Page 23 - Hekim Sözü Sayı:5
P. 23

DOSYA


            şirketlerine aktarmaya yönelik enerji   tutmayı öngören,  toplum çıkarlarını
            yönelik politika, karar ve uygulamaları ile   gözeten enerji politika ve uygulamalarını,
            2018’de yaklaşık 32 milyar TL özel şirket-  yine toplum yararını gözeten alternatif
            lere transfer edilmiştir. Yüksek fiyatlarla   kalkınma ve sanayileşme politikaları ile   Toplum çıkarlarını
            yerli kömür santrallarına tanınan alım   birlikte düşünmeliyiz. Toplumcu içerikte   gözeten enerji po-
            garantisi, yerli ve ithal kömür ve doğal   demokratik bir enerji programını, ilgili
            gaz santralları için oluşturulan kapasite   kesimlerin aktif katkılarına imkân veren   litika ve uygulama-
            mekanizması ile ilave ödeme yapılması   demokratik katılım mekanizmalarında   larını, yine toplum
            ve yatırımcılara kâr garantisi sağlayan   tartışarak geliştirmeliyiz. Enerji politikala-
            YEKDEM-Yenilenebilir Enerji Kaynakları   rı da, toplum çıkarlarını gözeten, kamusal   yararını gözeten al-
            Destekleme Mekanizması vb. uygulama-  hizmet anlayışına uygun olarak, kamusal   ternatif kalkınma ve
            lar;  elektrik maliyetlerinin ve fiyatların   planlama ilkeleri yeniden düzenlenmeli-
            yükselmesine neden olmaktadır.      dir. Planlamanın temel bir tercih oldu-  sanayileşme politika-
            ENERJİ YOKSULLUĞU VE YOK-           ğu, yeni bir kurumsallaşma üzerinden,   ları ile birlikte dü-
            SUNLUĞU ARTIYOR                     demokratik katılım mekanizmalarıyla,   şünmeli ve böyle bir
            Son yirmi ayda tüm tarife grupları için   bütünleşik kaynak planlaması anlayışıyla;   toplumcu programı,
            elektrik fiyatları yüzde 50–98,2 oranların-  toplum ve ülke çıkarlarını gözeten kısa
            da artmıştır. Aynı dönemde, BOTAŞ’ın   orta ve uzun vadeli Strateji Belgeleri,   ilgili kesimlerin aktif
            doğal gaz satış fiyatları ise, konutlarda ve   Beş Yıllık Planlar, Yol Haritaları, Eylem   katkılarına imkân
            küçük sanayi kuruluşlarında yüzde 63,9;   Planları hazırlamalı ve uygulamalıyız.
            büyük sanayi kuruluşlarında yüzde 120,1,   Enerji yatırımlarını teşvik iddiasıyla,   veren demokratik
            elektrik üreten doğal gaz santrallarında   ülkenin ve toplumun ortak varlığı olan   katılım mekanizma-
            inde yüzde 109,5 oranında artmıştır.   verimli tarımsal arazilere, ormanlara,   larında tartışarak
            TÜİK’e göre Ocak 2018-Ağustos 2019   tarihi ve kültürel sit  alanlarına, “istis-
            döneminde fiyat artışları ise yalnız yüzde   naların kaideyi bozacağı “göz ardı edip,   geliştirmeliyiz.
            27,8’dir. Bu veri, elektrik ve doğal gaz   enerji tesisleri kurulmasına izin veren
            fiyatlarının son yirmi ayda enflasyon   düzenlemeleri derhal iptal etmeli; verimli
            oranının iki katını aşan miktarda arttığını   tarımsal arazilerin, ormanların, tarihi
            göstermektedir. Bireysel ısınmada konut   ve kültürel sit alanlarının yok edilmesi-
            başı doğal gaz tüketimi Ankara için   nin önlemeliyiz. Bugünden sonra enerji
                      3
                                        3
            yıllık 1500 m , aylık ortalama 125 m ’tür.   üretim tesislerinin, kamusal bir planlama
            Bu durumda, bir ailenin Eylül 2019’da   anlayışı içinde, esas olarak rüzgâr, güneş,
            ödeyeceği doğal gaz bedeli 233,75 TL’dir.   jeotermal, biokütle vb. yenilenebilir enerji
            Aylık su tüketimini 10 m , yine Ankara   kaynaklarına dayalı olarak ve toplum
                                3
            ASKİ konut fiyatı olan 9.48 TL/m  veri   çıkarlarını gözetir biçimde kurulmasını
                                      3
            alındığında aylık su faturası 94,80 TL ol-  sağlamalıyız.
            maktadır. Aylık elektrik, doğal gaz ve su   Yeni bir kamu mülkiyeti ve yönetimi an-
            fatura bedelleri toplamı ise, 470,72 TL’ye   layışını geliştirmeli ve uygulamalı, kamu
            yükselmektedir ve bu tutar asgari ücretin   kurumlarını toplumsal çıkarlar doğrultu-
            dörtte birine yakındır (yüzde 23,30). Bu   sunda, çalışanları tarafından yönetilmesi
            grup giderlerin bu kadar yüksek olma-  ve denetlenmesini sağlamalı; bu kuruluş-
            sının yanı sıra doğal gaz faturasının tek   ların faaliyetlerinin daha verimli ve etkin
            başına asgari ücretin yüzde onunu aşan   kılmalı ve böylece kamusal hizmetin
            bir oranda olması ise, enerji yoksulluğu-  niteliği ve çeşitliliği arttırmalıyız. Enerji
            nun kanıtıdır.                      sektöründe ve tüm kamusal hizmetlerde
            NE YAPMALIYIZ                       özelleştirmelere son verilmelidir. Çok
            Toplum çıkarlarını gözeten enerji politika   ciddi bir sorun olan ve giderek çoğalan
            ve uygulamalarını, yine toplum yararını   enerji yoksunluğu ve yoksulluğu sorunu-
            gözeten alternatif kalkınma ve sanayi-  nun yakıcı etkilerini azaltmak için enerji
            leşme politikaları ile birlikte düşünmeli   yoksullarına ve yoksunlarına kamusal
            ve böyle bir toplumcu programı, ilgili   desteği gerçekleştirmeliyiz. Plansız, çevre
            kesimlerin aktif katkılarına imkân veren   ve toplumla uyumsuz, yatırım yerinde ya-
            demokratik katılım mekanizmalarında   şayan halkın istemediği, topluma maliyeti
            tartışarak geliştirmeliyiz. İklim krizinin   faydasından fazla olan tüm projeleri iptal
            yıkıcı sonuçlarını dikkate alan, enerji   etmeli, verimli tarımsal arazilere, orman-
            yatırımlarının doğal ve toplumsal çevreye   lara, SİT alanlarına, yerleşim yerlerinin
            vereceği olumsuz etkileri asgari düzeyde   yakınına santral kurulmasını önlemeliyiz.


                                                                                     EYLÜL - EKİM 2019  hekim sözü  21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28