Page 42 - Hekim Sözü Sayı:5
P. 42

ETİK


                                         Medya ve özellikle televizyon, popüler   sitelerinde ve sosyal medya hesaplarında,
                                         sağlık programlarında çoğu kez “sahte   hasta fotoğrafları ve teşekkürleri/yorum-
                                         bilimsel” bilgilere yer vermektedir. Bu   ları paylaştıkları, muayene ve tedavi
            Sosyal medya kul-            programlar sağlığı, bir güzellik ve kozme-  ücretine yer verdikleri, kampanyalar ve
            lanımının artışıyla          tik konusu olarak sunmakta, hemen her   promosyonlar ile ücretsiz muayene duyu-
                                         şeyi sağlık/ sağlıksızlık konusu yaparak   rularını paylaştıkları da görülmektedir.
            birlikte, reklamlar          gündelik yaşamı ve dili tıbbileştirmekte,   Gelinen aşamada hekimlik, ciddi etik
            hızla artmakta, te-          sağlığı toplumsal boyutundan koparıp   sorunlarla karşı karşıyadır. Bu sorunla-
                                         bireysel bir konu olarak ele almaktadır.
            davi öncesi ve/veya          Sorumluluğun bireye yüklenmesi insan-  rın bir kısmının yasal boyutu olmakla
            sonrasına ait gö-            ların sağlık sorunlarının çözümünde mu-  birlikte, etik açısından, hekimin kendi
                                         hatapları konusunu bulanıklaştırmakta,   sorgulamasını yapması da beklenmek-
            rüntülere yer veril-                                            tedir. Dünya Tabipler Birliği (DTB) etik
                                         sağlık politikası yapanlar ve hükümetler
            mektedir. Özellikle          gibi sorumluları gizlemektedir. Günde-  el kitabında; “etik, ahlak konusunda,

            öncesi-sonrası fotoğ-        lik yaşamın tıbbileştirilmesi, sağlığın   geçmiş, şu an ya da geleceğe ilişkin karar
                                         kozmetikleştirilmesi, insanlarda endişe   ve eylemlerin dikkatli ve sistematik bir bi-
            rafları Onur Kurulu          ve korkuya yol açmakta, bilimsel verilerle   çimde değerlendirilmesi ve çözümlenmesi
            tarafından değer-            desteklenmemiş tedavilere yönelmelerine   etkinliğidir, doğrular ve yanlışlar listesi
                                         ve kimi zaman vahim sonuçlarla karşı   değil, sağlam ve ahlaki kararlar verebil-
            lendirilen dosyalar          karşıya kalmalarına neden olmaktadır.  mek için önkoşul olan duyarlı bir bilinç
            arasında ciddi yer           HEKİM SORUMLULUĞU                  geliştirme girişimidir……Etik sıklıkla ya-
            tutmaktadır.                 Medyada doğrudan hekimin kendi so-  salardan daha yüksek davranış standart-
                                         rumluluğunda olan, etik sorgulama gerek-  ları belirler ve ender de olsa hekimlerin,
                                         tiren davranış ve tutumlar da söz konusu   ahlaki olmayan eylemlerde bulunmalarını
                                         olabilmektedir. Hekimlere yönelik tıbbi   isteyen yasal düzenlemelere uymamaları-
                                         uygulama dışı mesleki cezaların, reklam,   nı gerektirir.” denmektedir.
                                         ürün tanıtımı, yanlış bilgilendirme gibi   İnsanlar arasındaki düşünce, yaklaşım ve
                                         başlıklarının önemli bir kısmında med-  görüş farklılıklarına rağmen o mesleğin
                                         yanın büyük rolü olduğu bilinmektedir.   üyelerini, mesleğin özüne uygun tutum
                                         Kimi hekimler, görsel medyada, çoğu kez   ve davranışlar çerçevesinde tutabilmek
                                         para vererek bilimsel dayanağı olmayan   için yasaların yanı sıra, meslek örgütlerin-
                                         tedaviler sunmaktadır. Bazı hekimler   ce bazı kurallar, yükümlülükler kon-
                                         özel sağlık kuruluşlarının, olası reklam   muştur. Hekimlik Meslek Etiği Kuralları
                                         cezaları için fon bile ayırarak, yazılı ve   bunlara örnektir.
                                         görsel medya yoluyla yaptıkları reklam
                                         kampanyalarında, ürün tanıtımında yer   DTB Etik el kitabında yer alan “Hekimler
                                         alabilmektedir.                    geleneksel olarak son derece hiyerarşik
                                                                            bir mesleğin üyesidirler…genellikle orta-
                                         Sosyal medya kullanımının artışıyla   lamanın üzerinde bir kazanç elde ederler.
                                         birlikte, reklamlar hızla artmakta, tedavi   Eskisi kadar olmasa da, hâlâ klinik özerk-
                                         öncesi ve/veya sonrasına ait görüntülere   liğe sahiptirler. Çoğu hekim araştırmalara
                                         yer verilmektedir. Özellikle öncesi-son-  katılarak yeni bilgi üretmenin heyecanına
                                         rası fotoğrafları Onur Kurulu tarafından
                                         değerlendirilen dosyalar arasında ciddi   ortak olur. En önemlisi, …hastalara ve
                                         yer tutmaktadır.                   genel olarak topluma değeri ölçülemez
                                                                            hizmetler sunarlar. Hekimlerin sağladığı,
                                         Hekimler hakkında yorumlar yayınlayan,   …yararları göze alırsak, çok az meslek tıp
                                         yıldızlar vererek öne çıkaran siteler, ara-  kadar doyum sağlar. Meslek ahlakının
                                         ma motorlarında reklam bedeli ödeye-  gerekliliklerini yerine getirmek, tüm bu
                                         rek veya anahtar kelimeler satın alarak   ayrıcalıklar karşılığında ödenmesi gereken
                                         üstte görünmeyi sağlayan uygulamalar,   küçük bir bedel olsa gerektir.” ifadesi
                                         aracılık faaliyeti yapan ticari kuruluşlarla   hekimleri ciddi bir etik sorgulamaya ve
                                         işbirliği yoluyla sosyal medya hesapları   iç görüye yönlendirebilecek niteliktedir.
                                         oluşturularak fotoğraflı/videolu paketler-  Etik değerlendirme bir iç görüş sağlar,
                                         le hekimlere hasta yönlendirilmesi gibi   algılamaya yardımcı olur ve öngörüşe
                                         girişimler, hekimlikle ilgili etik sorunların   zemin hazırlar. Tüm hekimlere etiğin
                                         boyutlarını zorlamaktadır.
                                                                            bilgisinin yol göstericiliğinde, huzurlu bir
                                         Hekimlerin, sağlık kuruluşlarının internet   yaşam dileklerimle…

             40  hekim sözü  EYLÜL - EKİM 2019
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47