Page 27 - Hekim Sözü (Sayı 21) Mayıs-Haziran 2022
P. 27

DOSYA


            Kamu emekçilerinin sendikalaşmamasının   hukuksal dayanak olarak ele alındı. Böy-
            en önemli nedeni memurların kendilerine   lece ilk sendikal örgütlenmeler başladı.
            tanınan ayrıcalıklardır. Ayrıcalıkların yiti-  İlk olarak 28 Mayıs 1990 yılında eğitim
            mi, sendikalaşmanın da nesnel zeminini                                     Memur Sen,
            oluşturdu.                          emekçileri EĞİTİM-İŞ’i (Eğitim İşkolu   iktidarın kamu
                                                Kamu Görevlileri Sendikası), ardından
            Memurlar, 1960’lara kadar cemiyet, birlik   EĞİTİM-SEN’den (Eğitim, Bilim ve   emekçilerini
            ve dernek şeklinde örgütlendiler. 1961   Kültür Emekçileri Sendikası) başlayarak   denetlemesinin
            Anayasası’nın 46. maddesi, “İşçi niteliği   çok sayıda sendika kitlesel başvurularla
            taşımayan kamu hizmeti görevlilerinin   kuruldu.                           bir aracı olarak
            de” önceden izin olmaksızın, sendikalar                                    kullanıldı,
            ve sendika birlikleri kurma hakkını kabul   Kurulan sendikaların tümü hakkında   iktidarın kimi
            emiştir. Bu çerçevede “Devlet Personeli   kapatma davaları açıldı, bazı yöneticiler
            Sendikaları Kanunu” 08.06.1965 yılında   geçici sürelerle görevden uzaklaştırıldı ve   uygulamalarının da
            624 Sayılı Yasa ile çıkarıldı.      sendikalar mühürlenmeye başlandı. An-  meşrulaştırılmasına
                                                cak devletin bu baskısı karşısında kamu
            624 Sayılı Kanun, kamu emekçilerine grev   emekçileri geri adım atmadı. Bir yandan   hizmet etti.
            ve toplu sözleşme hakkı tanımamakta,   hukuksal alanda girişimlerini sürdürür-  Son bir yıldaki üye
            yalnızca örgütlenme hakkını tanımaktay-  ken, diğer yandan fiili ve meşru temelde
            dı. Kanunda, sendikaların üyeleri adına   mücadelelerine devam ettiler.    değişiminin Memur
            toplu sigorta sözleşmeleri yapabileceği ve                                 Sen aleyhine ve
            çeşitli konularda görüş bildirileceği yer   1992 yılında kamu emekçileri sendikal   KESK lehine olduğu
            almıştı. Kanun sonrasında 658 sendika   hareketi önemli hukuksal kazanımlar elde
            kurulmuş ve kamu emekçilerinin yarıya   ettiler. Bir yandan mahkeme kararlarıyla   görülmektedir ve bu
            yakını bu sendikalara üye olmuştu. Çok   genel kurullarını gerçekleştirirken;  öte   da mevcut iktidarın
            sayıda sendikanın varlığı, bugünkü gibi   yandan 2911 ve 657 sayılı yasaları ihlal   el değiştireceğine
            sadece işkolunda örgütlenme zorun-  etme gerekçesiyle açılmış davalar beraat
            luluğu getirmemesi, işyeri, işkolu gibi   kararlarıyla sonuçlandı. Kamu emekçileri   dair genel
            farklı örgütlenme olanağının bulunması   için de hukuksal sonuçlara yaratacak   toplumsal kabulün
            nedeniyledir.                       87 ve 151 Sayılı ILO sözleşmeleri de
                                                TBMM’de bu dönemde onayladı.           yansımasıdır.
            Bu dönemde faaliyette bulunan sendikal
            örgütlenmelerden, eğitim emekçilerinin   Kamu emekçileri sendikalarını kurmadan
            örgütlendiği Türkiye Öğretmenler Sen-  önce, Kamu Çalışanları Platformu’nu
            dikası (TÖS) dışında hiç bir örgütlülük   (KÇP) adıyla Kamu Çalışanları Sendika-
            günümüze yansıyan bir sendikal birikim   ları Platformu’na (KÇSP) dönüştürdüler.
            ve mücadele deneyimi taşıyamadı.    Ankara’da bulunan bazı sendikalar da
                                                EŞGÜDÜM adıyla bir araya gelmişlerdi.
            12 Mart 1971 darbesi sonucu kamu    Bu iki yapı birleşti ve konfedere çatıda bir
            emekçilerinin sendikal örgütlenmesi   araya gelme kararı aldılar. Bu çerçevede,
            yasaklandı ve mevcut sendikalar kapa-  8 Aralık 1995 tarihinde Kamu Emekçi-
            tıldı. Daha sonra kamu emekçileri çeşitli   leri Sendikaları Konfederasyonu (KESK)
            dernekler bünyesinde örgütlenmelerini   kuruldu.
            devam ettirdiler. 12 Eylül askeri darbesi
            öncesi dernek çatıları altında çalışmalarını   2001 yılında “Kamu Görevlileri Sendikala-
            yürüten kamu emekçileri, o dönemlerde   rı Kanunu” çıkarıldı ve 2012 yılında kısmi
            de demokrasi mücadelesinde etkin olarak   değişiklik yapılarak kanunun adı “Kamu
            yer aldılar.                        Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme
                                                Kanunu” şeklinde değiştirildi. Biçim-
            1980 SONRASI SENDİKAL               sel olarak toplu sözleşme mekanizması
            ÖRGÜTLENME                          tanımlandı, ancak grev hakkı yasada yer
            1985 yılında, bilim insanlarının kamu   almadı. Grevsiz toplu sözleşmenin saç-
            emekçilerinin sendikal örgütlenmelerinin   malığı, ayrıca devletle görüşmeye oturan
            ve sendika kurmalarının önünde Anayasal   sendikaların da devlet sendikası olması
            bir engel olmadığı, anayasada bir yasak   süreç içerisinde Kanundan beklentiyi
            bulunmadığı, açıkça yasaklanmayan bir
            hakkın var olduğu ve kullanılabileceği,   neredeyse yok etti ve Kanunu tümüyle
                                                işlevsiz kıldı.
            Uluslararası Sözleşmelerin ve Anayasa-
            sı’nın 90. Maddesinin kamu emekçilerine   KAMU SENDİKACILIĞI
            sendikal örgütlenme hakkı tanıdığı yö-  NEREYE
            nünde yapılan yorumlar ve bu gerekçeler   Türkiye’de sendikal hareket, başlangı-


                                                                                    MAYIS-HAZİRAN 2022  hekim sözü  25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32