Page 45 - Hekim Sözü Nisan-Haziran 2024
P. 45

TİYATRO


            romanlarında yer alan kadınlara hiç
            benzemiyor. Bu kadınlar mücadeleci,
            direnişçi kadınlar. Hikâyenin içindeki
            tüm engellemelere rağmen bir çıkış                                        Nulla lorem quam,
            yolu bulabilen kadınlar. Mesela, diğer                                    vestibulum at lacus
            Tanzimat romanlarındaki gibi intihar
            etmeyi bir çözüm olarak görmüyorlar.                                      eget, viverra tinci-
            Hatta Muhadarat romanında Fazıla                                          dunt ligula. Quisque
            karakteri bunu kendi iç dünyasında                                        sed dapibus ligula,
            tartışıyor. Üstelik kadınlar çalışıyor,
            kendi paralarını kazanıyorlar, bugü-                                      eget fermentum
            nün deyişiyle ekonomik özgürlüklerine                                     est. Pellentesque eu
            sahip oluyorlar, okuyorlar, diploma ve
            meslek sahibi oluyorlar. Bunlar o dö-                                     sollicitudin dui. Sed
            nem için gerçekten ilerici ve devrimci                                    quam lacus, cursus
            söylemler; ki Fatma Aliye aslında çok                                     non venenatis in,
            baskıcı ve sansürcü bir dönemde yaşı-
            yor. Üstelik önemli bir aileden gelme-                                    semper.
            sinin de kuşkusuz üzerinde bir baskısı
            olmuştur. Bir de Ahmet Midhat Efendi
            unsuru var. Bir şekilde hem destek-
            leyici bir kişilik ama hem de aslında
            Fatma Aliye Hanım’ı sürekli kontrol
            eden, denetleyen ve hizaya sokmaya
            çalışan bir zat. Elbette Tiyatro Boyalı
            Kuş olarak kurulduğumuz 2000 yılın-
            dan beri çok şey değişti. Ama sanırım
            Fatma Aliye Hanım ile aramızdaki en
            önemli ortak nokta sebat etmemiz,
            başkalarının dediklerine, eleştirilerine
            kulak asmadan, her ne kadar incinsek,
            yaralansak bile bunu belli etmeden işi-
            mize yoğunlaşarak devam etmemiz ve   2000 yılında kurulan, özgün çalışma   “Kendine Ait Bir Oda”dan ilham
            üretmemiz. Virginia Woolf da yaptığı   teknikleri ve teatral biçimiyle dikkat   alarak, birinci dalga feminizmin
            konuşmada bunu salık veriyor zaten   çeken Tiyatro Boyalı Kuş, bağımsız,   İngiltere’deki temsilcisi Virginia Woolf
            dinleyicilerine. Fatma Aliye Hanım’ın   alternatif ve profesyonel bir feminist   ile Türkiye’deki temsilcisi Fatma Aliye
            ve Virginia Woolf’un mücadelesi,   tiyatro olarak faaliyet göstermekte-  Hanım’ın düşünsel ve sanatsal dünya-
            direnişi ve sebatı bizimle örtüşüyor                              larının nasıl kesiştiğini, Tiyatro Boyalı
            ve biz de seyircimize bunu geçirmeye   dir. Topluluk, 2018’den beri Virginia   Kuş “Aliye” adlı oyunu ile anlatmayı
            çalışıyoruz elimizden geldiğince. Zor-  Woolf’un önemli eseri “Kendine Ait   hedefliyor. Bu sezon tekrar izleyicilerle
            luklara, engellere rağmen… Rağmen,   Bir Oda”yı sahneleyerek izleyicilerle   buluşacak olan bu oyunu kaçırmama-
            sanırım en temel ve önemli kelime!”  buluşuyor.                   nızı tavsiye ederim.




                                                                                                 Tanıtım Videosu:
            ALİYE BİR KADIN

            Metin ve Reji: Jale Karabekir, Dramaturji: Efsun Pırıl Yeneroğlu, Nelin Dükkancı
            Yaman, Koreografi: Gökmen Kasabalı, Müzik: Murat Hasarı, Dekor Tasarım: Cihan
            Aşar, Kostüm Tasarım: Sema Işık Saral, Işık Tasarım: Mehmet Doğan, Jale Karabekir,   Röportajın tamamını
            Reji Asistanları: Tuğçe Yükselel, Hazal Deniz, Hatice Elif Kahraman, Afiş Tasarım:   okumak isteyenler için
            Rauf Kösemen, Fotoğraf: Volkan Erkan, Oyuncular: Tuğçe Yükselel, Nisan Yenigül,
            Murat Avni Yürekli

            130 Dakika / 2 Perde / +12 yaş


                                                                                    NİSAN-HAZİRAN 2024  hekim sözü  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50