Page 19 - İnsan Olarak Hekim Karar Verme ve Akıl Yürütme Yolları
P. 19

İki sistem, beynimizin, zihnimizin evrimsel gelişiminin sonucu-
          dur. Birinci sistemin evrimsel olarak daha eski, ikincisinin daha yeni
          olduğu öne sürülür. Bu bölümde biyolojik temellerine yer verilme-
          yecektir.
            2. Hekimlikte karar verme
            Büyük bir çoğunluğumuz birinci basamakta veya bir uzmanlık
          alanında klinisyen olarak yaşamımızı sürdürüyoruz. Gündelik mesle-
          ki yaşamımızda farkına bile varmadan sürekli bir tanı koyma, tedavi
          planlama eylemi, süreci içindeyiz ve her gün kimisi yaşamsal olan
          onlarca karar veriyoruz.
            Hekimlikte kararlarımızın sonuçları yalnızca bizi değil, öncelik-
          le hastalar ve yakınları olmak üzere birçok insanı ilgilendiriyor. Bir
          kararla bir anda onlarca insana karşı sorumlu oluyoruz. Kararımızın
          vicdani yüküne ilaveten yasal olarak da sorumlu tutuluyoruz.  Bu
          nedenlerle kararlarımız olabildiğince doğru olmak zorundadır.
            Önümüzdeki hastanın sorunları bazen kapıdan girerken tanına-
          cak kadar kolay olabiliyor, bazen günlerce, aylarca sürecek bir çalış-
          mayı gerektirebiliyor. Üstelik karar verirken sürekli bir zaman baskısı
          altında, kapımızda bekleyen insanların sabırsızlığının gerilimini yaşı-
          yoruz. Karşımızdaki insanla yalnızca hastalığı aracılığıyla değil insani
          bir ilişki içindeyiz. Biz ve hastalarımızın kendimize, hastalığa, genel
          olarak hayata bakışları, ekonomik, sosyal, kültürel durumları, ülkenin
          sağlık sistemi belki hiç farkında olmadan kararlarımızı, bakışımızı et-
          kiliyor.
            Peki, bu kadar karmaşık koşullarda nasıl karar veriyoruz? Bir he-
          kim karşısındaki hasta ile ilgili nasıl tanı koyar ve tedavi planlar? Ka-
          rar vermede hangi yollar vardır ve ne kadarını bilinçli ne kadarını
          bilinçsiz kullanırız? Kararlarımızın doğruluğuna nasıl güvenebiliriz?
          Farklı sosyo-ekonomik sınıf, dil, din, ırk, etnik kökenden hastalara
          karşı kararlarımız farklılık gösterir mi? Bu farklılıklar bizi ne kadar
          yönlendirir? Bir hekim tanı koyma, tedavi düzenleme becerisini nasıl
          kazanır? Kendiliğinden oluşan bir beceri midir, öğrenilmesi, öğre-
          tilmesi  gerekir  mi?  Bunlar  ve  benzeri  birçok  sorunun  yanıtı  nasıl


                                     18
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24