Page 36 - Hekim Sözü Sayı:5
P. 36
SAĞLIK POLİTİKALARI
otoritesi tarafından yapılan açıklamalar lere ağırlık vermeye yönelmek zorunda
dikkate alındığında, performans puanı ve bırakılmıştır. Bu durum sadece sağlık
SUT ücretleri üzerinden özellikli-özellik- hizmetinin kalitesini ve gelişimini değil,
Genel sağlık sigor- siz sağlık hizmeti ayrımının yapılacağı, bilimsel araştırmaları, tıp ve uzmanlık
tasının kapsamadığı önceliğin “performans uygulamaları” eğitimini de olumsuz etkilemektedir.
ile SUT ücretleri yüksek olan işlemlere
hizmetleri ve ilave verileceği görülmektedir. Planın sağlık bölümünde geçen
12 ‘’tedavi maliyetleri karşılaştırılarak
ücretleri karşılama Planda aile hekimliği performans gereksiz kullanımların önüne geçilme-
iddiasında olan bu 10 sisteminin, ‘’ikinci ve üçüncü si”, ‘’ihtiyaç dışı tetkik, tahlil ve diğer
basamaklardaki performans sistemiyle işlemlerin azaltılması’’, ‘’kamu ve özel
finansman modeli entegre’’ bir biçimde, teşhis ve tedavinin sağlık hizmet sunucularında yoğun bakım
ile, sağlık piyasasına isabetliliği ve hizmet miktarıyla orantılı hizmetleri amacına uygun kullanılmaası’’
olarak yeniden tasarlanacağı öngörül- tespitleri özellikle son günlerde iktidar
vatandaşın cebinden mektedir. Performans sistemi ile puan milletvekillerinin de gündeme getirdiği
para pompalanması arttırıcı olan işlemlere yönelmeyi teşvik şehir hastanelerindeki uygulamalarla
eden, nitelikten ziyade niceliği önceleyen örtüşmektedir. Hastane işletmelerinin ge-
ve bu şekilde özel
bir sağlık hizmeti sunumu öne çıkmakta- lirlerini artırmak için her türlü suiistimali
sağlık işletmelerinin dır. Birinci basamak sağlık hizmetlerinin yaptıkları, Sağlık Bakanlığı tarafından da
karları ve Kamu-Ö- ‘’daha fazla kullanılmasını sağlamak için kabul edilmektedir.
finansal tedbirler’’ alınacağı, bu alana
Planda tamamlayıcı sağlık si-
zel Ortaklığı ile ‘’ayrılan kaynakların akılcı, etkin ve 13 gortasını geliştirmeye yönelik
kurulacak entegre verimli kullanılacağı” ve sevk sisteminin grup poliçeleri için işverene avantajlar
getirileceği, 2018 yılında 3207 olan aile
tesislerin kira bedel- hekimliği birimi başına düşen nüfusun sağlanacağı öngörülmektedir. Hükümet,
sağlığın finansmanının sürdürülebil-
lerinin garanti altına 2023 yılında 2700’e düşürüleceği öngörül- mesi ve sağlıkta tekelleşen sermayenin
müştür.
alınması hedeflen- karlılığının azalmaması için, genel sağlık
Planda, üniversite hastanelerinin, sigortasına ek olarak tamamlayıcı sağlık
mektedir. 11 eğitim ve öğretim hizmetlerinin sigorta uygulamasını başlatmaktadır.
etkin bir şekilde sunumuna imkân vere- Genel sağlık sigortasının kapsamadığı
cek şekilde yönetim, hizmet sunumu ve hizmetleri ve ilave ücretleri karşılama
finansman itibarıyla sürdürülebilir bir iddiasında olan bu finansman modeli ile,
yapıya kavuşturulacağından söz edil- sağlık piyasasına vatandaşın cebinden
mektedir. Uygulanan sağlık politikaları para pompalanması ve bu şekilde özel
sonucu üniversite hastaneleri, işletme sağlık işletmelerinin karları ve Kamu-Özel
esaslarına göre çalışan hizmet hastanele- Ortaklığı ile kurulacak entegre tesislerin
rine dönüştürülmekte ve özel hastanelerle kira bedellerinin garanti altına alınması
rekabete zorlanmaktadırlar. Bugün için hedeflenmektedir. Bu model ile ödeme
üniversite hastaneleri hizmet sundukça gücü olmayan vatandaşlar düşük stan-
‘’zarar eden’’ ve borçlanan kurumlar hali- dartta hizmet ve daraltılmış sağlık paketi
ne getirilmiş, basit ve kısa süren işlem- ile baş başa kalacaktır.
34 hekim sözü EYLÜL - EKİM 2019