Page 47 - Hekim Sözü (Sayı 21) Mayıs-Haziran 2022
P. 47
SİNEMA
Küçük, izole, sıkıcı bir sahil kasaba- İlk bakışta larla seyri keyifli
sına günün birinde dalgalar ahşap bir izleyenin bir film ortaya
Lenin heykeli getirir. Heykel çeşitli kafasını karış- çıkmış. Heykeli
sahiplenmeler ve badirelerden sonra tıracak ve ürkü- kimin çaldığı so-
turizm potansiyeli yaratabileceği için tecek kadar rusunun peşinde,
belediye tarafından meydana dikilir. çok karakter kara mizah ve
Dikilmesiyle birlikte kasaba sıkıcı ve var fakat hepsi polisiyenin iç içe
ağır atmosferinden sıyrılır ve zaman öylesine nev-i geçtiği bir öykü
hızlanmaya başlar. Başbakan Rus dev- şahsına mün- ortaya çıkıyor ve
let görevlilerinin katılımıyla yapılacak hasır ki akıştan film 12 günde
açılıştan bir gün önce heykel çalınır. kopmak mümkün çekiliyor. Politik
Lenin’i açılıştan önce bulmaları için değil. Mekan bir hikayenin
Ankara’dan özel görevle iki polis tekilliğini zaman içinde polisiye
kasabaya gönderilir ve film polislerin zaman tavandan ve kara mizah ögeleri-
Lenin’le ilgili olabilecek kasabalıları gelen gıcırtılar ve komiserin pencere- nin birleştirilmeye çalışıldığı filmde
sorgulaması üzerinden ilerler. Lenin’i den dışarıya bakması dışında sadece Taştan’ın deyişiyle “her karakter
kimler gördü, kimler ilişki kurdu, kim anlatılanların zihnimizde yarattığı kendi gündeliğiyle ana hikayeye dahil
çaldı, neden çaldı hepsi karanlık… imgeler bozabiliyor sadece. olunca ister istemez kara mizah ortaya
İfadelerle olayın arkasındaki büyük Filmde öne çıkan soru Lenin heykeli- çıkıyor. Bireysel olanla toplumsal olan
resmin ortaya çıkarmak ve en önemlisi nin nerede olduğu. Fakat arka planda birleşiyor.”
heykeli açılıştan önce bulmak için ya- yanıtı aranan soru biraz çetrefilli: Finale doğru giderken zihnimizdeki
pılan sorgular aynı zamanda kasabanın Lenin mi kasabayı değiştirecek yoksa soru işaretleri azalmak yerine artıyor.
geçmişini aydınlatır. Net bir yanıt açık bir çözüm istiyoruz
kasaba mı Lenin’i? Diyaloglar boyun-
Soruşturma tek mekanda geçiyor ve ca bu sorunun yanıtına yaklaşıyoruz. ama nafile. Yönetmen Edip Cansever’e
film gücünü her bir karakterin olayın Filmin tek mekanda geçmesinin selam çakıp Lenin’i “Ahmet Abiye”
birbiriyle ilgili ya da ilgisiz bir yönünü nedeni ilginç. Yönetmen Taştan’ın bağlıyor. Ah be Ahmet abi, “boylu
anlatma becerisinden alıyor. Bu açıdan ifadesine göre aslında ilk senaryo bu poslu” “çok iyi insandın” ne güzel
tüm hikaye polisler ve kasaba halkı filmin öncesini anlatıyor ve çok sayıda adamdın!
arasında geçen diyaloglar üzerinden mekanda geçiyor. Fakat maddi ola- Zamanın asılı kaldığı ama içinden
yükseliyor. Her bir karakter bir şekilde naksızlıklar nedeniyle film çekilemiyor yüz yıl geçen hikayesiyle, tek mekanı
Lenin’le temas etmiş ama bu temas ve mecburen tek mekanda ilerleyen kusursuz kullanması, çok başarılı di-
bütünün neresine oturuyor, kaçırılma bir hikaye oluşturuluyor. Aslında iyi yalogları ve oyunculuklarıyla, kahkaha
ile ilgisi ne anlayamadığımız gibi her ki böyle olmuş diyebiliriz. Zira zekice attırmayan ama gayet iyi mizahıyla
ifade hikaye daha da karmaşıklaşıyor. yaratılmış diyaloglar ve iyi oyunculuk- güzel bir film Sen, Ben, Lenin.
MAYIS-HAZİRAN 2022 hekim sözü 45