Page 47 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 47
KÜLTÜR-SANAT
görülmeyen kastlar ve rütbeler var.
Sınıf hiyerarşisini gözden ırak tutuyo-
ruz ve geçmişe ait bir durummuş gibi
davranıyoruz. Ama gerçekte geçilmesi
mümkün olmayan sınıf sınırları var.
Bence bu film, bugünün toplumun-
da nasıl bir kutuplaşma olduğunu,
birbirleriyle karşılaştıklarında nasıl bir
çatlak oluştuğunu görebilecekleri bir
an yaratıyor.”
Bir de tabii, G.Kore’nin yoğun bir
emek sömürüsüne dayanarak geç
kapitalistleşmesi, ABD müdahalesiyle
yaşanan iç savaş, ülkenin ikiye bölün-
mesi gibi ülkeye ait bazı özellikler var.
Yönetmen bunların farkında ve filmde
bazı küçük değinmelerle bunları vur-
gulamaya çalışıyor.
Güney Kore ,OECD ülkeleri arasın-
da ekonomik eşitsizlik sıralamasında
bizim gibi önde gelen ülkelerden biri.
Forbes dergisine göre, 56 milyar do-
ları kontrol eden en zengin 10 Koreli,
ülke gelirinin yüzde 66 sını elinde
bulunduruyor. Buna karşılık en yoksul
yüzde ellilik kesim, ülke gelirinin
sadece yüzde ikisine sahip.
Ancak yine yönetmenin vurguladığı
gibi kapitalizmin şu anki aşamasında
bütün ülkeler birbirine benziyor. Sınıf-
sal farklılıklar her yerde yoğun bir bi-
kod üstündedir Aile yan binadaki iş dünyaya karşı son derece duyarsız çimde artmış durumda, Gelirler tarihte
yerinin internetine ancak oradan ula- zenginler mi? hiç olmadığı kadar eşitsiz bir biçimde
şabilir. Sarhoş bir adam her defasında
Yönetmen Bong, içinde yaşadığımız paylaşılıyor. Şehirler bu acımasız sınıf
evin küçük camının önüne gelip işer. dünyayı bir söyleşisinde şöyle tanım- farkını her yerde benzer bir biçimde
Mahalleyi sinekten arındırmak için lıyor. “Kapitalizmin tamamen hükmü yansıtıyorlar. Ve kültür her yerde aynı
yapılan ilaçlama evin içini dumanla altına aldığı bir dünyada yaşıyoruz. Ve şekilde tek biçimli ,aynılaşmış bir hal
doldurur. Yağmur yağdığında evin bir başka alternatifimiz yok. Sadece aldı ve önemsizleşti.
yukarısında yer alan tuvalet taşar. Kore’de değil tüm dünya aynı durumla
Evin içi lağım suyuyla dolar. Tüm yüz yüze. Gerçek dünyada bu iki sınıf Parazit filmi, bütün bu sorunları gün-
aile lağım suları içinde debelenir. Öte ancak ev işleri, şoförlük, yardımcı deme getirdiği için bile , hali hazırdaki
yandan sanat şaheseri villada oturan Avrupa ve Amerikan sinemasında
Park ailesinin hanımına göre yağmur öğretmenlik gibi işlerle karşılaşıyorlar gördüklerimizden daha keskin ve sor-
ve birbirlerinin nefeslerini ancak bu
her şeyi temizler. gulayıcı bir film. Bu özellikleriyle tüm
konumlarda hissedebiliyorlar.
Filmin yönetmeni Bong, bu acı gerçek- dünyada sinemaseverlerin beğenisini
liği, bize sürekli trajikomik bir üslupla Yine bir başka söyleşisinde Bong kazanan bu filmin Amerikan Film
sunar. Filmin ismi bile ironiktir. Kim- şöyle diyor: “Bence herkes sınıf farkı Endüstrisi tarafından da en iyi film, en
dir parazit? Yaşam savaşı veren, bir üzerine hiç durmadan düşünüyor. iyi yönetmen ve en iyi özgün senaryo
iş sahibi olmak için birbirinin ayağını Çünkü kapitalizm çağında yaşıyoruz gibi sinemanın üç ana dalında Oscar
kaydırmayı bile rahatlıkla yapabilen ve antenlerimiz sınıf meselesine karşı ödülüne layık görülmesi umut edilen
yoksul insanlar mı, yoksa müstehcen çok duyarlı.” ama pek beklenmeyen sevindirici bir
derecede zengin, kendi dışındaki “Bugünkü kapitalist toplumda gözle sürpriz oldu.
OCAK-ŞUBAT 2020 hekim sözü 45