Page 30 - Hekim Sözü - (Sayı 28) Temmuz-Eylül 2024
P. 30
KADIN
“Kutsal Aile”nin feda ettikleri
Lale Tırtıl *
Ağustos ayında kaybolduktan haftalar sonra yaşamını yitirmiş olarak bulunan sekiz
yaşındaki kız çocuğu Narin Güran ülke gündemini yeniden “sarstı”. Çocuklarımı-
zın yaşadığı trajedilere sarsılmaktan öteye çözüm bulamadığımız zamandayız.
arin hemen hepsi akraba Aile evlilikle oluşan, cinsellik, üreme, lirken cinsiyete dayalı hiyerarşik yapı
olan küçük bir köyde yaşa- ekonomik ilişkiler, annelik, babalık, eleştirilir. “Çünkü yeni aile düzeni
Nmış, orada kaybolmuştu. Biri- toplumsal cinsiyet rolleri, farklı cins eşitlikçi, sevgi ve saygıya dayanan
leri öldürmüş, birileri gizlemiş, birileri ve kuşaklar arasındaki iktidar ve güç paylaşımcı, demokratik hak ve görev
susmuştu. Çocukların en güvende ilişkileri, ortak yaşam, ekonomik ve dengesini kurabilmiş olan bir aile
olmaları gerektiğine inanılan “aile” bir kültürel yeniden üretimi içeren çok modeli” olmalıdır. Toplumsal cinsi-
kez daha hata vermişti. Eleştirebilenle- katmanlı bir yapı. Üstelik binyıllara yet eşitsizliğine dikkat çekilir, “1985
rin ortak konusu “kutsal aile” oldu. varan bir tarihe dayanarak ataerkil ik- yılında ilan edilen cinsiyete dayalı her
tidar alanı. Dinler, devletler, birbirin- türlü ayırımcılığın ortadan kaldırılması
Aile ve devlet den farklı ideolojik yaklaşımlar aileyi
Aile heteronormatif kavrayışla kadın, “koruma” kavrayışına sahip. gerektiğine dair uluslararası sözleşme-
erkek ve çocukları içeren ve insanlık nin uygulanması, ayrıca 1990 Çocuk
tarihi kadar eski olarak tanımlanan Bugün içinde yaşadığımız toplumda Hakları Sözleşmesi çerçevesinde çocuk
yapı. Platon kentlerin ne ailelerin top- da ailenin meselesi örf ve adetlerin istismarının önlenmesinin benimsen-
lamı ne de biyolojik olarak tanımlan- korunması, saklanması, bozulmaması. mesi gerektiği” vurgulanır. İlk şûra
mış iki alt sınıftan değil, bireylerden, Devletin aile yapısını programatik kararlarında; doğum kontrol, çevre
yurttaşlardan oluştuğunu belirtse de olarak ele alışı Aile Araştırmaları sağlığı ve ana-çocuk sağlığı hizmetleri
klasik ana akım sosyologlar, tarihçiler Kurumu kurulması, Aile Şûraları ile ile çocuk ölümleri ve çok çocukluluk
(mainstream yerine malestream olarak olur. 1990 yılında ilki gerçekleştirilen halinin azaltılması, kız çocukların zo-
okunabilir) için aile sosyal yapının ve 1. Aile Şûrası’nın hedefi “milli bir aile runlu eğitiminin sağlanması; zorunlu
gelişimin çekirdeği. Levi-Strauss farklı politikası oluşturmaktır”. Toplumsal eğitim sonrası okullaşmanın özendiril-
kültürel modelleri kapsayan perspek- değişimler, kentleşmenin getirdiği mesi, yetişkin eğitim hizmetleriyle ka-
tifle aileyi “hem maddi hem maddi yeni toplumsal gereklere ve yaşam dınların okur yazarlık ve genel eğitim
olmayan mallardan oluşan mülklere tarzına uygun olanların korunması ve düzeylerinin yükseltilmesi, demokratik
sahip bir tüzel kişilik” olarak tanımlar. desteklenmesi, uygun olmayanların aile ilişkilerinin özendirilmesi önerilir.
değiştirilmeye çalışılması önerilir. Sıkı Eşitlikçi, katılımcı, demokratik aile
Dr., Adli Tıp Uzmanı aile bağları olumlu olarak değerlendiri- yapısı model olarak tanımlanır. Son-
*
28 hekim sözü TEMMUZ-EYLÜL 2024