Page 40 - Hekim Sözü (Sayı 12) Kasım-Aralık 2020
P. 40

EĞİTİM


                                         açıyor. Öyle ki, bu sorunlar için çözüm   likleri kazanmadan toplum içinde hizmet
                                         bulunmazsa, farklı fakülte mezunları   sorumluluğunun verilemeyeceği eczacılık,
                                         arasında önemli farklar ortaya çıkabilir  diş hekimliği, veterinerlik, hemşirelik, fiz-
            Sağlık eğitiminde                                               yoterapistlik ve sağlık ekibinde yer alan
                                         ÖĞRENCİLERİMİZİN SAĞLIĞI
            niteliğin korunması          RİSK ALTINDA                       bütün diğer profesyonel ekibin mezuniyet
                                                                            öncesi eğitiminin sorunudur. YÖK’ün,
            herkes için hayati           Öğrencilerimizin, izole bir biçimde evle-  öğrenim çıktılarının niteliğini dikkate al-
                                         rinden eğitim alması psikososyal olgun-
            önemdedir. Sağ-              laşmalarını engellemekte, akranlar arası   maksızın, mevcut bütün programlar için
                                                                            aldığı ortak kararlar, sağlık profesyonel-
            lık profesyonelleri          ve öğretim üyeleri ile etkileşimlerinin çok   lerinin eksik deneyim, eksik profesyonel
                                         büyük ölçüde kısıtlanması bireysel öğren-
            basit birer teknisyen        me deneyimlerinin çeşitliliğini engelle-  değerler, özetle eksik öğrenim çıktıları ile
            değildir; eğitimleri         mektedir. Uzun süre ekran başında ders   zorunlu yetkinlikleri kazanmadan mezun
                                                                            olmalarına yol açabilir.
            de çevrim içi eğitim         ya da uygulamalı çalışmaları izlemeleri
                                         fiziksel sağlıklarını etkilemektedir.   Bu nedenlerle:
            ve sınavlara emanet
                                         Klinik stajlarda yüz yüze eğitime devam   1) YÖK, sağlık profesyonellerinin öğre-
            edilemez.                    eden eğitim kurumlarında, öğrencilerin   nim çıktılarındaki nitelik farklılıklarını
                                         salgına karşı koruyucu eğitime ve ko-  dikkate almalı ve sağlık profesyoneli ye-
                                         ruyucu ekipmana erişimi sorun olabil-  tiştiren kurumların pandemi koşullarında
                                         mektedir. İntörnler hemen her eğitim   ortaya çıkan eğitim eksiklerinin onarılma-
                                         kurumunda, eğitime belli kurallar çer-  sı için bu kurumlara özgü karar kurulları
                                         çevesinde devam etmektedir. Koronaya   ve mekanizmaları oluşturmalıdır.
                                         karşı koruyucu ekipman temini intörnler
                                         için de sorun oluşturabilmektedir.  2) Sağlık profesyonelleri yetiştiren kurum-
                                                                            larda dijital eğitim olanakları ile ikame
                                         PANDEMİYİ FIRSATA ÇEVİREN          edilmesi mümkün olmayan klinik staj,
                                         YATAY GEÇİŞ ÖĞRENCİLERİ            hasta başı eğitim, uygulamalı çalışma ve
                                         YÖK’ün Mayıs 2020’de aldığı karar doğ-  uygulama sınavları için yüz yüze eğitim
                                         rultusunda, Dünya ölçeğinde kalite sıra-  ortamının sağlanabilmesi için gerekti-
                                         lamasında ilk 1000’e giren üniversitelerde   ğinde süre uzatmaları mutlaka dikkate
                                         okumakta olan öğrencilere ek kontenjan-  alınmalıdır.
                                         lar vererek yurt içindeki üniversitelere
                                         yatay geçişlerine olanak tanıması; aynı   3) Stajlarına devam eden öğrencilerimizin
                                         eğitim kurumunda LYS sınavındaki sıra-  koronadan korunma için gerekli eğitim
                                         lama düzeyi ilk 1500 içinde olan öğrenci-  ve ekipmana ulaşması sağlanmalıdır. Eği-
                                         lerin yanına onlarca ilk yüz binden gelen   timlerine uzaktan devam eden öğrencile-
                                         öğrencinin eklenmesine yol açmış, kamu   rimizin yaşadığı ruhsal sıkıntılar ve aile
                                         vicdanında  “parası olan yurt dışı bir   ortamlarında yaşayabilecekleri çatışmalar
                                         kuruma kaydını yaptırıp bizim yıllarca   için rehberlik /danışmanlık olanakları
                                         emek vererek kazandığımız kurumlarda   geliştirilmelidir.
                                         eğitim hakkı kazandılar” algısının oluş-  4) Aşılama sırasında sağlık eğitim kurum-
                                         masına yol açmıştır. Türkiye’de yüksek   ları ve öğrencileri de öncelikli gruplar
                                         öğrenime geçiş sürecindeki tüm kuralları   arasına alınmalıdır. Böylece salgının uza-
                                          yıkan bu uygulama iptal edilmelidir.   ması koşullarında uygulamalı eğitimlerin
                                                  SAĞLIK EĞİTİMİNDE         aksamasının önüne geçilmelidir.
                                                   NİTELİĞİN KORUN-         Sağlık profesyonellerinin temel yetkin-
                                                    MASI HERKES İÇİN        likleri ve profesyonel değerleri kazanarak
                                                    HAYATİ ÖNEMDE-          yetişmeleri gerekir. Makam ayırt etme-
                                                     DİR                    den tüm yurttaşlarımız ya da sevdikler,
                                                     Girişte de belirttiğimiz   bir gün eksik yetişme olasılığı olan bu
                                                      gibi, sağlık profesyonel-  sağlık profesyonellerinden bakım almak
                                                      leri basit birer teknis-
                                                       yen değildir; eğitimleri   zorunda kalabilir. Sağlık profesyonel-
                                                                            lerinin eğitiminde profesyonel değerler
                                                       de çevrim içi eğitim ve   ve beceriler alanında temel eksiklerin
                                                        sınavlara emanet edi-
                                                        lemez. Sorun yalnız-  ortaya çıkmasını önlemek yaşamsal önem
                                                         ca tıp fakültelerini   taşıyor. Bir sonraki sağlık krizinde yetkin
                                                         değil, temel yetkin-  sağlık profesyonelleri ile çalışabilmemizin
                                                                            tek güvencesi budur.

             38  hekim sözü  KASIM-ARALIK 2020
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45