Page 37 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 37
SAĞLIK POLİTİKALARI
muştur. Yönetmeliğin 22. maddesinde
“Aile sağlığı merkezi, Kurum tarafından
öngörülen nüfus kriterleri esas alınmak
suretiyle sözleşme yapmış bir ya da daha Sosyalizasyonun
fazla aile hekimi tarafından açılabilir.” de- hedeflediği kamu-
nilerek sözleşmeli çalışma şart koşulmuş-
tur. Aile sağlığı merkezinin oluşturulma- sal birinci basamak
sına dair maddede birinci basamak sağlık sağlık hizmeti sunu-
kuruluşlarının kamu binalarında olması- mu fikrini ortadan
na dair bir şart konulmamış hatta kamu
binalarının oluşturularak taşınmasına kaldırmak üzere yola
yönelik bir hedef de oluşturulmamıştır. hazırlanan Aile He-
Sağlık Bakanlığı’nın kendi üretemediği kimliği Kanununda
sağlık kurumu yatırımını sağlık perso- sağlık personeline ve
nelinden kiralamalar ile yapmasını ve
Bakanlığın yaptığı değişikliklere uyum sağlık hizmeti sunu-
sağlamasını beklemesi ölçek açısından muna dair altyapı
bakıldığı zaman imkansız ile eşdeğerdir. kriterleri düzenlen-
Uygulamada da bu tecrübe edilmiştir. Bir
sabah uyanıp Resmi Gazete’nin internet miştir. Şu anda bile
Haldun Cezayiroğlu koleksiyonundan
sayfasında çalışma koşullarından ve fiziki birçok aile hekimliği
şartlarda değişikliklerden, özlük haklarına
yıllık nüfus artışı dikkate alındığında, birimi asgari koşulla-
sağlık ocaklarının ne kadar yetersiz dair yeni uygulamalardan haberdar olan rı karşılamamaktadır.
olduğu görülmektedir. Gelinen bu nok- meslek mensuplarının, geleceğe ilişkin
tada, sağlık ocaklarındaki sayısal artışa kaygılı olması kaçınılmazdır.
rağmen, birinci basamak sağlık hizmeti İstanbul’da bu sebeple 2010 senesinden
sunmaktan oldukça yoksun olduğumuzu beri Sağlık Bakanlığı bütçesinden yapıl-
göstermektedir.” mayan birinci basamak sağlık kurumları
yatırımları artık bir kara deliğe dönüş-
Sosyalizasyonun hedeflediği kamusal
birinci basamak sağlık hizmeti sunumu müştür. Bu kara delik sağlık personelle-
fikrini ortadan kaldırmak üzere yola ha- rini, ihtiyacı olmasına rağmen yetersiz
zırlanan Aile Hekimliği Kanununda sağ- binalarda hizmet alan vatandaşları ve
-artık- sağlık bürokratlarını da yutarak
lık personeline ve sağlık hizmeti sunumu- büyümektedir. Uygulamanın bu “Kervan
na dair altyapı kriterleri düzenlenmiştir. yolda düzülür” felsefesi hala güncelliğini
Şu anda bile birçok aile hekimliği birimi korumaktadır. Başta İstanbul olmak üzere
asgari koşulları karşılamamaktadır. Aile birçok ilde doğum ile artan nüfusa yeterli
hekimleri tek başlarına çalışmaktadır. Bu aile hekimliği birimi ve aile sağlığı merke-
açıdan 1961’de en az bir hekim ve yeter zi oluşturulamamıştır. Uluslararası göçle
sayıda yardımcı sağlık personelinden artan nüfus sayısı ile iyice içinden çıkı-
teşekkül eden bir ekip olarak tanımlanan lamaz hale gelmesine rağmen önlemler
birinci basamak sağlık hizmeti daha alınmamıştır. Önlem almak, olayı çözmek
geri bir durumdadır. Sağlık mensupları yerine popülist açıklamalarla günü kurtar-
“aile sağlığı elemanı” isminde garip bir maya çalışılmıştır.
tanımlama ile özlük hakları gasp edilmiş
ve aldıkları sağlık eğitimi sonucu görev Yarınlardan beklentimiz “Herkese Sağlık
yapmaları yerine birbirinin yerine ikame ve Güvenli Gelecek”tir. 2020 yılında
edilebilen, bu şekilde emeğin ucuzla- Sosyalizasyonun 59. Yılına girerken yerel
tılmasını hedefleyen bir uygulamanın seçim sonuçlarının tartışmaları halen
mağduru olmuşlardır. Bunun yanı sıra devam etmektedir. İmar Kanunu’nun 18.
yönetmelikte birimde yer almayan tıbbi Maddesinin sağlık alanları için uygulan- 1 http://www.resmigazete.gov.tr/
sekreter gibi diğer sağlık mensuplarının ması başta olmak üzere kentlerde sağlık arsiv/10705.pdf
istihdamı tamamen tercihe bırakılmış, hizmeti sunumunda kamunun yatırım 2 https://www.tbmm.gov.tr/
sağlık emekçileri arasında işçi-işveren için seferberliği gündemimizi ne kadar tutanak/donem22/yil3/bas/
ilişkisi kurularak iş barışına darbe vurul- meşgul edecek, zamanla göreceğiz. b021m.htm
OCAK-ŞUBAT 2020 hekim sözü 35