Page 45 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 45
DERGİ
stanbul Modern’de sergilenen Necla Rüzgar’ın “İç fauna-1” tablosunda sanki bu yazıda anlatmaya çalıştığım düşüncele-
İ rin alegorik bir anlatımını buldum; Belki de insanın yapayalnız olduğu dünyayı, modernitenin yalnızlık ve yalıtılmışlığını
temsil eden soğuk beyaz çarşafın üzerinde vahşi doğadan hayvanlarla kucak kucağa, bedeni onlarla bütünleşmiş olarak
uyuyan genç bir kadın görüyor, tek bir bedene dönüşmüş bu yapıda doğa ve insan ayırımının ötesine geçmenin sıcaklığı-
nı hissediyorsunuz. Başka bir deyişle birlikte, farklılıklarını koruyarak barış içinde yaşamanın uyum ve huzurunu sanatın
diliyle aktarıyor Necla Rüzgar.
ağının içine doğmuş ve bu ağda gelişmeyi yeni materyalist olumlama ve neşe etiğini
sürdüren canlılardır. Dolayısıyla yaşam önerir.Özen ve sorumluluğu temele alan
ağındaki bağlantıların araştırılması, bu etik yaklaşım, eril akıl merkezcilikten
hikayelerin anlatılması ve bağlantıyı göz kurtularak insan ve insan olmayan canlı-
önünde bulunduran bir hukukun gelişti- ları bir arada düşünen zoe-merkezci pers-
rilmesi, Antroposen’de yaşamsal çeşitlili- pektiften bakarak ortak yaşamı, birlikte
ği korumak açısından büyük önem taşır. oluşu göz önünde bulundurur. 4,5
Elbette etiğin, politikanın ve hukukun
değişmesi için öncelikle mevcut insan ta- Nietzsche 19. yy’da tanrıyı öldürdü, 20.
sarımının değişmesi, yeni bir insan olma yy.da kuantum fizigi, nörobilim ve evrim
hali üzerinde düşünülmesi gerekmektedir. insanı merkezdeki konumundan indirerek
Antroposen’de insan oluşa dair yeni varlığın tüm veçheleriyle bütünleştirdi.
yollar, farklı güzergahlar hayal edilmeli- Artık 21. yy. da insanın öldüğünü kabul
dir. İnsan olmayan canlılara, bu canlıla- edip yeni insanın doğuşuna yardımcı 1 Vandana Shiva kabilesi reisi Seatt-
le’dan aktarıyor: Yeryüzü demokrasisi
rın şarkılarına, ritüellerine, danslarına, olmak zamanı gelmedi mi? Herşeyin hızla
yaşamlarına, tükenişlerine ve bunlara değiştiği bir çağda en zor değişen şey 2 Öztürk Şeyda, İnsan Sonrası,
Cogito, Kış 2019
dair hikayelerin önemine dikkat çeken 3 Braidotti Rosi, İnsan Sonrası, Pek
bu düşünürler insan merkezciliği aşmayı zihniyet kalıplarımız olsa da “bizim” yer- İnsanca; Bir Posthümanistin Anıları
amaçlar. Rose Braidotti insan sonrasını leşik düşünme alışkanlıklarımızın ötesine ve Emelleri, Cogito, Kış 2019
anlamak için göçebe olmak, geçiş halinde geçip kendimiz hakkında farklı düşünme- 4 Çelik, Ezgi Ece,; Yerkürelilerin Or-
yaşamak bir başka deyişle hiç bir kimliği yi öğrenmemiz gerekiyor sanırım. Neyse takyaşamı, Mevcut Ortaklıklar, Yeni
Yaşamlar, Cogito, Bahar 2019
kalıcıymışcasına sahiplenmemeyi, “bu ki her zor zamanda olduğu gibi felsefe ve
işte beraberiz” etik formülü çerçevesinde gerçeklerin hikaye anlatıcıları olarak sa- 5 Çelik, Ezgi Ece,; Antroposen ve
Posthuman İnsan Çağı’nda İnsan
sürecin ilişkisel unsurlarını öne çıkaran nat yardımcılarımız olacak bu zor yolda. Sonrası Olmak, Cogito, Kış 2019
OCAK-ŞUBAT 2020 hekim sözü 43