Page 36 - Hekim Sözü Nisan-Haziran 2024
P. 36

HUKUK


            yükseköğretim kurumlarında eğitim   Görüldüğü gibi 12. maddenin aradı-  • Son olarak, muayenehane hasta-
            öğretimin desteklenmesi amacıyla eği-  ğı tek koşul, tedavinin yürütüleceği   larına ilişkin “bilgilendirilmiş rıza
            tim öğretim, uygulama ve araştırma-  vakıf üniversitesi hastanesi ister SGK   formunun hasta veya kanuni temsil-
            ların sürdürüldüğü bir yükseköğretim   ile anlaşmalı olsun isterse olmasın,   cisi ve muayenehane hekiminin yanı
            kurumu olan uygulama ve araştırma   hizmet bedelinin hasta tarafından kar-  sıra vakıf üniversite hastanesinin
            merkezleri olduğuna göre, bu hasta-  şılanması ve SGK’dan talep edilmeme-  ilgili birim sorumlusu ve başhekim
            nelerin muayenehane hekimlerince   sidir. Hekimler de bu şartlara uygun   tarafından da imzalanması” şartı da
            kullanımına ilişkin karar verme yetki-  şekilde muayenehanelerine başvuran   hukuka aykırıdır. Bu düzenleme,
            si, münhasıran ve hiçbir koşula bağlı   hastalarının tedavi işlemlerini va-  Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin
            olmaksızın o üniversiteye aittir.   kıf üniversitelerinin hastanelerinde   8. ve Anayasa’nın 20. maddesi ile
                                             yapmıştır. Şimdi ise daha önce mevcut   korunan özel hayatın gizliliğini ihlal
            Keza Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin   olmayan ve 1219 sayılı Kanun’un 12.   ettiği gibi kişisel verilerin korunmasına
            2. maddesine göre “Bu Yönetmelik;   maddesi ile bağdaşmayan bir kısıtla-  ilişkin temel kuralları ihlal etmektedir.
            Devlete, il özel idarelerine, belediyele-  ma getirilmiştir. Oysa Anayasa’nın   Mesleki deontoloji kurallarına aykırı
            re, üniversitelere ve diğer kamu tüzel   124. maddesi uyarınca yönetmelikler,   şekilde, hekimin yükümlülüğü olan
            kişilerine ait hastaneler hariç olmak   ancak kanuni düzenlemeleri açıklayıcı   hasta mahremiyetinin ihlali sonucunu
            üzere; gerçek kişiler ve özel hukuk   ve kanunların uygulanmasını sağla-  da doğurmaktadır.
            tüzel kişilerine ait hastaneleri kapsar.”   ma amacına yönelik olabilir. Ancak
            Sağlık Bakanlığı’nın, açıkça kapsamı   yapılan değişiklikle üst hukuk normu   Bilindiği üzere 1219 sayılı Kanun’un
            dışında tutulmuş olmasına rağmen   olan kanuni düzenlemeye aykırı bir   70. maddesine göre, “Tabipler, diş ta-
            Özel Hastaneler Yönetmeliği’nde vakıf   kısıtlama getirilmiştir.   bipleri ve dişçiler yapacakları her nevi
            üniversitelerinin iç işleyişine ilişkin                           ameliye için hastanın, hasta küçük
            müdahale niteliğinde bir düzenlemeyi   Ayrıca bu kısıtlama ile “herkesin   veya tahtı hacirde ise veli veya vasisi-
            yapması hukuka uygun değildir.   dilediği alanda çalışma ve sözleşme   nin evvelemirde muvafakatını alırlar.
                                             hürriyetlerine sahip olduğu, özel te-  Büyük ameliyei cerrahiyeler için bu
            Bakanlıkça planlama amacıyla oluştu-  şebbüsler kurmakta serbest olduğu, bu   muvafakatin tahriri olması lazımdır.
            rulan komisyonun, bir muayenehane   kapsamda devletin özel teşebbüslerin   (Veli veya vasisi olmadığı veya bulun-
            hekiminin bir vakıf üniversitesi hasta-  milli ekonominin gereklerine ve sosyal   madığı veya üzerinde ameliye yapıla-
            nesinden yararlanması konusundaki   amaçlara uygun yürümesini, güvenlik   cak şahıs ifadeye muktedir olmadığı
            uygun görüşü neye göre vereceği de   ve kararlılık içinde çalışmasını sağla-  takdirde muvafakat şart değildir.)”
            belirsizdir. Her ne kadar komisyo-  yacak tedbirleri alacağına” ilişkin Ana-  Bu maddede sözü edilen aydınlatılmış
            nun kararını “üniversitenin eğitim ve   yasa’nın 48. maddesine ve “Devletin   onamın ne şekilde alınacağı, Hekimlik
            araştırma hizmet kapasitelerini dikkate   çalışanların hayat seviyesini yükselt-  Meslek Etiği Kuralları’nın 26. madde-
            alarak” vereceği belirtilmiş ise de   mek, çalışma hayatını geliştirmek için   sinde belirtilmektedir. Hasta Hakları
            bunun taraflarca bilinebilir, soyut ve   çalışanları ve çalışmayı desteklemek   Yönetmeliği’nde de bilgilendirmenin
            objektif kuralları ortaya konulmamış;   için gerekli tedbirleri alacağına” ilişkin   ne şekilde yapılacağı ve rızanın ne şe-
            Bakanlığa keyfiliğe varabilecek bir   49. maddesine de aykırı düzenleme   kilde alınacağı düzenlenmiştir. Hasta
            takdir yetkisi bırakılmıştır.    yapılmıştır.                     Hakları Yönetmeliği’nin “Rıza Formu”

