Page 57 - Hekim Sözü Sayı: 2
P. 57

KÜLTÜR SANAT













                             Ah Süreyya Müzikali






                                                     Süheyla Ekemen




                    Belinde silahıyla karakter diyor ki: ‘Neden hastamı devlet hastanesine
                götürdünüz, özel hastaneye götürmediniz. Ben de kızdım doktoru dövdüm,
                                    hızımı alamadım hemşireyi de dövdüm…’




                  ir dizinin başrol oyuncusu   daha da ilginç tabi! Oyundaki tek   nu, iktidarlar sıklıkla siyasi malzeme
                  silahıyla ameliyathaneyi basıp   güzellik başroldeki kadın oyuncunun   olarak kullanıp sağlık alanının terörize
            B cerraha ‘babamı ya kurtarırsın   sesiydi denebilir.  Oyunla ilgili –cin-  edilmesine neden oldu. Parasız nere-
             ya ölürsün’ diyor. Doktor karakteri   siyet ayrımcılığı içeren söylemleri de   deyse hiçbir sağlık hizmetine ulaşa-
             ‘korku’ ile babanın hayatını kurtarı-  dahil- söylenecek çok şey var ama ne   mayan yoksulların elinde kalan tek
             yor. Yoksa hastasını kurtarmayacak!   gerek... Oyunun yazarı ile oyundaki   şey öfkesi. Bu kışkırtılmış öfkenin
             Şu mafya, silah nelere kadir! TTB o   kabadayı canlandıran kişi aynı.  Belin-  boşalacağı bir alan olmalı elbette, bu
             dönem dizi ile ilgili şikayette bulun-  de silahıyla karakter diyor ki ‘Neden   işin en kolay yolu da her gün hasta-
             muş ve RTÜK diziye ceza vermişti.   hastamı devlet hastanesine götürdü-  larla yüz yüze olan sağlık çalışanları
             Ama artık o kadar çok alanda ve ka-  nüz, özel hastaneye götürmediniz. Ben   ve hekimler. Üstelik suçlu bulunduğu
             nıksanan bir biçimde hekime yönelik   de kızdım doktoru dövdüm, hızımı   anda prim getiren bir sürece de giriyor
             şiddet meşrulaştırılıyor ki hangi biriyle   alamadım hemşireyi de dövdüm…’   olay. Çünkü sistemin çürümüşlüğü-
             mücadele edilebilir? Mafya dizileri   falan filan bu minvalde giden, oyunla   nün sorgulanması yerine hekimin
             popüler kılındı, kabadayılık yüceltilen   da konuyla da ilgisi olmayan diyalog-  dövülmesi daha kolay. O zaman hem
             kahraman karakterler yapıldı.    lar. Seyircilere baktığımızda güleni de   iktidarın hem de toplumun kolayına
                                              alkışlayanı da var. Şiddeti öven, des-
             Bu kötü örnekleri çokça görür    tekleyen, meşrulaştıran herhangi bir   geleni yapabiliriz. Önce bir algı ope-
             olmuştuk ama ilk kez tiyatro sahne-  söylemin, sanat etkinliğinin, haberin   rasyonu ile bulanmış akılları belirli bir
             sinde de sağlığın terörize edildiğine   yanında olunabilir mi?  “Ah Sürreya”   hedefe kitleriz. Algı operasyonlarının
             tanıklık ediyoruz. Tiyatrolar.com da   için önerimiz gitmeyin, seyretmeyin,   en güzel aktığı yollarda görsel medya,
             10 üzerinden 5 puan alan ne yazık ki   zamanınızı harcamayın, sinirlerinizi   televizyon dizileri, sahne sanatları…
             sanatsal yanıyla değil, hekime yönelik   yıpratmayın.             Güldürürken, eğlendirirken ya da he-
             şiddeti alenen destekleyen metiniyle                              yecan uyandıran bir haber ile vermek
             ilgimizi hak eden “Ah Sürreya” oyunu   Bu tür seyirlerin belki de tek yararı   istediğiniz mesajı belleğe yerleştirmek
             örneğin. Ne desem, neresinden tutsam   içimizi burkan bir farkındalığa aracı   daha kolay. 10 yıl önce Recep İvedik
             bilemiyorum. Oyunun konusu özgün   olması. Hekime yönelik şiddetin ar-  filmini seyredip gülen insanların
             olmadığı gibi bir sanat yapıtında bek-  tışıyla, sağlık sistemindeki sorunları   varlığı bizi dehşete düşürürken şimdi
             lenen nedensellik ilişkisinden de uzak.   hekimlerin yarattığını işlenen senaryo-  Recep İvedik günlük hayatımızın sıra-
             Eski Türk filmi senaryolarından esin-  ların artışı bir tesadüf mü? Eskiden na-  dan bir karakteri oldu.
             lenmeler, ‘Keşanlı Ali Destanı’ gibi bir   dir olduğunda eleştirilen, kınan olaylar
             tiyatro klasiğine öykünmeler olsa da   artık sıradanlaştırılmış durumda.   Dizi, Film, tiyatro, haber ve benzeri
             onların yanına yaklaşamıyor bile. Ne   Eski Türk filmlerinin sevecen, bilgili,   daha birçok alandan gelen saldırılara,
             yazık ki dili çok kötü, içeriğe uygun   güvenilir doktorundan bugün dizilerde   kültürel yapının değişimine yönelik
             dilden ziyade küfür ve belden aşağı   izlediğimiz paragöz, korkak, sevimsiz,   bilinçli algı operasyonlarına karşı; al-
             gülünçlüğü komedi sanma halleri…   vicdansız doktorlara nasıl gelindi?    kışlamadan ya da “yuh”lamadan önce
             Oyunculuklar ile ilgili yorum yap-                                bilincimizi, estetik algımızı, direncimi-
             mayacağım bu kadar kötü bir metini   Son 15-20 yıl içinde sistematik olarak   zi sağlam tutmak, boş vermemek, boş
             hangi oyunculuk kurtarabilir bilemiyo-  sağlığın ticarete dönüştürülmesi ile ge-  verdirtmemek dileği ile sanatlı günler,
             rum. “Müzikal” teriminin kullanılması   len parasız sağlığa erişememe durumu-  güzellikler.


                                                                                      MART - NİSAN 2019  hekim sözü  55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60