Page 23 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 23
DOSYA
a) Toplum ve bireyin beklentileri ve algı- Daha da kötü olan taraf, bir pozitif geri
larının değişmesi bildirim halkasının kurulmuş olması.
b) En karlı üç sektörden biri olan sağlıkta Performans (sağlıkta dönüşüm), hem
sermayeye alan açma hedefi hekimin hem de hastanın hoşnutsuzlu- Stratejik bir hedef
ğuna yol açıyor, hoşnutsuz hasta diğer
3) Acil başvurularında artış olarak 20 dakikalık
sosyolojik etkenlerin de katkısıyla sağlık
a) Basamaklı sevk sisteminin bozulması çalışanlarından zorla güzellik istiyor, muayene süresine
b) Kadınların kendi başlarına sağlık hiz- sağlık çalışanlarının artan hoşnutsuzluğu
metine erişimlerinin zor olması yeniden hastanın hoşnutsuzluğunun ar- odaklanmalıyız. He-
c) Çalışanların eş ve çocuklarının sağlık tışına ve sağlık sisteminde artan maliyet- kimlik değerlerinin
gereksinimleri için izin alamaması lere yol açıyor. Bu kendini besleyen kısır korunması, hekim
döngüyü kim, nasıl kırılabilir.
4) Sağlık kurumu mimarisinin hastalar ve hasta ilişkisinin
sağlık personeli gereksinimlerine uygun Tartışmaya başlayalım: Nasıl kırılamaya-
olmaması cağı konusunda oldukça fazla deneyim onarılması, meslek
sahibiyiz:
SAĞLIKTA ŞİDDETİN uygulamalarındaki
SONUÇLARI: - Sözün bittiği yerdeyiz. Evet söz bitiyor yozlaşma eğilimle-
1) Hekimin gerekli ama riskli tedavilerden ama söz yerine başka bir şey başlamıyor.
kaçınma eğilimi/ defansif tıp uygulama- - TTB bizim için bir şey yapsın. TTB rinin önlenmesi ve
ları deniyor. Bakanlıkla görüşüyor, önlem tanı/ tedavi maliyet-
a) Başvuran sayısında artış (tedavi ala- istiyor, görev yapıyor. Sorun çözülmüyor.
mayan hastaların mükerrer başvurular - Cezalar artırılsın. Tek tek sivrisinekleri lerinin azaltılabil-
yapması) toplamak avutucu olabilir ama sempto- mesinin basit, etkili
b) Tanı ve tedavi maliyetlerinde artış matik tedavi bir yere kadar. ve etiyolojik küratif
2) Sağlık çalışanlarının memnuniyetsiz- - Toplumda şiddeti meşru gören algının
liği, Meslekten kopma, tükenmişlik, kaygı değişmesi gerek. Çok doğru, ama nasıl? tedavisi 20 dakikalık
a) Hasta ve hekimlerin birbirini hasım SAĞLIKTA ŞİDDETİN muayene süresinin
olarak görmeye başlaması ÇÖZÜMÜ İÇİN HEKİMLİK uygulanmasıdır.
b) Meslek etiğinin yıpranması BİLİMİNİ KULLANMA
c) Yetişmiş iş gücünün kaybı ÖNERİSİ
3) İş yükü artışı Başlıktaki soru ile başlayalım: Sağlıkta
şiddeti çözecek tüzel özne kimdir? Sağlık
a) Hasta memnuniyetsizliği
Bakanlığı? Hastalar? TBMM? Bir bütün
b) Şikayetlerde artış olarak sağlık çalışanları? Sağlık alanındaki
c) Temel hekimlik değerlerinin hırpalan- şiddetin etyolojisine baktığımızda perfor-
ması mans sisteminin kurucusu olarak sağlık
bakanlığının çözümünü üstlenecek bir
Buraya kadar yer alan başlıklarda yeni ya kurumdan çok, sorunun kaynağı olduğu-
da bilmediğimiz bir şey olmadığını fark nu söylemek mümkün. Bu süreçten zarar
etmişsinizdir. Sağlıkta dönüşüm perfor-
mans sistemini getirdi, kısalan ve her bir gören taraflardan biri olarak hastalarımız-
dan “sağlıkta dönüşüm benim cebime
hastanın gereksiniminin farklı olmasına ve sağlığıma zararlı, ey siyaset erbabı
karşın standart olan randevu süreleri bu sağlık politikasını değiştir, yoksa ben
nedeniyle tanı, laboratuvar tetkiklerine yapacağımı bilirim” demesini beklemek
dayalı olarak konur hale geldi. Sürenin gerçekçi değil. Ancak çözüm için deste-
kısalması, hekim hasta ilişkisinin kuru- ğinin mutlaka alınması gereken bir taraf
labilmesine olanak tanımıyor, bir hasta
artık tedavi almadan önce dokuza yakın hastalarımız. TBMM çözüm için yeni
yönetim sisteminde işlevsel gözükmüyor.
hekime başvuru yapıyor. Hasta, sorunla- Eğip bükmeden açıkça adını koyalım:
rının güven duyabileceği biçimde çözül-
memesinden ve hastane hastane dolaş- Şiddetin nedeni biz değiliz ama çözmesi
gereken taraf biziz, yani biz sağlık emek-
maktan yakınırken; sağlık bakanlığı artan çileri. Tüm diğer tarafları gerekli çözüme
tetkik maliyetlerinden, yetişmiş iş gücünü “ikna” etmeliyiz.
kaybetmekten; hekimler bir yanıyla hasta
ve yakınlarından, diğer yanıyla yöneti- Çözümün sorumluluğunu üzerimize
cilerden kaynaklanan şiddetten, meslek alıyorsak ne yapmalıyız? Biz hekimler,
değerlerinin ellerinden kayıp gitmesinden kronik bir hastalığa nasıl yaklaşırız?
yakınıyor. Konunun bütün tarafları zarar Öncelikle etyopatojeneze bakarız. Küratif
görüyor ama sorun çözülmüyor. tedavi olanaklı ise etyolojiye göre buna
OCAK-ŞUBAT 2020 hekim sözü 21