Page 9 - Hekim Sözü (Sayı 10) Temmuz-Ağustos 2020
P. 9
ODAMIZDAN
için hastaların tekrardan günlerce/ çalışmaktadır. Açılan ek poliklinikler havalandırmak mümkün olmadığı ve
haftalarca bekletilmesinin önüne geçer insanların hastaneye başvuru dav- klimalardan dolayı yaşanabilecek risk-
ve doğal olarak hastaların acil servise ranışlarını pekiştirmekte ve sağlık ler nedeniyle aralıklı hasta alınması ve
başvurmalarının önüne geçer. çalışanının yükünü hafifletmekten hastalar arasında kapının açık bırakı-
Çalışanların işyerinden izin alamama- çok arttırmaktadır. Çoğu hastanede larak havalandırma yapılması, çıkan
ları nedeniyle mesai saatleri dışında mesai kaydırma poliklinikleri ya acilin hasta sonrası dezenfeksiyon yapılması
acil servislere başvurmaları; acil içinde ya da acile çok yakın birimlerde önemlidir. Ultrasonografi, BT ve MR
servislerin özellikle akşam ve gece konumlandırılmıştır. Vatandaş mesai çekimlerinde en az yarım saatte bir
saatlerinde ciddi yoğunlaşmasının kaydırma polikliniklerini de acil servi- hastanın içeri alınarak çekiminin
önemli bir sebebidir. Bunun önüne se bağlı bir birim olarak algılamakta- yapılması gerekiyor. Benzer şekilde gi-
geçmek için yine birinci basamak dır. O yüzden acil servislere başvurma rişimsel radyolojik işlemlerde de işlem
sağlık merkezlerinin etkinleştirilmesi davranışı törpülenmemekte tam tersi süresinin uzunluğuna bağlı değişecek
ve çalışanların işyerlerine yakın birinci pekiştirilmektedir. Yani mesai kay- şekilde iki hasta arası boşluk bırak-
basamak merkezlere başvurabilmeleri- dırma poliklinikleri acil servislerin iş mak önemlidir.
nin yolu açılmalıdır. yükünde anlamlı bir azalma oluş-
turmayabilir ve toplamda hastaneye ÖZELLEŞTİRME DEĞİL
112 ambulans hizmetlerinde ATT, KAMUSAL SAĞLIK HİZMETİ
Paramedik ve hekimlerin inisiyatif başvuru sayısını arttırabilir. COVID-19 pandemisi sağlık hizmet-
kullanamaması; ambulansların adeta RADYOLOJİ ÜNİTELERİ leri konusunda birçok eksikliğin ve
bir taksi hizmeti olarak kullanılma- Radyoloji üniteleri de COVID-19 yanlışın gün yüzüne çıktığı bir dönem
sına sebep olmaktadır. 112 komuta bulaşı için yüksek riskli birimlerdir. olmuştur. Sağlık hizmetlerinde kamu-
merkezine gelen ihbarlara intikal Radyoloji ünitelerinde rönt- nun önemi tekrar açığa çıkmış, birinci
eden ambulanslarda çalışan gen, mamografi, MR, BT basamak sağlık hizmetlerinin ne
sağlık personeli komuta ve ultrasonografi çekim
merkezinin her hastayı acile odalarında pencere olma- kadar elzem olduğu umarız ki Sağlık
götürmeleri yönündeki ması ve havalandırmanın Bakanlığınca da anlaşılmıştır. Sağlık
direktifleri nedeniyle çoğu yetersiz oluşu, özellikle Bakanlığı ve bürokratları bu dönem-
vakada transfer dışında ultrasonografi odalarının den gerekli dersleri çıkarmalıdır.
başka bir hizmet veremez küçük olması ve ultraso- Bu dersler bize “eski” niteliksiz sağlık
duruma gelmiş ve bu durum 112 nografi muayenesi ve girişimsel hizmetlerine geri dönüşün akla bile
çalışanlarında motivasyon kaybına ve radyoloji işlemleri sırasında hasta ile getirilmemesi gerektiğini söylemek-
yaptığı işi değersiz hissetmesine neden sosyal mesafe bırakılamaması riskin tedir. Tercih edilmesi gereken yol
olmaktadır. 112 ambulans çalışanları- ana sebepleridir. Hastane mimarisi- piyasalaşmış, performansa dayalı
nın tıpkı birinci basamak merkezleri sağlık sistemi değil, tüm toplum için
gibi etkinleştirilmesi ve acil sağlık nin ne denli kritik bir konu olduğunu nitelikli ve ücretsiz insan merkezli sağ-
hizmeti konusunda inisiyatif alan bir bu dönemde tekrar görmekteyiz.
pozisyona sokulması gereklidir. Bu ortamların hiçbirini pencere ile lık hizmeti olmalıdır.
Acillerde muayene ve ilave ücret
alınmaması ve diğer poliklinik hiz-
metlerinin ücretli olası; hastaların acil
servisleri tercih etmesine yol açmakta-
dır. Hasta olmak bir hata ya da kusur
olmadığı gibi tedavi edilmeleri de lütuf
değildir. Bu nedenle sağlık hizmet-
lerinde ödenen paylar temel insani
haklara uygun değildir. Hiç kimse
hasta olmak ve hastanelere başvurmak
istemez muayene ücreti, ilaç katkı
payı, ilave ücret gibi cepten ödeme-
lerle daha çok mağdur edilmemesi
gerekmektedir.
Acil servislerde açılan mesai kaydırma
poliklinikleri; cevap olmaktan çok
mevcut sorunları derinleştiren bir
uygulama haline gelebilir. Üçüncü
basamak hastaneler adeta kara delik
gibi başvuran tüm hastalara bakmaya
TEMMUZ-AĞUSTOS 2020 hekim sözü 7