Page 19 - Hekim Sözü (Sayı 10) Temmuz-Ağustos 2020
P. 19

DOSYA


             b. Seçim sırasındaki sorunlar: Bir kere   bir öneme sahip. Bu özerk gruplar hükü-
             Türkiye’de seçimlerin yapıldığı yasal çer-  metten farklı görüşlere sahip olabilirler,
             çeve öngörülebilir değil. Seçimlerle ilgili   hükümeti eleştirebilirler. İşleyen bir
             yasalar iktidarın ihtiyaçlarına göre seçim-  demokraside, muhalif görüşler ileri sürme   Hükümetten bağım-
             den önce ya da seçim sırasında değişebi-  hakkı, sadece siyasal partilere ait değil.   sız özerk grupların
             lir. Oyunun kuralları, oyunun içinde her   Özerk kurumlar da muhalif tutumlar
             an değişebilir. Bunu 2018 seçimlerinden   benimseyebilir. Karşıt görüşlere sahip bir   (meslek kuruluşları,
             önce seçim yasasında yapılan değişiklik-  sivil toplumun bulunmadığı bir ülkede,   sendikalar, STK’lar),
             lerde gördük. Ayrıca, 2017 referandumu   demokrasiden söz edilemez. Hükümet,
             sırasında, YSK’nın yasanın açık hükmünü   sivil toplum kuruluşlarını, meslek kuru-  varlığı demokrasinin
             hiçe sayarak mühürsüz zarflardaki oy pu-  luşlarını kontrol altına almak isterse, bu   iyi işlemesi, çoğulcu
             sulalarını geçerli saydığını zaman gördük.   amaçla kendine bağlı meslek kuruluşları   bir karakter taşıması

             YSK’nın üstünde iktidarın kontrolü,   kurmaya kalkarsa, rejimin demokratik
             seçimlerin dürüstlüğü bakımından önemli   olmadığı belirginleşir.        bakımından büyük
             bir sorun yaratıyor. YSK kararlarına itiraz   Türkiye’de demokratik yöntemlerle seçi-  bir öneme sahip.
             olanağı bulunmaması, sorunu bir hukuk   len kamu meslek kuruluşları yönetimleri
             devleti sorunu haline getiriyor.  Yerel se-  varken, iktidarın yandaş meslek kuruluş-
             çimlerde İstanbul Büyükşehir Başkanlığı   ları kurması, seçim yöntemini değiştirerek
             seçiminin iktidar partisinin isteğine uy-  TBB’nin kontrolünü ele geçirmeye çalış-
             gun olarak tekrarlanması, YSK’nın seçim
             sonuçları bakımından oynayabileceği rolü   ması ancak  rejimin otoriter niteliğinin
             bir kez daha gösterdi.              dışa vurumu  olarak görülebilir.
                                                 Bütün bunları toplayınca şöyle bir manza-
             c. Seçim sonrası sorunlar: Türkiye’de
             muhalefetteyseniz, seçimde oyların ço-  ra ortaya çıkıyor. Demokratik meşruiyeti
             ğunu almak seçim kazanmak için yeterli   sadece seçimde arayan, seçim dışında de-
             değil. Oyların çoğunu alsanız bile seçimi   mokrasinin özünü oluşturan unsurları (in-
             kazanamayabilirsiniz. Nasıl ki HDP’nin   san hakları, hukuk devleti, güçler ayrılığı
             kazandığı 65 belediyeden 51 belediyede   gibi) meşruiyet kaynağı olarak görmeyen
             seçilen belediye başkanları yerine kayyum   bir iktidar var. Bu sakat bir demokrasi
             atandı. HDP’nin kazandığı belediyelerin   anlayışı. Ancak iktidarın meşruiyetine salt
             %78.5’ine iktidar tarafından el konuldu.   bu açıdan baksak bile şunları görüyoruz:
             Bu belediye başkanları hakkında yargı   Basın özgürlüğü baskı altında tutulduğun-
             kararı yok. Terör örgütüne yardım ettikle-  dan halkın bilgi edinme, nesnel verilere
             rini İçişleri Bakanı söylüyor. Peki, İçişleri   sahip olma olanağının bulunmadığı, eşit
             Bakanı kim? Bir siyasal parti başkanı olan   rekabet koşullarının mevcut olmadığı,
             Cumhurbaşkanı tarafından atanan bir   YSK’nın tarafsız davranmadığı seçimler
             kişi. Başka bir deyişle, AKP’nin seçimi   yapılıyor. Çıkan sonuç, iktidarın lehine
             kaybettiği 51 belediye, bugün iktidar   değilse, iktidar partisi bu sonuçları ta-
             tarafından yönetiliyor.
                                                 nımamak, halkın iradesini kabul etme-
             Görevden alınan belediye başkanı yerine   mek için elinden geleni yapıyor. Örnek
             Belediye Meclisi’nin yeni bir başkan seç-  mi istiyorsunuz? İstanbul Büyükşehir
             mesine neden izin verilmedi? Belli değil.   Belediye Başkanlığı seçimi, Doğu’da ve
             Oysa yasada, bu konuda hüküm var.   Güneydoğu’da görevden alınıp yerlerine

             AKP’nin iktidarı seçimle bırakmak konu-  valilerin kayyum atandığı 65 belediye,
             sundaki isteksizliğini yerel seçimlerde de   meslek odalarının demokratik yoldan se-
             görüyoruz. İstanbul Büyükşehir Belediye-  çilen yönetimlerinin tanınmaması. Bütün
             si Başkanlığı’nda daha çok oy alan adayın   bu örnekler aynı özelliğe sahip. Siyasal
             Belediye Başkanı koltuğuna oturabilmesi   iktidar seçmenin iradesini yok sayıyor ve
             için iki kere seçimi kazanması gerekti.  seçmenin iradesi yerine kendi iradesini
                                                 koyuyor.
             AKP iktidarının özerk kurumlarla ve
             bunların seçilmiş organlarıyla ilişkisi de   Bu durumda, demokratik meşruiyeti
             bir demokrasi sorunu niteliği kazandı.   seçim sandığında arayan bir iktidarın
             Hükümetten bağımsız özerk grupların   meşruiyetiyle ilgili soru işareti doğmaz
             (meslek kuruluşları, sendikalar, STK’lar),   mı? Ya da, Türkiye’de iktidarın seçim
             varlığı demokrasinin iyi işlemesi, çoğulcu   yoluyla değişebileceği konusunda ciddi
             bir karakter taşıması bakımından büyük   kuşkular yaratmaz mı?


                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2020  hekim sözü  17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24