Page 89 - İnsan Olarak Hekim Karar Verme ve Akıl Yürütme Yolları
P. 89

Çalışmalar çoğunlukla bu soruya olumlu yanıt veriyor. Hekim-
          lerin  yaptığı  bilişsel  hataların,  muhtemelen  farkındalık  ve  eğitimle
          önemli ölçüde düzeltilebilir, denetlenebilir olduğunu söylüyor.
            Croskerry’e göre bu “zor ama imkânsız olmayan” bir süreçtir.  Bi-
          lişsel eğilimlerin yol açtığı hataları önleyebilecek yöntemler vardır.
          (there are, indeed, cognitive pills for cognitive ills) (Croskerry et al,
          2013b)
            Tanısal hataları önlemenin en önemli koşullarından birisi, zihin-
          sel  tasarımımız  gereği  hata  yapabilir  olduğumuzu  kabul  etmektir.
          Murphy yasalarına göre “doğa hata ve eksikten yanadır”.
            Bu gerçek hekimlerin sürekli hata yaptıkları anlamına mı gelir?
          Hayır. Tam tersine hekimler genellikle doğru ve yerinde kararlar ve-
          rirler. Ancak tıpkı hava yolu ulaşımında olduğu gibi, hataların bedel-
          leri diğer mesleklerden daha ağır olduğu için en aza indirilmeleri
          gerekir.
            Hatalarımızı  azaltmanın  ilk  koşulu,  hata  yapabilir  olduğumuza
          dair farkındalık/iç görü kazanmak (awareness/insight) ve düşünme
          süreçlerimizi anlamaya çalışmaktır (metacognition/reflection) Çün-
          kü farkında olmadığımız, anlamadığımız bir süreci değiştirme şansı-
          mız yoktur.
            İkinci koşul, “bilişsel ve duyuşsal eğilimlerden kaynaklanan yanlı-
          lıkların” tanınmasıdır. Çünkü önceki bölümde anlatıldığı gibi bunlar
          zihinsel tasarımımızın ayrılmaz parçalarıdır ve klinikte karar verme-
          mizi, tanı koymamızı sağlayan çok önemli etkenlerdir.
            Bilişsel ve duygusal eğilimlerimizden kaynaklanan bu eğilimler/
          yanlılıklar  ile  tanışmanın  klinik  öncesi  dönemde  olmasının  daha
          yararlı olduğu vurgulanmaktadır. Çünkü öğrencilik ve ilk uzman-
          lık öğrenimi yıllarında hekim ve uzman adaylarının zihninde henüz
          hastalık  örüntüleri  yerleşmemiştir.  Bu  yüzden  kısa  yollardan  çok
          akıl yürütme (Sistem-2) yolunu kullanarak karar verirler. İlerleyen
          dönemlerde tekrarlama ve bilgilenmeyle hastalık tablolarına ait şab-
          lonlar yerleşmeye başlar, bilişsel ve davranışsal repertuvarımıza işlenir.
          Hataya açık kısa yollar (Sistem-1) giderek daha aktif hale gelir. Uz-
          manlık ise 5-10 yılda gelişir.
            Bu dönemde tüm bilişsel eğilimlere ve duygusal eğilimlere bir


                                     88
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94