Page 28 - İnsan Olarak Hekim Karar Verme ve Akıl Yürütme Yolları
P. 28

bilgiler olabilir, bu noktada gereken esnekliği göstermeyerek rotayı
            değiştirmemek, akıl yürütme sürecini erken sonlandırmak (prema-
            ture closure) yanlış teşhise neden olabilir. İyi bir klinisyen erken ka-
            panma kavramına dikkat etmeli, çıkardığı sonuçların doğruluğundan
            olabildiğince emin oluncaya dek test etmeyi sürdürmelidir. Hipote-
            tikodedüktif akıl yürütmenin meslekte yeni olanların daha çok baş-
            vurdukları bir yöntem olduğu bildirilmektedir. (Sandhu Et al, 2006;
            https://www.saem.org/cdem/education/online-education/m3-curriculum/
            group-focused-chief-complaint-history-physical-examination-and-differenti-
            al-diagnosis/developing-a-case-specific-differential-diagnosis,  2008;  Cros-
            kerry, 2002; Lighthall, Vazquez-Guillamet, 2015)
               2.2.2. Algoritmik tanı koyma (Algorithmic decisionmaking)
               Algoritmik yöntemde, karar verme sürecinde önceden belirlen-
            miş, şematize edilmiş bir dizi adım izlenir. Öğretilmesi ve öğrenmesi,
            pratikte uygulanması kolaydır. Bununla birlikte, algoritmalar genel-
            likle tüm durumları kapsayacak kadar esnek değildir. Herkese uyan,
            genel bir yaklaşım sunduğundan, hastanın bulgu ve belirtilerinin al-
            goritmaya uymaması durumunda sorunlara yol açabilir.
               Dünyada ve ülkemizde birçok hastalık durumunda, acil hasta yak-
            laşımlarında yaygın biçimde algoritmalar kullanılmaktadır. Örneğin
            Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanmış bir “Kritik Vakalar Tanı ve Te-
            davi Algoritmaları” rehberi bulunmaktadır. (Bektaş, 2017)
               2.2.3. Örüntü tanıma (Pattern recognition)

               Satrançtaki çalışmalara dayanarak, büyük usta oyuncuların hafıza-
            sında, oynanan ve çalışılan oyunlardan edinilen 50.000’den fazla kalıp
            (patern)  olduğu  tahmin  edilmektedir.  Bu  zihinsel  kalıplar,  mevcut
            oyunda bir kalıbın bellekte kayıtlı kalıplarla hızlı bir şekilde karşılaş-
            tırılmasını ve daha sonra hızlı bir karar verilmesini sağlar.
               Hekimlikte de deneyimli bir klinisyen, geçmişte karşılaşılan hasta-
            lara ait belirti ve bulgulardan, varılan sonuçlardan oluşan böyle devasa
            bir zihinsel kalıp kütüphanesi oluşturur. Yeni bir hasta ile karşılaştı-
            ğında önündeki belirti ve bulguları zihinsel deposundaki senaryolarla


                                        27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33