Page 26 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 26

DOSYA


            maktan bahsedilir. Bunun bir zorunluluk
            ve hak olduğu anlatılır ve böyle inanılır.
            Gerçeklik burkulur ve yönü değiştirilir.
            Arendt’e göre bu dil insanların cinayet,
            kırım ve yalanla ilgili kadim kültürel
            bilgilerinin çarpıtılması, burkulması ve
            yön değiştirmesiydi. Böylece insanın
            memetik tasavvuru içindeki doğruların,
            oluşturulan bir başka “yapay doğruya”
            nakli sağlandı. “Öldürmeyeceksin” in
            yeri “öldürme hakkına” evrildi.
            Kötülüğün sıradanlığı iyiliğin sıradanlı-
            ğının yanında evrilir, şekil değiştirebilir.
            Daha öyküsel/derinlemesine bir inceleme
            ile “kötü” her ne ise “iyi”nin yanında ve
            onunla birliktedir. Böyle olduğu için “bir
            bebekten cani yaratma” zihni ve kültürü
            kendine uygun bir ortam bulur.
            Starwars bir başka okuma ile uçarı ve se-
            vimli bir çocuk olan Anakin Skywalker’in
            öyküsüdür. Bu sevimli çocuk tarihin en
            kült kötü karakterlerinden biri olan Dart
            Vader’a dönüşür. Bu dönüşümü kolaylaş-  Milgram’ın ilgilendiği konu başka bir   Adolf Eichmann, Kudüs’te
            tıran güç duygulardan gelir. Sevgiyi kay-  kişiye zarar vermek söz konusu oldu-  duruşmalar sırasında
            betme, yalnızlık ve teklik Anakin’in en   ğunda insanların muktedire itaat için
            temel korku odaklarıdır. Ustası Yoda’nın   ne kadar ileri gideceklerini araştırmaktı.
            bu dönüşüme dair bir taslağı vardır.   “Kendi başlarına canice işlere karışma-
                                               yan sıradan insanların” nasıl bir caniye
            “Korku karanlık tarafa giden yoldur.   dönüşebileceklerini merak ediyordu.
            Korku öfkeye yol açar. Öfke nefrete yol   Muktedirin meşruiyeti ve mağdurun za-
            açar. Nefret ise acı çekmeye yol açar. İçin-  rar görmesinin iktidarın sorumluluğuna
            de çok fazla korku hissediyorum.”  atfedilmesi bu değişimin anahtarları gibi
            Görünürde Anakin’in karanlık tarafa   duruyordu. Milgram şiddeti, soykırım ve
            geçmesinde, ya da seçmesindeki tek gü-  etnik arındırma gibi vahşetleri açıklama-
            dülenme sevdiği insanları kurtarmaktır.   ya çalıştı.
            Bunu sevgiyi kaybetmeme veya sevginin   Radovan Karaciç’in, Saraybosna Üni-
            içinde kalmak olarak da anlayabiliriz. Bu   versitesi’nde çalışan sıradan bir öğretim   Arendt şiddetin
            bir çeşit varoluş mücadelesidir ve zihin   üyesi iken bir “kasap” haline dönüşme-  sıradanlığını Adolf
            kaybetme korkusu ile kurgusunu değişti-  sini açıklamak için de akla yatırmanın
            rir ve kötülüğü kabullenir, kötülüğünün   çeşitli özelliklerini kullanmak gerekir.   Eichmann’ı mahke-
            nesnesini ötekileştirir, sıradanlaştırır.   Uyguladığı vahşet için ötekileştirmiştir.   mede gözledikten
            “Onları öldürdüm… Hepsini öldürdüm.   Müslümanlar O’nun için baş ağrısıdır.   sonra tahayyül et-
            Öldüler. Biri bile sağ kalmadı. Sadece   Dil nefrete döndüğünde, yanındaki insan   meye başlar. Mah-
            erkekler değil… Kadınlar da hatta çocuk-  öteki olduğunda, öfke de vahşete dönüş-
            lar da. Hayvana benziyorlardı, ben de   mektedir. Dünya’nın en güzel coğrafyala-  kemede gördüğü
            hepsini hayvan gibi doğradım. Onlardan   rında bile…                       mülayım bir memur
            nefret ediyorum.”                  Zimbardo’nun ünlü 1971 “Stanford
                                               Hapishane Deneyi’nde” araştırılan       iken bildiği korkunç
            İçsel ve dışsal akla yatırma, ussallaştırma
            içinde bir çeşit itaat ilişkisi de barındırır.   konu ise otoriteye itaat değildi. Milgram   bir kırım uzmanının
            Milgram deneyinde bir anlamda itaatin   deneyinin aksine, Zimbardo gardiyan ve   ceket ve pantolonlu
            gücünü sınamıştır. Çıkış noktalarından   mahkumlara sadece oynayacakları rolü   halidir. Hades’in
            birisi Nazi vahşetinin nasıl sıradanlaşa-  tanımlamıştı. Deney boyunca davranış-
            bildiğini kavrayabilmektir. Muktedir in-  ları üzerinde herhangi bir yönlendirme   memur görünümü…
            sanın vicdanı ile çelişmesine karşın, nasıl   yapılmadı.
            ve ne ölçüde uymaya yatkın olduğumuzu    Zimbardo’nun esas çıkış noktası
            gösteren bir deneydir.             “iyi” insanların kötü bir yere/ konuma

             24  hekim sözü  KASIM - ARALIK 2019
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31