Page 47 - Hekim Sözü Mart-Nisan 2020 ( Sayı 8)
P. 47

KÜLTÜR-SANAT


                                             yüzmeyi bilip bilmediğinden emin   sonra aşk hikayelerini  anılarında
                                             olmasa da yüzmek istiyor. Ressam   yaşamak zorunda oldukları bir hayata
                                             olan Marianne ve aristokrat bir aile-  geri dönüyorlar. Héloïse’in belleğinde
                                             den gelen Héloïse’den farklı olarak,   tutunduğu anı, Marianne’in ona hatıra
                                             entelektüel ya da zengin çevreden   olarak bıraktığı kendi resmini çizdiği
                                             olmayan evin  hizmetçisi Sophie ise   kitabının 28. sayfası ve Héloïse de
                                             kendisine  bir rol atfedilmediği için   kitabında 28. sayfa açıkken resmedi-
                                             belki de daha özgür ve sakin bir ka-  lerek bir resim sergisinde Marianne’e
                                             rakter. Sophie hamile kalıyor, çocuğu   kendisini hatırlatmış oluyor. Marian-
                                             istemediğine karar veriyor. Düşük   ne ise filmde anlatılan “Orpheus ve
                                             yapabilmek için şifacı bir kadınla   Eurydike” hikayesinde olduğu gibi,
                                             gizlice görüşmeye gittiğinde Marianne   ayrıldığı sahnede son bir kez Héloï-
                                             ve Héloïse de Sophie’ye eşlik ediyor,   se’e dönüp baktığı hatırasını saklıyor.
                                             kadınların ateşin etrafında toplana-  Kendi deyimiyle aşkı değil şair olmayı
                                             rak buluşmasını ve şarap içmelerini   tercih ediyor belki de. Céline Sciamma
                                             izliyoruz. Düşünen, sorgulayan ve   tüm filmi Héloïse’in final sahnesini
                                             toplumun salt kadın oldukları için   çekmek için yazdığını söylüyor. Final
                                             kendilerinden talep ettiklerini kabul   sahnesinde ise Vivaldi ‘nin Dört
                                             etmeyip karşı çıkan kadınların cadı   Mevsim eserinin Yaz bölümü eşliğinde
                                             olarak yaftalandığı dönemde, kadınla-  Héloïse’in portresini tekrar Marian-
                                             rın bu gizli ritüeline tanıklık ediyoruz.   ne’in gözlerinden görüyoruz.
                                             Hep beraber söyledikleri şarkı ve bu   Céline Sciamma, filminden bahse-
                                             birlikteliğin yarattığı kadınların bir   derken bu filmin eşitlik üzerine inşa
                                             araya gelmesi ile oluşan güç hissiyatı,   edilmiş bir aşk hikayesi olduğunu,
                                             adeta yalnızlığa karşı savaş açıyor.   başka bir ifadeyle ilişkiden önce var
                                                     Sophie’nin kürtaj sahnesinde   olan hiyerarşilerin ve güç ilişkilerinin
                                                         ise, Sophie bu zorlu   üstüne kurulu olmadığını ifade ediyor.
                                                            deneyimi atlatırken   Film boyunca karakterler arasındaki
                                                              Marianne ve      ilişkilerin de bu prensiple kurgulandı-
                                                                Héloïse’in     ğını, karakterler arasında dayanışma
                                                                 ona verdiği   ve dürüstlük olmasını istediğini ifade
                                                                  destek ile   ediyor. Yarattığı aşk hikayesini ve tüm
                                                                  aralarındaki   karakterlerin ilişkisini de bu perspek-
                                                                  hizmet edi-  tiften bizlere yansıtıyor.
                                                                  len-hizmet-
                                                                  çi ilişkisi   Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi
                                                                  tamamen      bir aşk hikayesini merkezine almakla
            Marianne,                                                          beraber kadınların, kadın dayanışma-
                                                                 ortadan
            18.yüzyılda                                         kalkıyor.      sının, özgürleşmenin, unutmamanın
            erkeklerin ele                                    Sınıfsal zemin-  öyküsü. Filmle ilgili iki ayrıntıyı
            geçirmiş olduğu                                 den bağımsız olarak   paylaşarak yazımı sonlandırıyorum.
            sanat dünyasında                             kadın dayanışmasını,   Bu sene En İyi film ve En İyi Uluslara-
            bir kadın olarak varol-                 kız kardeşliğin iyileştiriciliğini   rası Film Oscar ödüllerini alan Parazit
            maya çalışan, erkeklerin desteğine ya   ve özgürleştiriciliğini hissediyoruz.  filminin yönetmeni  Bong Joon-Ho, En
            da evlilik bağına ihtiyaç duymadan                                 İyi Uluslararası Film Oscar’ını Céline
            bağımsız yaşayan bir kadın. Filmin   Céline Sciamma filmde erkek karak-  Sciamma’ya uzattı ve “Bunu sen tut-
            ilk sahnelerinde, bir kayıkla ada-  terlere hiç yer vermemiş. Örneğin,   malısın.” diyerek filme duyduğu hay-
            ya yaklaşırken, sandığının denize   Sophie’nin hamile kaldığı erkeği,   ranlığını paylaştı. Fransa’daki Cesar
            düşmesi üzerine kayıktaki erkeklerin   Marianne’in resimlerini onun adıyla   Ödül Töreni’nde ise  en  iyi yönetmen
            hiçbirinden yardım istemeden, suya   imzalamak zorunda olduğu babasını,   ödülünü kazanan, hakkında taciz ve
            atlayarak tablolarını tek başına kurta-  Marianne’den önce Héloïse’in port-  tecavüz suçlamaları bulunan Roman
            rıyor. Héloïse ise, kendisine ailesinden   resini yapmak isteyen erkek ressamı,   Polanski’nin aldığı ödülü protesto
            dolayı atfedilmiş üst sınıf zengin genç   ya da Milano’daki damat adayını asla   ederek, “Utanın!”  diye bağırarak  sa-
            kız rolü ile kendi bulduğu yollarla   görmüyoruz. Diyaloglarda onlardan   londan çıkan Adèle Haenel ve Céline
            mücadele etmeye çalışıyor. Sosyalle-  bahsedilmiyor, hikayenin işlenmesin-  Sciamma,  filmde anlatmak istedikleri
            şebildiği, kitap okuyabildiği ve müzik   de de yoklar.             kadın dayanışmasını gerçek hayatta da
            dinleyebildiği için manastıra gidiyor,   Marianne ve Héloïse ayrılmalarından   bizlere gösterdiler.


                                                                                     MART-NİSAN 2020  hekim sözü  45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52