Page 22 - Hekim Sözü (Sayı 14) Mart-Nisan 2021
P. 22

DOSYA


                                         çocukluğu dönemde enfeksiyon etkenin-  ve ergenlerin sağlığına olumsuz etkileri
                                         den bağımsız yaşanan stresin ve berabe-  olabileceği öngörülebilir. Okullar eğitimin
                                         rindeki nöroinflamasyonun nörogelişim   yanı sıra çocuk ve ergenlerin gelişimi,
            Uzaktan çevrimi-             üzerine etkisinin izlenmesi gereklidir.  iyilik hali ve ruh sağlığı, çocuk koruma
            çi olarak eğitim             Evden çalışmaya geçilen bir dönem   servisinin bir parçası iken; aşı ve çeşitli
                                                                            tarama programları gibi sağlık hizmetleri-
            ve öğretim devam             olduğu için annelerin bebekleri ve küçük   ne de ulaştıkları bir alandır.
                                         çocukları ile daha çok temas etmelerini
            ederken çocukların           ve salgın öncesine göre çocukları ile daha   Çocuk ve ergenler açısından yüz yüze

            dikkat sorunlarını           fazla etkinlik yapma fırsatı yakalamış   etkinliklerin ve akran grupları ile ilişkinin
                                         olmalarını avantaj olarak değerlendire-  kesilmesi zor bir süreçtir. Okulların ka-
            daha çok yaşadıkları         biliriz. Ancak, kreşlerin kapalı olması,   patılması, evde uygulanan karantina sü-
            ve dersleri izlemekte        çocuklara bakım veren bir yardımcının   reçleri, sosyal mesafe kuralı, uzun süreli
            zorlandıkları göz-           olmaması, evde annenin artan iş yükü ve   olarak çocuk ve ergenlerin akranlarından,
                                         yaşanan ekonomik sıkıntılar karşılaşılan   öğretmenlerinden, geniş aileden ve ma-
            lemlenmektedir.              olumsuzluklar arasında sayılabilir.  halleden uzak kalması, ki bu alanlar fizik-
                                                                            sel, duygusal, davranışsal ve sosyal sağlık
                                         Okul öncesi dönemdeki çocuklar daha
                                         benmerkezci ve büyüsel düşünce siste-  ve iyilik halinin oluşmasını ve gelişmesini
                                         mine sahip oldukları için, bu dönemdeki   direkt olarak etkilerler, zorlayıcıdır.
                                         koruyucu önlemlere çok dikkat etmeye-  Uzaktan çevrimiçi olarak eğitim ve öğre-
                                         bilir; yaşanan karantina gibi bir durumu   tim devam ederken çocukların dikkat so-
                                         algılayamayıp, bazen ebeveynlerinin has-  runlarını daha çok yaşadıkları ve dersleri
                                         talığını kendi suçları gibi düşünüp üzü-  izlemekte zorlandıkları gözlemlenmekte-
                                         lebilirler. Bu dönemde kinestetik gereksi-  dir. Özellikle özel gereksinimli çocukların
                                         nimlerin ev içerisinde giderilememesi ve   uzaktan eğitim sürdürmeleri verimli olma-
                                         erken yaştan itibaren maruziyeti önemli   maktadır. Yine bu dönemde çocukların
                                         sorunlar olarak gözlemlenmektedir.  okul dışında yaptıkları etkinliklerin sağ-
                                                                            lanamaması da çocukların stres yönetimi
                                         Okul çağı çocukları: 7-12 yaş arası dönem
                                         çocukların, sosyal yaşama geçiş sağladık-  becerilerini olumsuz etkilemektedir.
                                         ları, yaşıt ilişkisi kurdukları ve yaşama   Ergenlik dönemi: Bu dönemin en belirgin
                                         dair sorumluluk edindikleri alanlar okul-  özelliği ergenlerin kimliklerini oluşturur-
                                         lardır. Eğitim ve sağlık arasındaki ilişki   ken daha çok akranlarıyla etkileşim kur-
                                         nedeniyle, okulların kapatılmasının çocuk   maları, ebeveynlerinden ayrılma çabaları
                                                                            ve böylece erişkin yaşama hazırlanarak
                                                                            bireyselleşmeleridir. Ancak, ülkemiz-
                                                                            de 20 yaş altı için kısıtlı sokak izinleri,
                                                                            temas riskini azaltmak için sınırlı sayıda
                                                                            arkadaşla görüşmeleri ve bazı gençler için
                                                                            hiç görüşememe, ergenlerin bu dönemi
                                                                            sağlıklı bir şekilde geçirmeleri için en
                                                                            büyük engellerdendir. Ergenlerin benmer-
                                                                            kezci olmaları ve risk almayı sevmeleri
                                                                            de gözönüne alındığında,  maske-mesafe
                                                                            kurallarına uymakta zorluk yaşayacakları
                                                                            öngörülebilirken, aksine karantinaya
                                                                            alınmamak için yoğun önlemler aldıkları
                                                                            da görülmektedir.

                                                                            Uzun süreli fiziksel izolasyon dönem-
                                                                            leri ister istemez çocuk ve ergenlerin
                                                                            farklı aktivite arayışı içine girmelerine
                                                                            ve internette uzun süreler kalmalarına
                                                                            yol açmaktadır. Bu sırada webde çocuk
                                                                            pornografisi, intihar siteleri ve uyuşturu-
                                                                            cu ticareti gibi sitelere ulaşmış olabilirler.
                                                                            Bu nedenle ebeveynlerin webde pozitif
                                                                            aktivitelerle zaman geçirmelerini sağlaya-
                                                                            cak eğitim platformları, teknoloji siteleri,

             20  hekim sözü  MART-NİSAN 2021
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27