Page 23 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 23

DOSYA


            a) Toplum ve bireyin beklentileri ve algı-  Daha da kötü olan taraf, bir pozitif geri
            larının değişmesi                   bildirim halkasının kurulmuş olması.
            b) En karlı üç sektörden biri olan sağlıkta   Performans (sağlıkta dönüşüm), hem
            sermayeye alan açma hedefi          hekimin hem de hastanın hoşnutsuzlu-  Stratejik bir hedef
                                                ğuna yol açıyor, hoşnutsuz hasta diğer
            3) Acil başvurularında artış                                              olarak 20 dakikalık
                                                sosyolojik etkenlerin de katkısıyla sağlık
            a) Basamaklı sevk sisteminin bozulması  çalışanlarından zorla güzellik istiyor,   muayene süresine
            b) Kadınların kendi başlarına sağlık hiz-  sağlık çalışanlarının artan hoşnutsuzluğu
            metine erişimlerinin zor olması     yeniden hastanın hoşnutsuzluğunun ar-  odaklanmalıyız. He-
            c) Çalışanların eş ve çocuklarının sağlık   tışına ve sağlık sisteminde artan maliyet-  kimlik değerlerinin
            gereksinimleri için izin alamaması  lere yol açıyor. Bu kendini besleyen kısır   korunması, hekim
                                                döngüyü kim, nasıl kırılabilir.
            4) Sağlık kurumu mimarisinin hastalar ve                                  hasta ilişkisinin
            sağlık personeli gereksinimlerine uygun   Tartışmaya başlayalım: Nasıl kırılamaya-
            olmaması                            cağı konusunda oldukça fazla deneyim   onarılması, meslek
                                                sahibiyiz:
            SAĞLIKTA ŞİDDETİN                                                         uygulamalarındaki
            SONUÇLARI:                          - Sözün bittiği yerdeyiz. Evet söz bitiyor   yozlaşma eğilimle-
            1) Hekimin gerekli ama riskli tedavilerden   ama söz yerine başka bir şey başlamıyor.
            kaçınma eğilimi/ defansif tıp uygulama-  - TTB bizim için bir şey yapsın. TTB   rinin önlenmesi ve
            ları                                deniyor. Bakanlıkla görüşüyor, önlem   tanı/ tedavi maliyet-
            a) Başvuran sayısında artış (tedavi ala-  istiyor, görev yapıyor. Sorun çözülmüyor.
            mayan hastaların mükerrer başvurular   - Cezalar artırılsın. Tek tek sivrisinekleri   lerinin azaltılabil-
            yapması)                            toplamak avutucu olabilir ama sempto-  mesinin basit, etkili
            b) Tanı ve tedavi maliyetlerinde artış  matik tedavi bir yere kadar.      ve etiyolojik küratif
            2) Sağlık çalışanlarının memnuniyetsiz-  - Toplumda şiddeti meşru gören algının
            liği, Meslekten kopma, tükenmişlik, kaygı  değişmesi gerek. Çok doğru, ama nasıl?  tedavisi 20 dakikalık
            a) Hasta ve hekimlerin birbirini hasım   SAĞLIKTA ŞİDDETİN                muayene süresinin
            olarak görmeye başlaması            ÇÖZÜMÜ İÇİN HEKİMLİK                  uygulanmasıdır.
            b) Meslek etiğinin yıpranması       BİLİMİNİ KULLANMA
            c) Yetişmiş iş gücünün kaybı        ÖNERİSİ
            3) İş yükü artışı                   Başlıktaki soru ile başlayalım: Sağlıkta
                                                şiddeti çözecek tüzel özne kimdir? Sağlık
            a) Hasta memnuniyetsizliği
                                                Bakanlığı?  Hastalar? TBMM? Bir bütün
            b) Şikayetlerde artış               olarak sağlık çalışanları? Sağlık alanındaki
            c) Temel hekimlik değerlerinin hırpalan-  şiddetin etyolojisine baktığımızda perfor-
            ması                                mans sisteminin kurucusu olarak sağlık
                                                bakanlığının çözümünü üstlenecek bir
            Buraya kadar yer alan başlıklarda yeni ya   kurumdan çok, sorunun kaynağı olduğu-
            da bilmediğimiz bir şey olmadığını fark   nu söylemek mümkün. Bu süreçten zarar
            etmişsinizdir. Sağlıkta dönüşüm perfor-
            mans sistemini getirdi, kısalan ve her bir   gören taraflardan biri olarak hastalarımız-
                                                dan “sağlıkta dönüşüm benim cebime
            hastanın gereksiniminin farklı olmasına   ve sağlığıma zararlı, ey siyaset erbabı
            karşın standart olan randevu süreleri   bu sağlık politikasını değiştir, yoksa ben
            nedeniyle tanı, laboratuvar tetkiklerine   yapacağımı bilirim” demesini beklemek
            dayalı olarak konur hale geldi. Sürenin   gerçekçi değil. Ancak çözüm için deste-
            kısalması, hekim hasta ilişkisinin kuru-  ğinin mutlaka alınması gereken bir taraf
            labilmesine olanak tanımıyor, bir hasta
            artık tedavi almadan önce dokuza yakın   hastalarımız. TBMM çözüm için yeni
                                                yönetim sisteminde işlevsel gözükmüyor.
            hekime başvuru yapıyor. Hasta, sorunla-  Eğip bükmeden açıkça adını koyalım:
            rının güven duyabileceği biçimde çözül-
            memesinden ve hastane hastane dolaş-  Şiddetin nedeni biz değiliz ama çözmesi
                                                gereken taraf biziz, yani biz sağlık emek-
            maktan yakınırken; sağlık bakanlığı artan   çileri. Tüm diğer tarafları gerekli çözüme
            tetkik maliyetlerinden, yetişmiş iş gücünü   “ikna” etmeliyiz.
            kaybetmekten; hekimler bir yanıyla hasta
            ve yakınlarından, diğer yanıyla yöneti-  Çözümün sorumluluğunu üzerimize
            cilerden kaynaklanan şiddetten, meslek   alıyorsak ne yapmalıyız?   Biz hekimler,
            değerlerinin ellerinden kayıp gitmesinden   kronik bir hastalığa nasıl yaklaşırız?
            yakınıyor. Konunun bütün tarafları zarar   Öncelikle etyopatojeneze bakarız. Küratif
            görüyor ama sorun çözülmüyor.       tedavi olanaklı ise etyolojiye göre buna


                                                                                     OCAK-ŞUBAT 2020  hekim sözü  21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28