Page 37 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 37

SAĞLIK POLİTİKALARI


                                                muştur. Yönetmeliğin 22. maddesinde
                                                “Aile sağlığı merkezi, Kurum tarafından
                                                öngörülen nüfus kriterleri esas alınmak
                                                suretiyle sözleşme yapmış bir ya da daha   Sosyalizasyonun
                                                fazla aile hekimi tarafından açılabilir.” de-  hedeflediği kamu-
                                                nilerek sözleşmeli çalışma şart koşulmuş-
                                                tur. Aile sağlığı merkezinin oluşturulma-  sal birinci basamak
                                                sına dair maddede birinci basamak sağlık   sağlık hizmeti sunu-
                                                kuruluşlarının kamu binalarında olması-  mu fikrini ortadan
                                                na dair bir şart konulmamış hatta kamu
                                                binalarının oluşturularak taşınmasına   kaldırmak üzere yola
                                                yönelik bir hedef de oluşturulmamıştır.  hazırlanan Aile He-

                                                Sağlık Bakanlığı’nın kendi üretemediği   kimliği Kanununda
                                                sağlık kurumu yatırımını sağlık perso-  sağlık personeline ve
                                                nelinden kiralamalar ile yapmasını ve
                                                Bakanlığın yaptığı değişikliklere uyum   sağlık hizmeti sunu-
                                                sağlamasını beklemesi ölçek açısından   muna dair altyapı
                                                bakıldığı zaman imkansız ile eşdeğerdir.   kriterleri düzenlen-
                                                Uygulamada da bu tecrübe edilmiştir. Bir
                                                sabah uyanıp Resmi Gazete’nin internet   miştir. Şu anda bile
            Haldun Cezayiroğlu koleksiyonundan
                                                sayfasında çalışma koşullarından ve fiziki   birçok aile hekimliği
                                                şartlarda değişikliklerden, özlük haklarına
            yıllık nüfus artışı dikkate alındığında,                                 birimi asgari koşulla-
            sağlık ocaklarının ne kadar yetersiz   dair yeni uygulamalardan haberdar olan   rı karşılamamaktadır.
            olduğu görülmektedir. Gelinen bu nok-  meslek mensuplarının, geleceğe ilişkin
            tada, sağlık ocaklarındaki sayısal artışa   kaygılı olması kaçınılmazdır.
            rağmen, birinci basamak sağlık hizmeti   İstanbul’da bu sebeple 2010 senesinden
            sunmaktan oldukça yoksun olduğumuzu   beri Sağlık Bakanlığı bütçesinden yapıl-
            göstermektedir.”                    mayan birinci basamak sağlık kurumları
                                                yatırımları artık bir kara deliğe dönüş-
            Sosyalizasyonun hedeflediği kamusal
            birinci basamak sağlık hizmeti sunumu   müştür. Bu kara delik sağlık personelle-
            fikrini ortadan kaldırmak üzere yola ha-  rini, ihtiyacı olmasına rağmen yetersiz
            zırlanan Aile Hekimliği Kanununda sağ-  binalarda hizmet alan vatandaşları ve
                                                -artık- sağlık bürokratlarını da yutarak
            lık personeline ve sağlık hizmeti sunumu-  büyümektedir. Uygulamanın bu “Kervan
            na dair altyapı kriterleri düzenlenmiştir.   yolda düzülür” felsefesi hala güncelliğini
            Şu anda bile birçok aile hekimliği birimi   korumaktadır. Başta İstanbul olmak üzere
            asgari koşulları karşılamamaktadır. Aile   birçok ilde doğum ile artan nüfusa yeterli
            hekimleri tek başlarına çalışmaktadır. Bu   aile hekimliği birimi ve aile sağlığı merke-
            açıdan 1961’de en az bir hekim ve yeter   zi oluşturulamamıştır. Uluslararası göçle
            sayıda yardımcı sağlık personelinden   artan nüfus sayısı ile iyice içinden çıkı-
            teşekkül eden bir ekip olarak tanımlanan   lamaz hale gelmesine rağmen önlemler
            birinci basamak sağlık hizmeti daha   alınmamıştır. Önlem almak, olayı çözmek
            geri bir durumdadır. Sağlık mensupları   yerine popülist açıklamalarla günü kurtar-
            “aile sağlığı elemanı” isminde garip bir   maya çalışılmıştır.
            tanımlama ile özlük hakları gasp edilmiş
            ve aldıkları sağlık eğitimi sonucu görev   Yarınlardan beklentimiz “Herkese Sağlık
            yapmaları yerine birbirinin yerine ikame   ve Güvenli Gelecek”tir. 2020 yılında
            edilebilen, bu şekilde emeğin ucuzla-  Sosyalizasyonun 59. Yılına girerken yerel
            tılmasını hedefleyen bir uygulamanın   seçim sonuçlarının tartışmaları halen
            mağduru olmuşlardır. Bunun yanı sıra   devam etmektedir. İmar Kanunu’nun 18.
            yönetmelikte birimde yer almayan tıbbi   Maddesinin sağlık alanları için uygulan-  1  http://www.resmigazete.gov.tr/
            sekreter gibi diğer sağlık mensuplarının   ması başta olmak üzere kentlerde sağlık   arsiv/10705.pdf
            istihdamı tamamen tercihe bırakılmış,   hizmeti sunumunda kamunun yatırım   2  https://www.tbmm.gov.tr/
            sağlık emekçileri arasında işçi-işveren   için seferberliği gündemimizi ne kadar   tutanak/donem22/yil3/bas/
            ilişkisi kurularak iş barışına darbe vurul-  meşgul edecek, zamanla göreceğiz.  b021m.htm


                                                                                     OCAK-ŞUBAT 2020  hekim sözü  35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42