Page 30 - Hekim Sözü - (Sayı 28) Temmuz-Eylül 2024
P. 30

KADIN




























                “Kutsal Aile”nin feda ettikleri





                                                       Lale Tırtıl *




               Ağustos ayında kaybolduktan haftalar sonra yaşamını yitirmiş olarak bulunan sekiz
                yaşındaki kız çocuğu Narin Güran ülke gündemini yeniden “sarstı”. Çocuklarımı-
                  zın yaşadığı trajedilere sarsılmaktan öteye çözüm bulamadığımız zamandayız.





                    arin hemen hepsi akraba   Aile evlilikle oluşan, cinsellik, üreme,   lirken cinsiyete dayalı hiyerarşik yapı
                    olan küçük bir köyde yaşa-  ekonomik ilişkiler, annelik, babalık,   eleştirilir. “Çünkü yeni aile düzeni
            Nmış, orada kaybolmuştu. Biri-   toplumsal cinsiyet rolleri, farklı cins   eşitlikçi, sevgi ve saygıya dayanan
            leri öldürmüş, birileri gizlemiş, birileri   ve kuşaklar arasındaki iktidar ve güç   paylaşımcı, demokratik hak ve görev
            susmuştu. Çocukların en güvende   ilişkileri, ortak yaşam, ekonomik ve   dengesini kurabilmiş olan bir aile
            olmaları gerektiğine inanılan “aile” bir   kültürel yeniden üretimi içeren çok   modeli” olmalıdır. Toplumsal cinsi-
            kez daha hata vermişti. Eleştirebilenle-  katmanlı bir yapı. Üstelik binyıllara   yet eşitsizliğine dikkat çekilir, “1985
            rin ortak konusu “kutsal aile” oldu.  varan bir tarihe dayanarak ataerkil ik-  yılında ilan edilen cinsiyete dayalı her
                                             tidar alanı. Dinler, devletler, birbirin-  türlü ayırımcılığın ortadan kaldırılması
            Aile ve devlet                   den farklı ideolojik yaklaşımlar aileyi
            Aile heteronormatif kavrayışla kadın,   “koruma” kavrayışına sahip.   gerektiğine dair uluslararası sözleşme-
            erkek ve çocukları içeren ve insanlık                             nin uygulanması, ayrıca 1990 Çocuk
            tarihi kadar eski olarak tanımlanan   Bugün içinde yaşadığımız toplumda   Hakları Sözleşmesi çerçevesinde çocuk
            yapı. Platon kentlerin ne ailelerin top-  da ailenin meselesi örf ve adetlerin   istismarının önlenmesinin benimsen-
            lamı ne de biyolojik olarak tanımlan-  korunması, saklanması, bozulmaması.   mesi gerektiği” vurgulanır. İlk şûra
            mış iki alt sınıftan değil, bireylerden,   Devletin aile yapısını programatik   kararlarında; doğum kontrol, çevre
            yurttaşlardan oluştuğunu belirtse de   olarak ele alışı Aile Araştırmaları   sağlığı ve ana-çocuk sağlığı hizmetleri
            klasik ana akım sosyologlar, tarihçiler   Kurumu kurulması, Aile Şûraları ile   ile çocuk ölümleri ve çok çocukluluk
            (mainstream yerine malestream olarak   olur. 1990 yılında ilki gerçekleştirilen   halinin azaltılması, kız çocukların zo-
            okunabilir) için aile sosyal yapının ve   1. Aile Şûrası’nın hedefi “milli bir aile   runlu eğitiminin sağlanması; zorunlu
            gelişimin çekirdeği. Levi-Strauss farklı   politikası oluşturmaktır”. Toplumsal   eğitim sonrası okullaşmanın özendiril-
            kültürel modelleri kapsayan perspek-  değişimler, kentleşmenin getirdiği   mesi, yetişkin eğitim hizmetleriyle ka-
            tifle aileyi “hem maddi hem maddi   yeni toplumsal gereklere ve yaşam   dınların okur yazarlık ve genel eğitim
            olmayan mallardan oluşan mülklere   tarzına uygun olanların korunması ve   düzeylerinin yükseltilmesi, demokratik
            sahip bir tüzel kişilik” olarak tanımlar.   desteklenmesi, uygun olmayanların   aile ilişkilerinin özendirilmesi önerilir.
                                             değiştirilmeye çalışılması önerilir. Sıkı   Eşitlikçi, katılımcı, demokratik aile
              Dr., Adli Tıp Uzmanı           aile bağları olumlu olarak değerlendiri-  yapısı model olarak tanımlanır. Son-
            *
             28  hekim sözü  TEMMUZ-EYLÜL  2024
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35