19   yanlışın gün yüzüne çıktığı bir dönem
            sına sebep olmaktadır. 112 komuta   bulaşı için yüksek riskli birimlerdir.   olmuştur. Sağlık hizmetlerinde kamu-
            merkezine gelen ihbarlara intikal      Radyoloji ünitelerinde rönt-  nun önemi tekrar açığa çıkmış, birinci
            eden ambulanslarda çalışan               gen, mamografi, MR, BT    basamak sağlık hizmetlerinin ne
            sağlık personeli komuta                    ve ultrasonografi çekim
            merkezinin her hastayı acile               odalarında pencere olma-  kadar elzem olduğu umarız ki Sağlık
            götürmeleri yönündeki                      ması ve havalandırmanın   Bakanlığınca da anlaşılmıştır. Sağlık
            direktifleri nedeniyle çoğu                yetersiz oluşu, özellikle   Bakanlığı ve bürokratları bu dönem-
            vakada transfer dışında                   ultrasonografi odalarının   den gerekli dersleri çıkarmalıdır.
            başka bir hizmet veremez                küçük olması ve ultraso-   Bu dersler bize “eski” niteliksiz sağlık
            duruma gelmiş ve bu durum 112       nografi muayenesi ve girişimsel   hizmetlerine geri dönüşün akla bile
            çalışanlarında motivasyon kaybına ve   radyoloji işlemleri sırasında hasta ile   getirilmemesi gerektiğini söylemek-
            yaptığı işi değersiz hissetmesine neden   sosyal mesafe bırakılamaması riskin   tedir. Tercih edilmesi gereken yol
            olmaktadır. 112 ambulans çalışanları-  ana sebepleridir. Hastane mimarisi-  piyasalaşmış, performansa dayalı
            nın tıpkı birinci basamak merkezleri                               sağlık sistemi değil, tüm toplum için
            gibi etkinleştirilmesi ve acil sağlık   nin ne denli kritik bir konu olduğunu   nitelikli ve ücretsiz insan merkezli sağ-
            hizmeti konusunda inisiyatif alan bir   bu dönemde tekrar görmekteyiz.
            pozisyona sokulması gereklidir.   Bu ortamların hiçbirini pencere ile   lık hizmeti olmalıdır.
            Acillerde muayene ve ilave ücret
            alınmaması ve diğer poliklinik hiz-
            metlerinin ücretli olası; hastaların acil
            servisleri tercih etmesine yol açmakta-
            dır. Hasta olmak bir hata ya da kusur
            olmadığı gibi tedavi edilmeleri de lütuf
            değildir. Bu nedenle sağlık hizmet-
            lerinde ödenen paylar temel insani
            haklara uygun değildir. Hiç kimse
            hasta olmak ve hastanelere başvurmak
            istemez muayene ücreti, ilaç katkı
            payı, ilave ücret gibi cepten ödeme-
            lerle daha çok mağdur edilmemesi
            gerekmektedir.

            Acil servislerde açılan mesai kaydırma
            poliklinikleri; cevap olmaktan çok
            mevcut sorunları derinleştiren bir
            uygulama haline gelebilir. Üçüncü
            basamak hastaneler adeta kara delik
            gibi başvuran tüm hastalara bakmaya



                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2020  hekim sözü  7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14