Page 39 - Hekim Sözü Ekim-Aralık 2024
P. 39
KİTAP
okuyucuyu adeta uyarır, bireysel ve karşı derin bir özlem içindedir.
toplumsal acılarla yüzleşmeyecekseniz Aynı zamanda varoluşsal bir krizin
bu kitabı okumayın mesajını verir. pençesindedir. Hayatının, yaptığı işin
Çehov ile birlikte bu patikadan yürü- bir faydası olup olmadığını sorgular
meye cesaret ettiğimizde ise Lenin’in Çehov, bu kitapta Dr. hikayenin başından itibaren.
bu kitabı okurken söylediği rivayet Andrey Yefimiç aracılı-
edilen “Kendimi adeta altıncı koğuşa ğıyla üst sınıfı eleştirir. “İlk zamanlar Andrey Yefimiç canla
kapatılmış gibi hissettim.’’ duygusunu başla çalışıyordu. Sabahtan öğlene
yaşarız. Doktor olmasının da kadar hastaları kabul eder, ameliyat-
lara girer, hatta doğum bile yaptırır-
etkisiyle Rus toplumu-
Kitabın iki ana karakterinden biri, dı. Kadınlar, doktorun dikkatli biri
Altıncı Koğuş’un “hasta”larından Ivan nun bütün kesimleriyle olduğunu, özellikle çocuk ve kadın
Dmitriç de, tıpkı Çehov gibi acıyı yakın temasa geçen hastalıklarını kusursuz bir şekilde
derinden yaşamış bir karakterdir. Kar- teşhis ettiğini söylüyorlardı. Ancak
deşini kaybetmiştir, babası hapse girip Çehov, alt sınıfın kötü zaman geçtikçe yaptığı işin tekdüzeli-
orada tifodan ölmüştür ve daha önce yaşam koşullarını ilk ği, açıkça kimseye faydasının dokun-
zengin bir yaşam sürerken Ivan’ın maması iyiden iyiye canını sıkmaya
tüm mal varlığı elinden uçup gitmiştir. elden görmüş, “Köylü- başlamıştı. Bugün otuz hasta kabul
Bütün bu olaylardan sonra hayata ler’’ öyküsü ile bunları etse yarın otuz beş kişi gelecek, ertesi
karşı cesareti kırılmıştır ve üniversiteyi okuyucularıyla pay- gün kırk; günlerce yıllarca böyle sürüp
yarıda bırakmak zorunda kalmıştır. gidecekti.” Bu paragrafla sadece Dr.
Takip edilme ve tutuklanma korkusu laşmıştır. Üst sınıfla Yefimiç’e değil, belki de günümüzde
onu evden çıkamayacak bir duruma ilgili ise “Aristokratlar? doktorların hala yaşadığı sorunlara
getirdiği için diğer ana karakter olan Piyasa kadınlarında ışık tutmuştur Çehov.
Dr. Andey Yefimiç tarafından altıncı
koğuşa yatırılmıştır. Dr. Andrey Yefi- olduğu gibi aynı çirkin Doktor Andrey Yefimiç, sorunlarıyla
miç’in en belirgin özelliği kayıtsızlık- vücutlar ve fiziksel boğuşurken hastanesindeki yolsuz-
tır. Bunun sebebi hayatında yeterince lukların hepsinin farkındadır ama
acı çekmediği, sıkıntı yaşamadığı için kirlilik, aynı dişsiz yaş- yolsuzluklara göz yummayı tercih
insanlarla ve olaylarla duygudaşlık lılık ve iğrenç ölüm” eder. “Namuslu değilim, ama ben tek
kuramamasıdır. Sözde aydınların bilgi- demiştir. 3 başıma bir hiçim, kaçınılmaz olan sos-
sizliğinden ve içi boşluğundan şikâyet- yal kötülüğün küçük bir parçasıyım
çidir. “Kasabamızda şöyle akıllıca, ilgi sadece. İlçedeki bütün memurlar da
çekici şeylerden söz etmeyi bilen ve zararlı kişiler ve havadan para alıyor-
seven hiç kimsenin olmaması ne kadar lar. Demek ki namuslu olmamamın
da kötü. Bu bizim için çok büyük bir suçlusu ben değilim, zaman” diyerek
kayıp. Aydın kesim bile bayağılık- kendisini haklı çıkarmaya çalışır.
tan öteye geçemiyor; gelişme Ivan Dmitriç, zekasıyla ilaç gibi
seviyeleri, sizi temin ede- gelir doktora. Sohbetinden keyif
rim ki aşağı tabakadan aldığı ender insanlardan biri
üstün değildir.’’ der bir oluvermiştir hastası. Bu se-
arkadaşına. Çehov, bu beple, doktor kendini sık sık
kitapta Dr. Andrey Ye- Altıncı Koğuş’u ziyaret eder-
fimiç aracılığıyla üst sınıfı ken bulur. Ivan ile Doktor
eleştirir. Doktor olmasının arasındaki en önemli
da etkisiyle Rus toplumu- sohbetlerden biri, arala-
nun bütün kesimleriyle yakın rındaki en büyük farkın
temasa geçen Çehov, alt sınıfın
kötü yaşam koşullarını ilk elden “acı çekme” kavramı
görmüş, “Köylüler’’ öyküsü ile bun- üzerinden sorgulandı-
ları okuyucularıyla paylaşmıştır. Üst ğı kısımdır:
sınıfla ilgili ise “Aristokratlar? Piyasa Doktor, Ivan’a
kadınlarında olduğu gibi aynı çirkin “Marcus Au-
vücutlar ve fiziksel kirlilik, aynı dişsiz relius; “Acı,
yaşlılık ve iğrenç ölüm” demiştir. 3 acı hakkındaki
canlı düşüncedir.
Doktor, entelektüel bir sohbete
EKİM-ARALIK 2024 hekim sözü 37