Page 35 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 35

SAĞLIK POLİTİKALARI


            Türkiye’de sağlık ortamı ve sağlık sistemi   yapılandırılarak faizlerinin silinmesine,
            birçok açıdan etkilendi ve sorun çözme   taksitlendirilmesine ve ertelenmesine
            iddiasındaki SDP’nin yol açtığı yeni   rağmen GSS primlerinin yine topla-
            sorunlar ortaya çıktı.  GSS’nin sağlık   namadığı, aflar, geçici uygulamalar ve   Oysa vatandaşları-
            hizmetlerinin maliyetini düşüreceği   seçim rüşvetlerinin bu sorunu çözmediği,   mız için bütün sağlık
            iddiası tam bir fiyaskoyla sonuçlandı;   pek çok vatandaşın prim borcu nede-
            sağlık hizmetlerinin maliyeti arttı. İlaç   niyle sağlık hakkına erişemediği, TTB   hizmetleri ücretsiz
            harcamaları ve tedavi giderlerine genel   ve İTO’nun yaptığı açıklamalarda dile   olmalı; sağlık hiz-
            bütçeden ayrılan pay arttı buna rağmen   getirildi. Herhangi bir kapsamda sosyal
            sağlıkta eşitsizlikler azalmadı. Toplam   güvencesi olmayan, çalışmayan ve GSS   meti alabilmek için
            sağlık harcamaları içinde devlet katkısı   prim borcunu ödeyemediği için sağlık   GSS primi, ilave
            azalırken sosyal güvenliğin payı ve mik-  hizmeti alamayan tüm yurttaşlara kalıcı   ücret, katılım payı
            tarı arttı. Sağlığa harcanan paralar içinde   çözüm üretmek gerektiğine dikkat çekildi.
            özel harcamalar için ödenen hanehalkı   SGK’nın topladığı sağlık primlerinin   ödemek gibi bütün
            payı da artmıştı.                   emeklilik fonuna aktarılmasından vazge-  uygulamalar kaldırıl-
                                                çilmesi; sağlık fonunda biriken kaynağın
            Bu dönemde sosyal güvenlik sistemi açık                                   malıdır.
            vermeye devam etti, üstelik GSS ile top-  yoksulların, işsizlerin sağlık hizmetinden
            lanan sağlık primleri de Sosyal Güvenlik   yararlanması için kullanılması gerektiği-
            Kurumu (SGK) finansman açıklarını   nin altı çizildi.
            kapatmak için kullanıldı. Vatandaş sağlık   Bu açıklamalar sonrasında Resmi Gaze-
            hizmetlerinden yararlanabilmek için gelir   te’de 7 Ocak 2020 tarihinde yayımlanan
            testi-prim borcu-katkı/katılım/fark ücreti   Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle,
            sarmalına sokuldu. Devletin gelir testin-  prim borcu olan yurttaşlar için sağlık
            den geçemeyenlerin primlerini ödediği bir   hizmetinden yararlanabilme süresi 2020
            sistem getirildi,  ancak yıllar içinde GSS   yılı sonuna kadar uzatıldı. Bu tutumlar
            primini devletin ödediği kişi sayısı gide-  her yıl milyonlarca yurttaşımızın sağlık
            rek azaldı. Prim borcu olanlara hizmet ka-  hizmetinden yararlanamama kaygısı
            pısı kapatıldı. “Fark ücreti ödemeye son”   yaşamasına, bir süre için de olsa hastane
            denilerek Ek ve Tamamlayıcı Özel Sağlık   kapılarından geri dönmelerine, hepsin-
            Sigortası uygulamasına geçildi. Reçete   den önemlisi de onurlarının incinmesine
            bedeli, hastane polikliniklerinde ve acil   neden oldu.
            servislerde “yeşil alan” ücretlendirilmesi,   Oysa vatandaşlarımız için bütün sağlık
            on gün içinde tekrar muayene, eşdeğer   hizmetleri ücretsiz olmalı; sağlık hizmeti
            ilaç farkı, yatak ücreti, özel hastanelerde   alabilmek için GSS primi, ilave ücret,
            fark ücretleri, istisna sağlık hizmeti ücreti   katılım payı ödemek gibi bütün uygula-
            adı altında ödemeler başladı.
                                                malar kaldırılmalıdır. Her sene sonuna
            GSS’ye başvurmayan 4.5 milyona      doğru insanların kaygılarını bile bile
            yakın kişinin toplam 12 milyar lira prim   artırmaya, zor durumda olduklarını yüzle-
            borcu olduğu tespitinden hareketle borç   rine vurup, ülke geneline ilan etmeye son
            nedeniyle sağlık hizmetlerinden yararla-  verilmelidir. Sağlık hizmetleri evrensel bir
            namayanlar için bir düzenleme yapıldı.   yurttaşlık hakkıdır. Prim esasına dayalı
            1 Nisan 2017’de yürürlüğe giren yasayla   sağlık sigortacılığı Türkiye’nin gerçekle-
            geçmişe yönelik ceza ve faiz silinerek,    rine uygun değildir, sağlık hizmetlerinin
            borç aylık 53 TL’den yeniden yapılandı-  finansmanında en uygun model Genel
            rıldı. Ama yine de primler toplanamadı   Bütçe’den finansmandır. Bu sorunu insan
            ve 31 Mart seçimlerinin etkisiyle 2019   onuruna yakışır bir biçimde çözebilme-
            yılı içerisinde tüm GSS’lilerin borçlarına   nin tek yolu sağlık hizmetine ulaşmak
            bakmadan, özel hastaneler dışında kamu   için nüfus cüzdanının yeterli olmasıdır.
            sağlık kuruluşlarından bedeli ilgili sağlık   Kişilerin prim ödeme gücüne bakılmaksı-
            kuruluşunun döner sermayesinden karşı-  zın, adil ve direkt vergilere yaslanan bir
            lanmak üzere ücretsiz yararlanması kararı   vergi politikasıyla oluşturulan Bütçe’den
            alındı. Ancak Aralık ayı geldiğinde 2020   sağlığa yeterli kaynak ayrılmalı ve bu
            yılı itibariyle sağlık kurumlarından sağlık   kaynağın uygun bir şekilde kullanılacağı
            hizmeti alamayacak vatandaşlarımızı   entegre, basamaklı, kamusal anlayışla
            yine bir kaygı sardı. Yoksulluk ve işsizlik   ücretsiz hizmet sunan bir sağlık sistemi
            nedeniyle; prim borçlarının yeniden   yapısı oluşturulmalıdır.


                                                                                                 hekim sö
                                                                                     KA OCAK-ŞUBAT 2020SIM - ARALIK 2019  hekim sözüzü  33 33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40