Page 35 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 35
SAĞLIK POLİTİKALARI
Türkiye’de sağlık ortamı ve sağlık sistemi yapılandırılarak faizlerinin silinmesine,
birçok açıdan etkilendi ve sorun çözme taksitlendirilmesine ve ertelenmesine
iddiasındaki SDP’nin yol açtığı yeni rağmen GSS primlerinin yine topla-
sorunlar ortaya çıktı. GSS’nin sağlık namadığı, aflar, geçici uygulamalar ve Oysa vatandaşları-
hizmetlerinin maliyetini düşüreceği seçim rüşvetlerinin bu sorunu çözmediği, mız için bütün sağlık
iddiası tam bir fiyaskoyla sonuçlandı; pek çok vatandaşın prim borcu nede-
sağlık hizmetlerinin maliyeti arttı. İlaç niyle sağlık hakkına erişemediği, TTB hizmetleri ücretsiz
harcamaları ve tedavi giderlerine genel ve İTO’nun yaptığı açıklamalarda dile olmalı; sağlık hiz-
bütçeden ayrılan pay arttı buna rağmen getirildi. Herhangi bir kapsamda sosyal
sağlıkta eşitsizlikler azalmadı. Toplam güvencesi olmayan, çalışmayan ve GSS meti alabilmek için
sağlık harcamaları içinde devlet katkısı prim borcunu ödeyemediği için sağlık GSS primi, ilave
azalırken sosyal güvenliğin payı ve mik- hizmeti alamayan tüm yurttaşlara kalıcı ücret, katılım payı
tarı arttı. Sağlığa harcanan paralar içinde çözüm üretmek gerektiğine dikkat çekildi.
özel harcamalar için ödenen hanehalkı SGK’nın topladığı sağlık primlerinin ödemek gibi bütün
payı da artmıştı. emeklilik fonuna aktarılmasından vazge- uygulamalar kaldırıl-
çilmesi; sağlık fonunda biriken kaynağın
Bu dönemde sosyal güvenlik sistemi açık malıdır.
vermeye devam etti, üstelik GSS ile top- yoksulların, işsizlerin sağlık hizmetinden
lanan sağlık primleri de Sosyal Güvenlik yararlanması için kullanılması gerektiği-
Kurumu (SGK) finansman açıklarını nin altı çizildi.
kapatmak için kullanıldı. Vatandaş sağlık Bu açıklamalar sonrasında Resmi Gaze-
hizmetlerinden yararlanabilmek için gelir te’de 7 Ocak 2020 tarihinde yayımlanan
testi-prim borcu-katkı/katılım/fark ücreti Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle,
sarmalına sokuldu. Devletin gelir testin- prim borcu olan yurttaşlar için sağlık
den geçemeyenlerin primlerini ödediği bir hizmetinden yararlanabilme süresi 2020
sistem getirildi, ancak yıllar içinde GSS yılı sonuna kadar uzatıldı. Bu tutumlar
primini devletin ödediği kişi sayısı gide- her yıl milyonlarca yurttaşımızın sağlık
rek azaldı. Prim borcu olanlara hizmet ka- hizmetinden yararlanamama kaygısı
pısı kapatıldı. “Fark ücreti ödemeye son” yaşamasına, bir süre için de olsa hastane
denilerek Ek ve Tamamlayıcı Özel Sağlık kapılarından geri dönmelerine, hepsin-
Sigortası uygulamasına geçildi. Reçete den önemlisi de onurlarının incinmesine
bedeli, hastane polikliniklerinde ve acil neden oldu.
servislerde “yeşil alan” ücretlendirilmesi, Oysa vatandaşlarımız için bütün sağlık
on gün içinde tekrar muayene, eşdeğer hizmetleri ücretsiz olmalı; sağlık hizmeti
ilaç farkı, yatak ücreti, özel hastanelerde alabilmek için GSS primi, ilave ücret,
fark ücretleri, istisna sağlık hizmeti ücreti katılım payı ödemek gibi bütün uygula-
adı altında ödemeler başladı.
malar kaldırılmalıdır. Her sene sonuna
GSS’ye başvurmayan 4.5 milyona doğru insanların kaygılarını bile bile
yakın kişinin toplam 12 milyar lira prim artırmaya, zor durumda olduklarını yüzle-
borcu olduğu tespitinden hareketle borç rine vurup, ülke geneline ilan etmeye son
nedeniyle sağlık hizmetlerinden yararla- verilmelidir. Sağlık hizmetleri evrensel bir
namayanlar için bir düzenleme yapıldı. yurttaşlık hakkıdır. Prim esasına dayalı
1 Nisan 2017’de yürürlüğe giren yasayla sağlık sigortacılığı Türkiye’nin gerçekle-
geçmişe yönelik ceza ve faiz silinerek, rine uygun değildir, sağlık hizmetlerinin
borç aylık 53 TL’den yeniden yapılandı- finansmanında en uygun model Genel
rıldı. Ama yine de primler toplanamadı Bütçe’den finansmandır. Bu sorunu insan
ve 31 Mart seçimlerinin etkisiyle 2019 onuruna yakışır bir biçimde çözebilme-
yılı içerisinde tüm GSS’lilerin borçlarına nin tek yolu sağlık hizmetine ulaşmak
bakmadan, özel hastaneler dışında kamu için nüfus cüzdanının yeterli olmasıdır.
sağlık kuruluşlarından bedeli ilgili sağlık Kişilerin prim ödeme gücüne bakılmaksı-
kuruluşunun döner sermayesinden karşı- zın, adil ve direkt vergilere yaslanan bir
lanmak üzere ücretsiz yararlanması kararı vergi politikasıyla oluşturulan Bütçe’den
alındı. Ancak Aralık ayı geldiğinde 2020 sağlığa yeterli kaynak ayrılmalı ve bu
yılı itibariyle sağlık kurumlarından sağlık kaynağın uygun bir şekilde kullanılacağı
hizmeti alamayacak vatandaşlarımızı entegre, basamaklı, kamusal anlayışla
yine bir kaygı sardı. Yoksulluk ve işsizlik ücretsiz hizmet sunan bir sağlık sistemi
nedeniyle; prim borçlarının yeniden yapısı oluşturulmalıdır.
hekim sö
KA OCAK-ŞUBAT 2020SIM - ARALIK 2019 hekim sözüzü 33 33