Page 24 - İnsan Olarak Hekim Karar Verme ve Akıl Yürütme Yolları
P. 24

ve işleyişi ile ilgili bilgiyi öğretmek veya öğrenmekle, klinik prob-
            lemlerle karşılaştığınızda nasıl düşünüleceğini öğretmek veya öğren-
            mek aynı değildir. Bu nedenle sınıf içi öğrenme ile klinik uygulama
            arasındaki boşluğu kapatmak için yeni bir yaklaşımın gerekli olduğu
            savunulmaktadır. (Tolsgaard et al, 2013; Nolt et al, 2018)
               Bu amaçla klinik akıl yürütme kursları yapılarak etkileri araştı-
            rılmıştır. Bu kursların öğrencilerin düşünme ve öğrenme stratejileri
            geliştirmelerine  ve  bilgiyi  hasta  bakımına  uygulama  sürecine  yar-
            dımcı olabileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca klinik akıl yürütmenin
            tıp eğitiminin erken evrelerinde verilmesi gerektiği vurgulanmıştır.
            (Simpkins et al, 2019)
               Bir çalışmada, öğrencilerin sanal olgularda tanı koymalarında yar-
            dımcı olmak için geliştirilen “DrKnow” adlı web tabanlı bir öğrenme
            uygulamasının yararı gösterilmiştir. Bu uygulamada, öğrenciler kesin
            bir teşhis koyduktan sonra, program öğrencilere kişiselleştirilmiş geri
            bildirim sağlar, genel tanı performansları hakkında bilgi verir ve öne-
            riler sunar. (Khumrin et al, 2019)

               Bunlar dışında, klinik akıl yürütme becerisini geliştirmek için kısa
            bir süre içinde binlerce dinleyiciye ulaşabilen podcast uygulamala-
            rı da öneriler arasındadır. Bu uygulamada iki uzman doktora klinik
            bir vaka verilir. Doktorlar bu klinik durum üzerinde tartışırlar. Bir
            podcast moderatörü de dinleyicileri klinik akıl yürütme süreci, özel
            kavramlar ve klinik özdeyişler üzerinde odaklamaya yardımcı olur.
            (Augustin et al, 2019; Weidenbusch Et al, 2019)
               Çalışmalar, video tabanlı klinik vaka tartışmaları, klinikte öğrenci-
            ye belirlenmiş bir denetim düzeyinde özerklik ve hasta sorumluluğu
            ve güven verilmesinin (entrustment) de bu becerinin geliştirilmesin-
            de önemi olduğunu göstermektedir. (ten Cate et al, 2019)
               2.2.  Klinik akıl yürütme yöntemleri
               Hekimlerin tanı ve tedavi karar süreçlerine, bu süreçte kafasının
            içinde neler olup bittiğine ilişkin birçok yol olduğu bilinmektedir.
            Ancak hekimler tek metot kullanmazlar, hatta metot kullandıklarının


                                        23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29