Page 46 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 46
KÜLTÜR-SANAT
Parazit kim, yoksullar mı?
Necla Algan *
Geçen yıl Cannes film festivalinde altın palmiye ödülünü, bu yıl ise en iyi film,
en iyi yönetmen ve en iyi özgün senaryo gibi sinemanın üç ana dalında
Oscar ödülü alan, Koreli yönetmen Bong Joon-ho’nun yönettiği “Parazit”
gerçekten de son yıllarda seyrettiğimiz filmlerden farklı özellikler gösteriyor.
arazit, Güney Kore’de biri fakir, kazanamamış genç oğlu, bir arkadaşı bu iki aile ve aile yanında çalışırken
biri zengin iki ailenin birbiri vasıtasıyla zengin Park ailesinin lisede ayağı kaydırılıp işsiz bırakılan eski
P içine geçen öyküsünü anlatan okuyan genç kızına İngilizce dersi hizmetçi, onun yıllardır evin kilerinde
bir kara komedi. vermeye başlar. Genç çocuğun bu saklanan kocası, hep beraber katast-
konuda eğitimi ve deneyimi yoktur. rofik bir finale doğru koşarlar.
Filmde, kentin kenar mahallelerinden
birinde oldukça kötü koşullardaki Ancak zengin aile bireylerinin de kül- Filmde hakim olan kara komedi,
bir bodrum katında yaşamakta olan, türel yetkinliği olmadığı için sorun ol- finalin filmin sonundaki kanlı yıkım
hayatlarını pizza ambalajı yaparak maz. Onları aldatmak kolaydır. Bence sahnesinde bile devam eder
sürdürmeye çalışan, işsiz, parasız yok- filmin vurguladığı ikinci bir gerçeklik
sul, iki genç yetişkin ve ana babadan de bu kültürsüzleşme temasıdır.Derin, Ünlü bir mimarın yaptığı şahane evin
oluşan bir aile ve bilgisayar teknolo- sorgulayıcı, kültürel birikim arayışı sahibi olan Park ailesi,’nin erkeği, lüks
jisi işinden çok para kazanan zengin tüm dünyada yok olmaktadır. mercedes inde seyahat ederken şoför-
bir aile arasında yaşanan bir öyküyü Dolayısıyla Kim ailesi yavaş yavaş den yayılan yoksulluk kokusunu alır
anlatıyor. evde çalışan şöför, hizmetçi, ABD de ve şöyle der, “metroda yolculuk yapan
eğitim görmüş resim öğretmeninin, insanların özel bir kokusu var.”
Can alıcı sınıfsal ayrım gerçekliği
üzerine kurulmuş Parazit filminde, kolayca yerine geçerek Park ailesinin Öte yandan Kim ailesinin yaşadığı
yoksul ve hafiften kafayı sıyırmış gibi malikanesine yerleşirler. ev, yoksulluk sorununun şahikasıdır
görünen Kim ailesinin işsiz, üniver- Gelir anlamında eşitsiz , kültürel biri- adeta. Filmin en yaratıcı ögelerinden
site sınavlarında halihazırda başarı kim bakımından tuhaf şekilde benzer biri de mekan konusuna verdiği bu
özel önemdir.
* Sinema yazarı
1) WSWS. Joanne Laurier. Parasite. An unusal Director with his antenna attuned to social class. Evin tuvaleti yaşam alanının yarım
44 hekim sözü OCAK-ŞUBAT 2020