Page 97 - İnsan Olarak Hekim Karar Verme ve Akıl Yürütme Yolları
P. 97

Bunun dışında karar verirken düşüncemizi denetlemek için “kı-
          saltmalar (mnemonik)” kullanılabilecek basit araçlar olabilir.
            Örneğin TWED kontrol listesi, klinikte bilişsel hataları kontrol
          etmek için kullanılabilen bir anımsatıcı kontrol listesidir. En sık yapı-
          lan bilişsel hataların değerlendirilmesi ile yapılan bir araştırma sonu-
          cunda ortaya konmuştur. Her harfin temsil ettiği konu karar verirken
          yapabileceğimiz hatalara dikkatimizi çeker.
            T (Threat): Bu hastada dışlamam gereken herhangi bir yaşamsal
          veya organ hasarı tehdidi var mı?
            W (Wrong/What): Ya yanılıyorsam? Başka ne olabilir ki?
            E (Evidences): Bu teşhisi desteklemek veya dışlamak için yeterli
          kanıtım var mı?

            D  (Dispositional)  faktörler:  Kararımı etkileyen herhangi bir
         ruhsal/eğilim faktörü var mı? (Chew et al. 2016; Croskerry P, 2003a)
            Tablo 4’te kolaya kaçan, düşük düzeyli bir tanı koyma planı ile
         yüksek düzeyli, zorlama işlevlerini kullanan bir plan karşılaştırılmıştır.


            Tablo 4. Düşük Düzeyli ve Yüksek Düzeyli plan Örnekleri

          Düşük Düzeyli plan           Yüksek Düzeyli plan
          Anladım! Hasta bana söylediği anda ne  Önceki hipotezlerin dışındaki
          olduğunu biliyordum.         olasılıklara, ötesine bakmalıyım.
                                       Her zaman kendi kriterlerimi oluştur-
          Başka bir doktor hastaya tanı koyduy-
                                       malıyım.
          sa,  neden  daha  fazla  veri  bulmak  için
          uğraşayım?                   Şüphe duyduğumda, en kötü hipotezi
                                       varsayarım.
          Şüphe  duyduğunda,  en  basit  veya  en
                                       Yeniden göz atmalıyım-belki de
          uygun hipotezi seç.          hastanın anlattıklarını kaydedip akla
                                       gelebilen tanılara dikkat ederek tekrar
          Çok şikâyet ediyor? Hiçbir şeyi yok!  okumalıyım.

          (Borrell-Carrió F, Epstein RM, 2004)



                                     96
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102