Page 101 - İnsan Olarak Hekim Karar Verme ve Akıl Yürütme Yolları
P. 101
(fatalismo) bulunmaktadır.
Etnik, ırksal ve diğer ayrımcılıkları önlemek için sağlık çalışanları-
nın hastalık hakkındaki bilgiler kaydedilene kadar etnik köken ve ırk
temelli bilgileri kullanmaktan kaçınmayı öğrenmeleri gerekir. (Bean
MG, et al. 2013)
3. Tıp eğitimi üzerinde diğer disiplinlerin etkisi
Hekimliğin başlangıcından beri tıp ve sanat birlikte olmuştur. Tıp
eğitiminde sanat ve insan bilimlerinin, etkisi, doğal değeri, yaratıcılık
ve entelektüel potansiyele katkısı uzun zamandır bilinmektedir. Bir
asır önce, Oxford Üniversitesi’ndeki bir konuşmada, tıp öğreniminin
düzenlenmesi ve çağdaşlaşmasında önemli rol oynayan Kanadalı he-
kim William Osler bilim ve sanatı “bir sap üzerinde ikiz çilek” olarak
tanımlamıştır.
Tıp eğitimine sanatı eklemek belirsizliğe toleransı geliştirir ve tü-
kenmişliğe düşmemizi önler. Görsel sanatlar, müzik ve farklı kültür-
lere aşina olmak sağlık hizmetimizdeki uygulamaları değerlendirme,
eleştirme fırsatları sunar. (Domen RE, 2016)
2015 itibariyle ABD’deki tüm akredite tıp fakültelerinin yakla-
şık yarısı (69/133) tıp öğrencilerinin bir insan bilimleri dersi alması-
nı şart koşmuştur. Kanada tıp fakültelerinin çoğunluğunun (14/17)
müfredatlarında insani bilimler dersleri vardır. Otuz ABD ve Kanada
tıp fakültesinde insani bilimler eğitimini güçlendirmek için dikey bir
geliştirme programı oluşturulmuştur. (McLellan MF, Jones A, 1996;
Bentwich ME, Gilbey P, 2017)
4. Zorluklar
Doğru klinik karar vermede ve hata yapmayı azaltmada en önem-
li zorluk kötü koşullar altında rasyonaliteyi sürdürebilmektir. Birçok
durumda belli belirti ve bulguları zihinsel kütüphanemizdeki hastalık
örüntüleri ile karşılaştırır, benzeyeni seçip kısa yolla (temsil edilebi-
lirlik/represantativenes) hızlı ve doğru karar veririz. Tıbbi dersler de
çoğu kez “sık şeyler sıktır” gibi klinik atasözlerini izlemek üzere öğüt
verir. Bu yaklaşımlar genellikle doğrudur, işe yararlar.
100