Page 39 - Hekim Sözü (Sayı 12) Kasım-Aralık 2020
P. 39
eğitim
neden olmuştur.
UYGULAMALI EĞİTİMLER, HAS-
TA BAŞI EĞİTİMLER VE UYGU- Pandemi koşulları
LAMALI SINAVLAR İŞLEVSEL
BİÇİMDE YAPILAMIYOR, KU- yalnızca hekimlerin
RAMSAL ÇEVRİMİÇİ SINAVLA- değil bir bütün ola-
RIN GÜVENLİĞİ TARTIŞMALI. rak tüm sağlık pro-
Salgın koşullarının mezuniyet öncesi tıp
eğitiminde oluşturduğu olumsuzlukları, fesyonellerinin; diş
a) eğitim ve b) ölçme değerlendirmedeki hekimliği, eczacılık,
sorunlar olarak iki ana öbekte sınıflaya-
biliriz. hemşirelik, fizyo-
terapistlik ve tüm
Eğitim süreci ile ilgili temel sorun,
uygulamalı ve hasta başı eğitimlerin diğer uygulamalı
yürütülememesi ile ilgilidir. Korona sal- sağlık çalışanlarının
gını koşullarında geçen 10 ay içinde, tıp
eğitiminde yer alan kuramsal dersler ya eğitimi açısından be-
hibrit bir modelde, seyreltilmiş canlı sınıf ceri ve tutum alan-
derslerinin online yayınlanması, ya da tü-
müyle senkron ve asenkron olarak çevrim larında eksikliklere,
içi yapılması biçiminde karşılanmıştır. Az klinik uygulama ve
öğrenci sayısına sahip fakülteler ilk yön- ölçme değerlendirme
temi seçerken, her bir sınıfında 350-400
öğrenci olan fakülteler daha çok ikinci eksiklerine neden
yöntemi yeğlemiştir. Her öğrencinin ye- olmuştur.
terli elektronik cihaz ve internet erişimine
sahip olmasının sağlanması konusunda
önemli sıkıntılar yaşanmaktadır. Öte
yandan klinik eğitimler, beceri eğitimleri
ve hasta başı uygulamalı eğitimler, bazı
ikame yöntemler aranmasına karşın, etkili
ve işlevsel biçimde yürütülememektedir.
Kuramsal sınavlar ağırlıklı olarak çevri-
miçi yöntemlerle yapılmaktadır. Sınav
sırasında öğrencinin yanında kim ya
da kimler olduğu bilinmediği için, bu
yalnızca teknik bilgiye sahip bir “teknis- sınavların güvenliği büyük bir tartışma
yenden” öte, insana, ölüme ve varoluşa konusudur. Bir vakıf üniversitesinde
dair bilgece bir bakışa ve farklı erdem- öğrenim gören öğrencinin verdiği, girecek
lere sahip olması gerekir. Bu gerekliliği olduğu anatomi sınavını çözmesi için
korona pandemisi apaçık ortaya koydu. eleman arayan ilan, bu alanda bir pazar
Ancak pandeminin oluşturduğu eğitim oluştuğunu gösteren acı bir örnek.
ortamı kısıtlamaları, sağlık profesyonel-
lerinin mezuniyet öncesi eğitimlerinde, Her kurum vize ve final sınavları için çev-
klinik becerilerin geliştirilmesinde yol rim içi farklı yöntemleri farklı kurallarla
açtığı eksiklerin yanı sıra, bu bilgece uygulamaktadır.
bakışı, erdemleri, profesyonel değerle- Uygulamalı sınavlar ise test ile değerlen-
ri edinmeleri ile ilgili önemli eksiklere dirilmesi uygun olan bazı bilişsel bece-
yol açabilir. Pandemi koşulları yalnızca rilerin çevrim içi sınavlarla ölçülmesi dı-
hekimlerin değil bir bütün olarak tüm şında yapılamamakta, yüz yüze eğitimin
sağlık profesyonellerinin; diş hekimliği, yapılabileceği döneme ertelenmektedir.
eczacılık, hemşirelik, fizyoterapistlik ve
tüm diğer uygulamalı sağlık çalışanla- Eğitim ve sınav koşullarında ortaya
rının eğitimi açısından beceri ve tutum çıkan bu sorunlar az çok standardize
alanlarında eksikliklere, klinik uygula- edilmiş eğitim koşullarının fakülteler ara-
ma ve ölçme değerlendirme eksiklerine sında önemli farklılıklar göstermesine yol
KASIM-ARALIK 2020 hekim sözü 37