Page 47 - Hekim Sözü Mart-Nisan 2020 ( Sayı 8)
P. 47
KÜLTÜR-SANAT
yüzmeyi bilip bilmediğinden emin sonra aşk hikayelerini anılarında
olmasa da yüzmek istiyor. Ressam yaşamak zorunda oldukları bir hayata
olan Marianne ve aristokrat bir aile- geri dönüyorlar. Héloïse’in belleğinde
den gelen Héloïse’den farklı olarak, tutunduğu anı, Marianne’in ona hatıra
entelektüel ya da zengin çevreden olarak bıraktığı kendi resmini çizdiği
olmayan evin hizmetçisi Sophie ise kitabının 28. sayfası ve Héloïse de
kendisine bir rol atfedilmediği için kitabında 28. sayfa açıkken resmedi-
belki de daha özgür ve sakin bir ka- lerek bir resim sergisinde Marianne’e
rakter. Sophie hamile kalıyor, çocuğu kendisini hatırlatmış oluyor. Marian-
istemediğine karar veriyor. Düşük ne ise filmde anlatılan “Orpheus ve
yapabilmek için şifacı bir kadınla Eurydike” hikayesinde olduğu gibi,
gizlice görüşmeye gittiğinde Marianne ayrıldığı sahnede son bir kez Héloï-
ve Héloïse de Sophie’ye eşlik ediyor, se’e dönüp baktığı hatırasını saklıyor.
kadınların ateşin etrafında toplana- Kendi deyimiyle aşkı değil şair olmayı
rak buluşmasını ve şarap içmelerini tercih ediyor belki de. Céline Sciamma
izliyoruz. Düşünen, sorgulayan ve tüm filmi Héloïse’in final sahnesini
toplumun salt kadın oldukları için çekmek için yazdığını söylüyor. Final
kendilerinden talep ettiklerini kabul sahnesinde ise Vivaldi ‘nin Dört
etmeyip karşı çıkan kadınların cadı Mevsim eserinin Yaz bölümü eşliğinde
olarak yaftalandığı dönemde, kadınla- Héloïse’in portresini tekrar Marian-
rın bu gizli ritüeline tanıklık ediyoruz. ne’in gözlerinden görüyoruz.
Hep beraber söyledikleri şarkı ve bu Céline Sciamma, filminden bahse-
birlikteliğin yarattığı kadınların bir derken bu filmin eşitlik üzerine inşa
araya gelmesi ile oluşan güç hissiyatı, edilmiş bir aşk hikayesi olduğunu,
adeta yalnızlığa karşı savaş açıyor. başka bir ifadeyle ilişkiden önce var
Sophie’nin kürtaj sahnesinde olan hiyerarşilerin ve güç ilişkilerinin
ise, Sophie bu zorlu üstüne kurulu olmadığını ifade ediyor.
deneyimi atlatırken Film boyunca karakterler arasındaki
Marianne ve ilişkilerin de bu prensiple kurgulandı-
Héloïse’in ğını, karakterler arasında dayanışma
ona verdiği ve dürüstlük olmasını istediğini ifade
destek ile ediyor. Yarattığı aşk hikayesini ve tüm
aralarındaki karakterlerin ilişkisini de bu perspek-
hizmet edi- tiften bizlere yansıtıyor.
len-hizmet-
çi ilişkisi Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi
tamamen bir aşk hikayesini merkezine almakla
Marianne, beraber kadınların, kadın dayanışma-
ortadan
18.yüzyılda kalkıyor. sının, özgürleşmenin, unutmamanın
erkeklerin ele Sınıfsal zemin- öyküsü. Filmle ilgili iki ayrıntıyı
geçirmiş olduğu den bağımsız olarak paylaşarak yazımı sonlandırıyorum.
sanat dünyasında kadın dayanışmasını, Bu sene En İyi film ve En İyi Uluslara-
bir kadın olarak varol- kız kardeşliğin iyileştiriciliğini rası Film Oscar ödüllerini alan Parazit
maya çalışan, erkeklerin desteğine ya ve özgürleştiriciliğini hissediyoruz. filminin yönetmeni Bong Joon-Ho, En
da evlilik bağına ihtiyaç duymadan İyi Uluslararası Film Oscar’ını Céline
bağımsız yaşayan bir kadın. Filmin Céline Sciamma filmde erkek karak- Sciamma’ya uzattı ve “Bunu sen tut-
ilk sahnelerinde, bir kayıkla ada- terlere hiç yer vermemiş. Örneğin, malısın.” diyerek filme duyduğu hay-
ya yaklaşırken, sandığının denize Sophie’nin hamile kaldığı erkeği, ranlığını paylaştı. Fransa’daki Cesar
düşmesi üzerine kayıktaki erkeklerin Marianne’in resimlerini onun adıyla Ödül Töreni’nde ise en iyi yönetmen
hiçbirinden yardım istemeden, suya imzalamak zorunda olduğu babasını, ödülünü kazanan, hakkında taciz ve
atlayarak tablolarını tek başına kurta- Marianne’den önce Héloïse’in port- tecavüz suçlamaları bulunan Roman
rıyor. Héloïse ise, kendisine ailesinden resini yapmak isteyen erkek ressamı, Polanski’nin aldığı ödülü protesto
dolayı atfedilmiş üst sınıf zengin genç ya da Milano’daki damat adayını asla ederek, “Utanın!” diye bağırarak sa-
kız rolü ile kendi bulduğu yollarla görmüyoruz. Diyaloglarda onlardan londan çıkan Adèle Haenel ve Céline
mücadele etmeye çalışıyor. Sosyalle- bahsedilmiyor, hikayenin işlenmesin- Sciamma, filmde anlatmak istedikleri
şebildiği, kitap okuyabildiği ve müzik de de yoklar. kadın dayanışmasını gerçek hayatta da
dinleyebildiği için manastıra gidiyor, Marianne ve Héloïse ayrılmalarından bizlere gösterdiler.
MART-NİSAN 2020 hekim sözü 45