            • Muayenehane hekimlerinin hastala-  Öte yandan bir muayenehane hekimi-  başlıklı 26. maddesinde, bu belgenin
            rını vakıf üniversitesi hastanelerinde   nin hastasının tedavisini yapabilme-  hasta veya kanuni temsilcisi ve bilgi-
            tedavi etmelerinin, “o branşta hizmet   sinin, örneğin ameliyat için ameliyat-  lendirmeyi yapan ve tıbbi müdahaleyi
            veren vakıf hastaneleri ile yıllık söz-  hane hizmetlerini kullanabilmesinin   gerçekleştirecek sağlık meslek men-
            leşme yapma ve imzalı sözleşmelerin   hastanenin ilgili branşta hizmet   subu tarafından imzalanacağı belirtil-
            müdürlüğü gönderilmesi” koşullarına   sunmasına bağlanmasının da haklı   mektedir. Herhangi bir yasal dayanağı
            bağlanması da hukuka uygun değil-  bir dayanağı yoktur. Burada önemli   olmadığı halde bu belgelerin vakıf
            dir. Nitekim 1219 sayılı Kanun’un   olan hastanenin, hastanın hastalığının   üniversitesi hastanesinin ilgili birim
            yukarıda yer verdiğimiz 12. maddesin-  tedavisine elverişli olup olmadığıdır.   sorumlusu ve başhekimi tarafından
                                                                              da imzalanmasının istenmesi, hasta
            de hekimlerin çalışabilecekleri alanlar   Vakıf üniversitesi hastanesinde ilgili   mahremiyetini ihlal etmektedir.
            sayıldıktan sonra 3. fıkrada; “Mesleği-  branşta hizmet sunulmasa dahi tam
            ni serbest olarak icra edenler, hizmet   teçhizatlı ameliyathane, anestezi ve   Özetlediğimiz gerekçelerle, 6 Nisan
            bedeli hasta tarafından karşılanmak ve   servis imkânları mevcuttur. Bu bakım-  değişikliklerinin yürütmelerinin durdu-
            Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan talep   dan hekimlere hastane ile sözleşme   rulması ve iptali için Hukuk Büromuz-
            edilmemek kaydıyla, (b) bendi kapsa-  yapma koşulunun yanı sıra getirilen o   ca dava açılmıştır. Dava, Danıştay 10.
            mında sayılan sağlık kuruluşlarında   hastanenin ilgili branşta hizmet sunma   Dairesi’nde görülecek olup, hukuka
            da hastalarının teşhis ve tedavisini   koşulunun genel amaca uygunluğun-  aykırı düzenlemelerin iptal edilmesi
            yapabilir.” hükmü düzenlenmiştir.   dan da söz edilemez.          beklenmektedir.

             34  hekim sözü  NİSAN-HAZİRAN 2024
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41