Page 40 - Hekim Sözü (Sayı 12) Kasım-Aralık 2020
P. 40
EĞİTİM
açıyor. Öyle ki, bu sorunlar için çözüm likleri kazanmadan toplum içinde hizmet
bulunmazsa, farklı fakülte mezunları sorumluluğunun verilemeyeceği eczacılık,
arasında önemli farklar ortaya çıkabilir diş hekimliği, veterinerlik, hemşirelik, fiz-
Sağlık eğitiminde yoterapistlik ve sağlık ekibinde yer alan
ÖĞRENCİLERİMİZİN SAĞLIĞI
niteliğin korunması RİSK ALTINDA bütün diğer profesyonel ekibin mezuniyet
öncesi eğitiminin sorunudur. YÖK’ün,
herkes için hayati Öğrencilerimizin, izole bir biçimde evle- öğrenim çıktılarının niteliğini dikkate al-
rinden eğitim alması psikososyal olgun-
önemdedir. Sağ- laşmalarını engellemekte, akranlar arası maksızın, mevcut bütün programlar için
aldığı ortak kararlar, sağlık profesyonel-
lık profesyonelleri ve öğretim üyeleri ile etkileşimlerinin çok lerinin eksik deneyim, eksik profesyonel
büyük ölçüde kısıtlanması bireysel öğren-
basit birer teknisyen me deneyimlerinin çeşitliliğini engelle- değerler, özetle eksik öğrenim çıktıları ile
değildir; eğitimleri mektedir. Uzun süre ekran başında ders zorunlu yetkinlikleri kazanmadan mezun
olmalarına yol açabilir.
de çevrim içi eğitim ya da uygulamalı çalışmaları izlemeleri
fiziksel sağlıklarını etkilemektedir. Bu nedenlerle:
ve sınavlara emanet
Klinik stajlarda yüz yüze eğitime devam 1) YÖK, sağlık profesyonellerinin öğre-
edilemez. eden eğitim kurumlarında, öğrencilerin nim çıktılarındaki nitelik farklılıklarını
salgına karşı koruyucu eğitime ve ko- dikkate almalı ve sağlık profesyoneli ye-
ruyucu ekipmana erişimi sorun olabil- tiştiren kurumların pandemi koşullarında
mektedir. İntörnler hemen her eğitim ortaya çıkan eğitim eksiklerinin onarılma-
kurumunda, eğitime belli kurallar çer- sı için bu kurumlara özgü karar kurulları
çevesinde devam etmektedir. Koronaya ve mekanizmaları oluşturmalıdır.
karşı koruyucu ekipman temini intörnler
için de sorun oluşturabilmektedir. 2) Sağlık profesyonelleri yetiştiren kurum-
larda dijital eğitim olanakları ile ikame
PANDEMİYİ FIRSATA ÇEVİREN edilmesi mümkün olmayan klinik staj,
YATAY GEÇİŞ ÖĞRENCİLERİ hasta başı eğitim, uygulamalı çalışma ve
YÖK’ün Mayıs 2020’de aldığı karar doğ- uygulama sınavları için yüz yüze eğitim
rultusunda, Dünya ölçeğinde kalite sıra- ortamının sağlanabilmesi için gerekti-
lamasında ilk 1000’e giren üniversitelerde ğinde süre uzatmaları mutlaka dikkate
okumakta olan öğrencilere ek kontenjan- alınmalıdır.
lar vererek yurt içindeki üniversitelere
yatay geçişlerine olanak tanıması; aynı 3) Stajlarına devam eden öğrencilerimizin
eğitim kurumunda LYS sınavındaki sıra- koronadan korunma için gerekli eğitim
lama düzeyi ilk 1500 içinde olan öğrenci- ve ekipmana ulaşması sağlanmalıdır. Eği-
lerin yanına onlarca ilk yüz binden gelen timlerine uzaktan devam eden öğrencile-
öğrencinin eklenmesine yol açmış, kamu rimizin yaşadığı ruhsal sıkıntılar ve aile
vicdanında “parası olan yurt dışı bir ortamlarında yaşayabilecekleri çatışmalar
kuruma kaydını yaptırıp bizim yıllarca için rehberlik /danışmanlık olanakları
emek vererek kazandığımız kurumlarda geliştirilmelidir.
eğitim hakkı kazandılar” algısının oluş- 4) Aşılama sırasında sağlık eğitim kurum-
masına yol açmıştır. Türkiye’de yüksek ları ve öğrencileri de öncelikli gruplar
öğrenime geçiş sürecindeki tüm kuralları arasına alınmalıdır. Böylece salgının uza-
yıkan bu uygulama iptal edilmelidir. ması koşullarında uygulamalı eğitimlerin
SAĞLIK EĞİTİMİNDE aksamasının önüne geçilmelidir.
NİTELİĞİN KORUN- Sağlık profesyonellerinin temel yetkin-
MASI HERKES İÇİN likleri ve profesyonel değerleri kazanarak
HAYATİ ÖNEMDE- yetişmeleri gerekir. Makam ayırt etme-
DİR den tüm yurttaşlarımız ya da sevdikler,
Girişte de belirttiğimiz bir gün eksik yetişme olasılığı olan bu
gibi, sağlık profesyonel- sağlık profesyonellerinden bakım almak
leri basit birer teknis-
yen değildir; eğitimleri zorunda kalabilir. Sağlık profesyonel-
lerinin eğitiminde profesyonel değerler
de çevrim içi eğitim ve ve beceriler alanında temel eksiklerin
sınavlara emanet edi-
lemez. Sorun yalnız- ortaya çıkmasını önlemek yaşamsal önem
ca tıp fakültelerini taşıyor. Bir sonraki sağlık krizinde yetkin
değil, temel yetkin- sağlık profesyonelleri ile çalışabilmemizin
tek güvencesi budur.
38 hekim sözü KASIM-ARALIK 2020