Page 39 - Hekim Sözü (Sayı 12) Kasım-Aralık 2020
P. 39

eğitim


                                                neden olmuştur.

                                                UYGULAMALI EĞİTİMLER, HAS-
                                                TA BAŞI EĞİTİMLER VE UYGU-            Pandemi koşulları
                                                LAMALI SINAVLAR İŞLEVSEL
                                                BİÇİMDE YAPILAMIYOR, KU-              yalnızca hekimlerin
                                                RAMSAL ÇEVRİMİÇİ SINAVLA-             değil bir bütün ola-
                                                RIN GÜVENLİĞİ TARTIŞMALI.             rak tüm sağlık pro-
                                                Salgın koşullarının mezuniyet öncesi tıp
                                                eğitiminde oluşturduğu olumsuzlukları,   fesyonellerinin; diş
                                                a) eğitim ve b) ölçme değerlendirmedeki   hekimliği, eczacılık,
                                                sorunlar olarak iki ana öbekte sınıflaya-
                                                biliriz.                              hemşirelik, fizyo-
                                                                                      terapistlik ve tüm
                                                Eğitim süreci ile ilgili temel sorun,
                                                uygulamalı ve hasta başı eğitimlerin   diğer uygulamalı
                                                yürütülememesi ile ilgilidir. Korona sal-  sağlık çalışanlarının
                                                gını koşullarında geçen 10 ay içinde, tıp
                                                eğitiminde yer alan kuramsal dersler ya   eğitimi açısından be-
                                                hibrit bir modelde, seyreltilmiş canlı sınıf   ceri ve tutum alan-
                                                derslerinin online yayınlanması, ya da tü-
                                                müyle senkron ve asenkron olarak çevrim   larında eksikliklere,
                                                içi yapılması biçiminde karşılanmıştır. Az   klinik uygulama ve
                                                öğrenci sayısına sahip fakülteler ilk yön-  ölçme değerlendirme
                                                temi seçerken, her bir sınıfında 350-400
                                                öğrenci olan fakülteler daha çok ikinci   eksiklerine neden
                                                yöntemi yeğlemiştir. Her öğrencinin ye-  olmuştur.
                                                terli elektronik cihaz ve internet erişimine
                                                sahip olmasının sağlanması konusunda
                                                önemli sıkıntılar yaşanmaktadır. Öte
                                                yandan klinik eğitimler, beceri eğitimleri
                                                ve hasta başı uygulamalı eğitimler, bazı
                                                ikame yöntemler aranmasına karşın, etkili
                                                ve işlevsel biçimde yürütülememektedir.

                                                Kuramsal sınavlar ağırlıklı olarak çevri-
                                                miçi yöntemlerle yapılmaktadır. Sınav
                                                sırasında öğrencinin yanında kim ya
                                                da kimler olduğu bilinmediği için, bu
            yalnızca teknik bilgiye sahip bir “teknis-  sınavların güvenliği büyük bir tartışma
            yenden” öte, insana, ölüme ve varoluşa   konusudur. Bir vakıf üniversitesinde
            dair bilgece bir bakışa ve farklı erdem-  öğrenim gören öğrencinin verdiği, girecek
            lere sahip olması gerekir. Bu gerekliliği   olduğu anatomi sınavını çözmesi için
            korona pandemisi apaçık ortaya koydu.   eleman arayan ilan, bu alanda bir pazar
            Ancak pandeminin oluşturduğu eğitim   oluştuğunu gösteren acı bir örnek.
            ortamı kısıtlamaları, sağlık profesyonel-
            lerinin mezuniyet öncesi eğitimlerinde,   Her kurum vize ve final sınavları için çev-
            klinik becerilerin geliştirilmesinde yol   rim içi farklı yöntemleri farklı kurallarla
            açtığı eksiklerin yanı sıra, bu bilgece   uygulamaktadır.
            bakışı, erdemleri, profesyonel değerle-  Uygulamalı sınavlar ise test ile değerlen-
            ri edinmeleri ile ilgili önemli eksiklere   dirilmesi uygun olan bazı bilişsel bece-
            yol açabilir. Pandemi koşulları yalnızca   rilerin çevrim içi sınavlarla ölçülmesi dı-
            hekimlerin değil bir bütün olarak tüm   şında yapılamamakta, yüz yüze eğitimin
            sağlık profesyonellerinin; diş hekimliği,   yapılabileceği döneme ertelenmektedir.
            eczacılık, hemşirelik, fizyoterapistlik ve
            tüm diğer uygulamalı sağlık çalışanla-   Eğitim ve sınav koşullarında ortaya
            rının eğitimi açısından beceri ve tutum   çıkan bu sorunlar az çok standardize
            alanlarında eksikliklere, klinik uygula-  edilmiş eğitim koşullarının fakülteler ara-
            ma ve ölçme değerlendirme eksiklerine   sında önemli farklılıklar göstermesine yol


                                                                                     KASIM-ARALIK 2020  hekim sözü  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44